amma som preventivmedel?
Är det någon som testat detta som preventivmedel?
Funkar det? Eller funkar det inte, ifall inye hur snabbt blev ni gravida?
Är det någon som testat detta som preventivmedel?
Funkar det? Eller funkar det inte, ifall inye hur snabbt blev ni gravida?
Funkar inte ett dugg
Lägg ner och väx upp !
Det är väl en självklarhet att det INTE fungerar! Vi lever på 2000-talet!
Många som testat, många som fått barn tätt :)
Amning skyddar mot en ny graviditet och fördröjer mensens återkomst genom det mjölkbildande hormonet prolaktin som hämmar ägglossningen. Amning kan vara ett lika säkert preventivmedel som spiral och minipiller under förutsättning att vissa kriterier uppfylls:
Att amma garanterar inte att du inte blir gravid. Vill man inte bli gravid medan man ammar så får man äta minipiller eller använda kondom
Amning skyddar mot en ny graviditet och fördröjer mensens återkomst genom det mjölkbildande hormonet prolaktin som hämmar ägglossningen. Amning kan vara ett lika säkert preventivmedel som spiral och minipiller under förutsättning att vissa kriterier uppfylls:
Men chansen är alltså mindre när man ammar. Så för mig som har svårt att få barn borde chansen vara minimal
Men varför ens chansa om du inte vill bli gravid igen???!
Tål inte p.piller och får klåda av komdom.
Bullshit! Det är olika på olika kvinnor. Själv har jag fött tre barn och återfått mens inom en månad efter förlossning trots att jag ammat varannan timma dygnet runt i över ett år med alla tre. Det är en MYT som sjukhuspersonal fortfarande inte lärt sig ta död på.
De är spännande för man hör ju från bm på sjukhuset att deska vara säkert. Står t.o.m i faktabladet om amning som man får efter förlossningen att det funkar.
Men jag får titta på andra alternativ
På mig har det fungerat som skydd med varje barn. Sedan när jag slutat amma har jag fått min mend och blivit gravid fast känner även kvinnor som blivit gravida av det så det är ingen garanti
Min släkting provade och blev gravid med tvillingar. De har tre barn födda samma år. Så jag har inte provat.
Och ang. Preventivmedel kan jag rekommendera pessar. Vill aldrig ha ngt annat.
Oj! Ja tvillingar är inget jag önskar just nu. Tack för tipset om pessar.
Kopparspiral kanske kan fungera också.
Men givitupp, tycker inte du att de är märkligt att sjukhusen går ut med info om att man inte kan bli gravid de första fyra månaderna om man ammar oftare än var 4e timma
Jo, det är extremt fucked-up information och lika gammal och förlegad som att alkoholen i bröstmjölken har samma promillehalt som i mammans blod. MSN är inte smartare än så, detta upptäcktes ju för bara några år sedan.