• Äldre 1 Jan 20:32
    4990 visningar
    12 svar
    12
    4990

    Hur rapporterar jag till FB att någon avlidit ??

    En fråga, en vän till mig har avlidit och den personen har konton på facebook. Vart vänder man sig för att få bort dem kontonen ?? Försökt att titta på hjälp menyn men hittar ingen jag kan rapportera sådant till.  Vet ni ??

  • Svar på tråden Hur rapporterar jag till FB att någon avlidit ??
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 1 Jan 20:39
    #1

    Har du varit i kontakt med familjen? De kanske vill ha kvar den som minne.

  • Äldre 1 Jan 20:45
    #2

    personen har inga anhöriga

  • Äldre 1 Jan 20:51
    #3
  • 2013
    Äldre 1 Jan 20:52
    #4

    Det är rätt krångligt att få ett konto borttaget från fb. Du måste bevisa att personen faktiskt är död, och du måste du bevisa att du är en anhörig till personen.

  • Burber­ry
    Äldre 1 Jan 21:25
    #5

    Varför ska du ha bort kontot? Många vill ju att kontot står kvar också efter ens död. Tycker inte du alls ska blanda dig i det.

  • Äldre 1 Jan 21:36
    #6

    Tack för länken U never saw me !!

    Burberry: Varför måste man skriva ut allting i TS för att ni INTE skall skriva dumma kommentarer ?? Jag lägger mig i  kontot då det är mitt barns pappa som har dött. Vårt barn lider av att ha kvar han då dem varit vänner där !! Är du nöjd nu ??

  • 2013
    Äldre 1 Jan 21:43
    #7
    snusmumrik531 skrev 2014-01-01 21:36:54 följande:
    Tack för länken U never saw me !!

    Burberry: Varför måste man skriva ut allting i TS för att ni INTE skall skriva dumma kommentarer ?? Jag lägger mig i  kontot då det är mitt barns pappa som har dött. Vårt barn lider av att ha kvar han då dem varit vänner där !! Är du nöjd nu ??
    Följ länken du fick, och var noga med att ange at du här företräder dina barns önskemål. Du behöver kunna styrka att personen är död och släktskapet mellan honom och barnen.
  • Äldre 1 Jan 21:46
    #8

    Det kan vara svårt att få det bort taget tyvärr så se till att verkligen påpeka att barnen mår dåligt av det.
    Har en kompis vars dotter tog självmord för två år sedan, de vägrar att ta bort hennes profil fast att mamman har bett om det, helt sjukt :/

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 1 Jan 22:02
    #9
    snusmumrik531 skrev 2014-01-01 21:36:54 följande:

    Tack för länken U never saw me !!

    Burberry: Varför måste man skriva ut allting i TS för att ni INTE skall skriva dumma kommentarer ?? Jag lägger mig i  kontot då det är mitt barns pappa som har dött. Vårt barn lider av att ha kvar han då dem varit vänner där !! Är du nöjd nu ??


    Eftersom ditt barn är närmast anhörig får barnet begära att de tar bort det. Barnet borde kunna få en dödsattest från Skatteverket som närmaste anhörig för att göra detta. Annars kan man göra sidan till en minnessida.
  • 2013
    Äldre 1 Jan 22:23
    #10
    vampyria2 skrev 2014-01-01 21:46:34 följande:
    Det kan vara svårt att få det bort taget tyvärr så se till att verkligen påpeka att barnen mår dåligt av det.
    Har en kompis vars dotter tog självmord för två år sedan, de vägrar att ta bort hennes profil fast att mamman har bett om det, helt sjukt :/
    Konstigt. När jag begärde att få en sida borttagen så var bemötandet från FB:s sida väldigt respektfullt och de hade inga problem med att ta bort sidan när jag skickat in de begärda dokumenten.
  • Äldre 2 Jan 21:31
    #11

    Tack alla för svaren !!

  • Äldre 10 Jan 15:31
    #12

    Kontakta aftercloud, http://aftercloud.eu/se/ (http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2162750-avlidna-men-inte-pa-facebook?m=)
    Alla begravningsbyråer som är med i Sveriges begravningsbyråers förbund kan erbjuda denna tjänst.

    Förberedelser:
    För att tjänsten ska fungera måste de anhöriga som sagt känna till ev. nicknames (pseudonym) som den avlidne kan ha uppträtt som i sociala medier, detta är vanligt i t ex Twitter och på Instagram medan man på Facebook och LinkedIn oftast använder sitt fullständiga namn. När du beställer tjänsten ska du uppge den fullständiga adressen till kontot, t ex: TWITTER: twitter.com/svenpersson INSTAGRAM: svenp FACEBOOK: www.facebook.com/sven.perssson.8 (det kan vara en längre adress, ta med alla tecken i så fall om du är osäker)


Svar på tråden Hur rapporterar jag till FB att någon avlidit ??