• Anonym (Lymfkörtlar)

normalt att kunna känna lymfkörtlar i ljumsken på mindre barn..?

Undrar om det är normalt.
    Upptäckte igår när jag bytte blöja på min 11-månaders att jag kunde känna lymfkörtlar i ljumskarna på h*n.. Den största kändes väl ungefär som en ärta. Känns lika på bägge sidor, alltså bägge ljumskarna. H*n mår jättebra annars, pigg, glad, livlig och äter massor. Lite lätt småförkyld nu bara.

Ska man kunna känna körtlar sådär på så små barn? Blir lite orolig..

Har bvc-tid om en månad först.

• Svar på tråden normalt att kunna känna lymfkörtlar i ljumsken på mindre barn..?
  • Anonym (Lymfkörtlar)

Ingen....?

• Anonym (Lymfkörtlar)

Jaha.. Är det så ovanligt och onormalt alltså? x(

• pgw

Jag har känt av "ärtor" i ljumskarna på mitt barn. De försvann efter ett tag.

• Hanna7401

Säkert inget att oroa sig för men varför inte ringa BVC/vårdcentralen och fråga?

• Anonym (Lymfkörtlar)

Hej och tack för era svar.

Jag ringde faktiskt 1177 (min bvc-sköterska har semester) och vart ju inte mycket klokare.. Tanten bara svamlade och för varje fråga jag ställde så sa hon mest "öööööh...vänta lite jag måste läsa......ööööh..hmm.,vänta jag ska se vad det står" ungefär. Och avslutade sen med att "Ja normalt är det ju INTE, men du kan ringa vårdcentralen om de inte är borta om någon dag" därför att "lymfkörtlar, mmm..då är det ju nån infektion va..". OERHÖRT INFORMATIVT, VERKLIGEN!! Ibland undrar jag om de drar in folk från gatan och sätter i sin telefonrådgivning..

Efter det samtalet googlade jag nämligen lite, finner då på flera ställen (bland annat 1177:s egen hemsida!!) doktor Cecilias blogg etc, att ärtstora kännbara körtlar är fullt normalt när det gäller barn..särskilt på halsen och i ljumskarna. Ta-daa! Thanks for nothing 1177-kärring! *ilsk*

Jaja.. Jag ska hålla koll på körtlarna/knutorna iallafall..vi är trots allt lite förkylda allihop, och bebben ÄR småsnorig och nyser, och är lite mer gnällig än vanligt.

• Anonym (Lymfkörtlar)

(Ber om ursäkt om styckeindelning inte funkar, skriver från mobilen)

Svar på tråden normalt att kunna känna lymfkörtlar i ljumsken på mindre barn..?