• Anonym (Administratör)

Jobbar på högskola

Visste inte riktigt under vilken rubrik jag skulle lägga denna tråd men valde ekonomi då den indirekt handlar om det, dvs min egen framtida ekonomi. Jobbar idag som administratör på en högskola och mitt jobb känns såååå jävla värdelöst. Har mycket kontakter med professorer, forskare och doktorander dagligen. De två förstnämnda kategorierna är så gnälliga och de flesta av dem har aldrig haft en "vanlig" anställning och fattar därför inte hur saker och ting fungerar. De ifrågasätter varför det är så krångligt att attestera sina fakturor i vårt elektroniska system. Systemet är inte krångligare än vad en internetbank är så man undrar ju hur de klarar av att betala sina räkningar?
    Doktoranderna har även de sällan haft ett "riktigt" jobb utan bara pluggat. Då man jobbar på en vanlig arbetsplats, vilket jag gjort, så får man t ex själv ta reda på vilka regler som Försäkringskassan tillämpar vid t ex vab och föräldraledighet. Hos oss förväntar de sig att vi ska kunna alla regler, inte bara våra egna, och servera dessa på silverfat. Hela dagarna, nåja lite överdrivet kanske, fylls min dag av allehanda frågor så att jag inte hinner med mitt eget arbete. Det efterfrågas tändstickor för att de ska ha de lite mysigt, tyg (för att de ska vissa ett roligt filmcollage - obs ej jobbrelaterat) samt även prakiska frågor. T ex fick jag frågan hur man gör när man ska begära jämkning av skatten då man har ett bolån. Då jag begärde jämkning så tog jag själv reda på detta via Skatteverket. Ledsen om mitt inlägg är osammanhängande men jag är på gränsen till vad jag klarar av. Det låter kanske inte så farligt men det blir påfrestande när dagarna i ända fylls av frågor så att man inte hinner göra sitt jobb. De är alltid ute i sista sekunden och tror då att vi administratörer ska kunna trolla och stanna kvar och jobba hela nätterna.

Vad ville jag då med denna tråd? Jo, jag vill jobba med något meningsfullt. Måste väl bli inom administration då det är detta jag pysslat med i mitt liv. Men inom vad? Var kan man jobba för att känna att man gör någonting meningsfullt? Ni som känner att ni gör någonting vettigt varje dag, nåja kanske inte man kan begära varje dag på jobbet, på jobbet och som jobbar med administration skriv gärna:

-var/vad ni jobbar med
    -hur gamla ni är
    -lön (samt ange om detta är hel/deltid)

Tacksam för svar och pepp! Jobbar du som administratör på en högskola/universitet så får du gärna dela med dig av dina erfarenheter, positiva som negativa.

• Svar på tråden Jobbar på högskola
  • Anonym (NN)

Sök till liknande jobb på andra ställen tex åklagaradministratör eller domstolssekreterare.

• Anonym (Adde)

Administratörerna på mitt jobb är 50+, autodidakta och tjänar 22-24.000kr. De förväntas kunna det mesta - men det förväntas jag också (är chef). Alla idiotfrågor bollar jag tillbaka till frågeställaren.

• Anonym (Adde)
    Anonym (Adde) skrev 2014-01-01 18:23:56 följande:
    Administratörerna på mitt jobb är 50+, autodidakta och tjänar 22-24.000kr. De förväntas kunna det mesta - men det förväntas jag också (är chef). Alla idiotfrågor bollar jag tillbaka till frågeställaren.

Tillägg: Jobbar på socialförvaltningen i en kommun i södra Sverige.
  • Anonym (Har varit där)

Tror tyvärr att du som administratör måste fixa med tändsticksaskar och servetter på alla typer av mindre arbetsplatser. Kanske är lösningen i första hand att öva dig i att säga 'nej' på ett inte otrevligt sätt, och att prata med chefen om att dels kunna stänga dörren ett par timmar varje dag för att hinna göra de uppgifter som kräver lite mer koncentration, dels att du på förhand gör upp om att du inte ska ställa upp och fixa småsaker som tändstickor och servetter eller hjälpa till med fakturaattester bara för att frågeställaren inte orkar lösa det själv (eller känner sig för viktig för att göra sådana praktiska ting). Annars kan det lätt bli en strid ström av avbrott när de andra utnyttjar att du ställer upp och svarar/fixar diverse olika saker, och successivt vänjer de sig att du fixar allt och är en allt-i-allo. Att jobba i akademin har annars sina fördelar, eller hade förr i alla fall, flexibel arbetstid om det krävs, bra med semesterdagar, och man kunde ta både en halvtimmes eller en och en halv timmes lunch allt efter behov utan att någon anmärkte på det. 

• MKalle

Du får väl försöka säga ifrån eller snabbt hänvisa folk vidare? Om någon kommer in och börjar prata om skattejämkning, säg då att det är Skatteverket som ansvarar för det och att personen kan börja med att ringa Skatteupplysningen på 0771–567 567 för mer information. Säg sedan att du är upptagen och måste återgå till jobbet. 

• MsM84

Börja sätta gränser! Det finns alltid folk som försöker lämpa över sina saker på andra, det gäller att lära sig lämna tillbaka det igen. Det som inte du ska göra får studsa tillbaka igen. Gäller det skattejämkning, hänvisa dem till skatteverket. Gäller det vab eller föräldraledighet, hänvisa dem till fk. Behöver de tyg (och det inte är en del av ditt jobb att fixa), så hänvisa dem till en affär (eller hitta.se för att söka affär). Jag tror inte att din arbetsgivare vill att din tid ska gå till att leka personlig assistent åt professorer mm utan till att sköta ditt jobb. Hänvisa till att du inte hinner för du har mycket att göra om det behövs, men du ska inte behöva ursäkta dig själv för att du inte tar deras privata uppgifter. 

• Förstår dig01

Det du beskriver låter som min mans arbetsplats, han jobbar som projektadministratör på högskola och har det likadant. I hans fall mest utbytesstudenter så lite begripligare om de inte har koll på svenska förhållanden, men de förväntar sig verkligen att få svar på och hjälp med ALLT.

Jag tycker du fått bra svar av MsM84, du måste börja sätta gränser. Svara vänligt att "jag hjälper gärna till med högskolerelaterade frågor, men det som gäller ditt privatliv är det nog bäst att du reder ut själv. Titta t.ex. på Skatteverkets hemsida (eller vad som nu är lämpligt), jag tror du hittar det du behöver veta där." Om du har tid, sammanställ några vanliga frågor och svar och lägg på er internwebb eller skriv ut och ge till t.ex. nya doktorander. Gör gemensam sak med administratörer på andra avdelningar/institutioner, de har säkert samma problem?

Svar på tråden Jobbar på högskola