• lipa3646

amma som preventivmedel?

Är det någon som testat detta som preventivmedel?
    Funkar det? Eller funkar det inte, ifall inye hur snabbt blev ni gravida?

• Svar på tråden amma som preventivmedel?
  • Givitupp

Lägg ner och väx upp !

• Philippa

Det är väl en självklarhet att det INTE fungerar! Vi lever på 2000-talet!

• Dixie
    Philippa skrev 2014-01-01 21:39:12 följande:

vad baserar du detta antagande på?

TS - läser man på Karolinska sjukhuset hemsida kan det ge skydd;

Amning skyddar mot en ny graviditet och fördröjer mensens återkomst genom det mjölkbildande hormonet prolaktin som hämmar ägglossningen. Amning kan vara ett lika säkert preventivmedel som spiral och minipiller under förutsättning att vissa kriterier uppfylls:

att du ammar helt, det vill säga inte ger något som helst tillägg eller annan mat, och inte heller ersätter amning med urpumpning och kopp- eller flaskmatning att du ammar barnet även på natten så att det inte går längre tid än sex timmar mellan amningarna att mensen inte kommit tillbaka – sedan är metoden mindre säker, och annat preventivmedel behövs att barnet är under sex månader. Därefter avtar säkerheten.
  • Magda86

Att amma garanterar inte att du inte blir gravid. Vill man inte bli gravid medan man ammar så får man äta minipiller eller använda kondom

• Nyfiken gul
    Dixie skrev 2014-01-01 21:54:02 följande:

vad baserar du detta antagande på?

TS - läser man på Karolinska sjukhuset hemsida kan det ge skydd;

Amning skyddar mot en ny graviditet och fördröjer mensens återkomst genom det mjölkbildande hormonet prolaktin som hämmar ägglossningen. Amning kan vara ett lika säkert preventivmedel som spiral och minipiller under förutsättning att vissa kriterier uppfylls:

att du ammar helt, det vill säga inte ger något som helst tillägg eller annan mat, och inte heller ersätter amning med urpumpning och kopp- eller flaskmatning att du ammar barnet även på natten så att det inte går längre tid än sex timmar mellan amningarna att mensen inte kommit tillbaka – sedan är metoden mindre säker, och annat preventivmedel behövs att barnet är under sex månader. Därefter avtar säkerheten.
    Fast det där motsäger ju sig självt:

* Om mens inte kommit tillbaka 

Alltså KAN ägglossning hända o du KAN bli gravid  - o eftersom ägglossning kommer före mens så har man ju ingen aning om när kroppen tänkt släppa ägg. 

Häpp!!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lipa3646

Men chansen är alltså mindre när man ammar. Så för mig som har svårt att få barn borde chansen vara minimal

• Nyfiken gul
    lipa3646 skrev 2014-01-01 22:28:52 följande:
    Tål inte p.piller och får klåda av komdom.
    amning som preventivmedel ska ENDAST användas OM du verkligen kan tänka dig FLER barn. 

Att du har svårt att bli gravid är ingen garanti , man är som mest fertil i anslutning till en tidigare förlossning enligt uppgift. 

Varför inte istället göra chansen lite mer vettig o hanterbar och köra avbrutet?   Eller skaffa pessar? 

som sagt var, du har ingen aning om när en ägglossning inträffar. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Modernmom

Bullshit! Det är olika på olika kvinnor. Själv har jag fött tre barn och återfått mens inom en månad efter förlossning trots att jag ammat varannan timma dygnet runt i över ett år med alla tre. Det är en MYT som sjukhuspersonal fortfarande inte lärt sig ta död på.

• lipa3646

De är spännande för man hör ju från bm på sjukhuset att deska vara säkert. Står t.o.m i faktabladet om amning som man får efter förlossningen att det funkar.
    Men jag får titta på andra alternativ

• umm abdilleh

På mig har det fungerat som skydd med varje barn. Sedan när jag slutat amma har jag fått min mend och blivit gravid fast känner även kvinnor som blivit gravida av det så det är ingen garanti

• augustisten

Min släkting provade och blev gravid med tvillingar. De har tre barn födda samma år. Så jag har inte provat.

• lipa3646

Oj! Ja tvillingar är inget jag önskar just nu. Tack för tipset om pessar.
    Kopparspiral kanske kan fungera också.

• Givitupp
    Philippa skrev 2014-01-01 21:39:12 följande:
    Har alltid vari på de säded  !
  • lipa3646

Men givitupp, tycker inte du att de är märkligt att sjukhusen går ut med info om att man inte kan bli gravid de första fyra månaderna om man ammar oftare än var 4e timma

• Modernmom

Jo, det är extremt fucked-up information och lika gammal och förlegad som att alkoholen i bröstmjölken har samma promillehalt som i mammans blod. MSN är inte smartare än så, detta upptäcktes ju för bara några år sedan.

Svar på tråden amma som preventivmedel?