• crazy hannah

Autism eller inte, 4 åring skriver på dator

Låter såklart som en heltokig fråga. Men jag har en pojke på 4,4 år. Han har en grav språkstörning dvs han kan inte prata mer än tio ord men förstår och hör. Han pratar lite tecken och försöker kommunicera. Han utreds för autisn. Något jag undrar, är det vanligt att ett barn sätter sig vid en dator. Jag visar hur man stavar ett namn och han kopierar och skriver likadant. Han lyssnar på bokstäverna jag ger honom och skriver rätt. Kam det vara så attan har ett special ämne i detta eller är det vanligt att barn i denna ålder kan lära sig att skriva så fort? Hans storebror fyller 7 år snart och han kan inte skriva på samma sött som 4 åringen. Som sagt så finns det misstankar om autism. Med vänlig hälsning, Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Svar på tråden Autism eller inte, 4 åring skriver på dator
  • pigglet

Det är ju väldigt olika mellan olika barn hur lätt och tidigt de hajjar det där med att läsa och skriva. Alla mina 3 barn har börjat läsa och skriva vid 4 år, utan större inblandning av oss vuxna. De har också väldigt lätt för räkning. Inget av barnen har autism.
    Ett barn jag jobbar med har en form av autism. Han kan en enda bokstav och kan räkna till 2. Han är 5 år.

• Tebriane

Min dotter har skrivit sen hon var tre.. Både på papper och på datorn.... Hon är helt fullt frisk

• Signa tur
    crazy hannah skrev 2014-01-01 19:59:00 följande:

Låter såklart som en heltokig fråga. Men jag har en pojke på 4,4 år. Han har en grav språkstörning dvs han kan inte prata mer än tio ord men förstår och hör. Han pratar lite tecken och försöker kommunicera. Han utreds för autisn. Något jag undrar, är det vanligt att ett barn sätter sig vid en dator. Jag visar hur man stavar ett namn och han kopierar och skriver likadant. Han lyssnar på bokstäverna jag ger honom och skriver rätt. Kam det vara så attan har ett special ämne i detta eller är det vanligt att barn i denna ålder kan lära sig att skriva så fort? Hans storebror fyller 7 år snart och han kan inte skriva på samma sött som 4 åringen. Som sagt så finns det misstankar om autism. Med vänlig hälsning, Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
    Är det att pojken kan skriva på dator som du får fler misstankar åt autism? Att han kan skriva på datorn är i sig inget typiskt tecken på autism, men det är jättebra att ni fortsätter jobba vid datorn för då får pojken fler möjligheter till kommunikation.
  • crazy hannah

Nej absolut inte endast det som gör att det finns misstankar. Han har länge visat autistiska drag. Blev så förvånad idag när jag märkte hur lätt han har för det och vet att många barn med autism (framförallt högfunktionell sk Aspergers) har ett special ämne. Skönt att höra att det inte är helt ovanligt med att kunna skria. :)

• Mumin80

Det gick ju en serie på UR, "Liv med autism". I ett av avsnitten tror jag att det var en pojke som lärde sig läsa innan han lärde sig prata, och språket kom via skrivandet och läsandet. Såvitt jag förstår är det inte helt ovanligt att barn med autism hittar andra sätt att kommunicera långt innan de lär sig prata. 

• UnikFamilj

Jag har en son med autism, och grav motorisk/perceptuell problematik. Han talar i stort sett inte, är 5,5 år gammal idag. Men han lärde sig läsa extremt tidigt, och när vi började förstå att han kunde mer än han visade och verkligen gav honom chansen - visade det sig att han hade ett flytande skriftspråk. Han var då fyra år gammal, och förstod hur man gjorde när man skrev gjorde han helt klart långt tidigare.

• pgw

Min helt normala treåring vill skriva på datorn. Han säger vad han vill skriva, jag pekar på rätt bokstäver, han skriver. Begynnelsebokstäverna i sina dagiskompisars namn kan han ibland själv.

Svar på tråden Autism eller inte, 4 åring skriver på dator