• Loolo

Joram

...ett mycket ovanligt bibliskt namn. Vad tycker ni om det? Till vilken kategori av namn tänker ni spontant att det hör till? Jag gillar i vanliga fall fornnordiska namn men fastnade ändå för Joram.

• Svar på tråden Joram
  • Loolo
    Philippa skrev 2014-01-01 21:58:20 följande:
    Gräsligt.....
    Förklara gärna varför :)
  • Philippa
    Loolo skrev 2014-01-01 22:04:06 följande:
    Förklara gärna varför :)

Det behövs ingen förklaring, det är bara ett gräsligt namn....
  • Erizajo

Hemskt! Det första jag tänkte på var att det var för likt finska Jorma

• Loolo

FÖR biblisktklingande?
    FÖR ovanligt?
    Påminner om Bertram?

som sagt.. en liten kort motivering uppskattas. Annars får ni gärna skriva vad era barn heter alt favoritnamn i en parantes så att jag vet om vår smak annars överensstämmer något så när.

• Dixie
    Loolo skrev 2014-01-01 23:08:17 följande:
    FÖR biblisktklingande?
    FÖR ovanligt?
    Påminner om Bertram?

som sagt.. en liten kort motivering uppskattas. Annars får ni gärna skriva vad era barn heter alt favoritnamn i en parantes så att jag vet om vår smak annars överensstämmer något så när.

Joram är för ovanligt för mig - det stackars barnet kommer ju att få upprepa sitt namn konstant - jag har aldrig hört namnet tidigare, och tror inte många andra har gjort det - inte så kul för barnet att alltid få höra - Va - vad heter du? Hur stavar du det?
  • fluu

Om man ser det i skift, vet att det är bibliskt och inte hittepå så känns det för mig inte övergräsligt. Skulle gissa att ni är svårt troende så i den kategorin faller namnet in för mig ;)
    Tror att det blir ett väldigt svårt namn.  En del nordiska och kanske lättare namn är ju lite lika Joar, Joen, Jorm.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Loolo

Tack för lite mer nyanserade svar.
    Vi är inte troende, men jag gillar namnen Jorun och Jorid väldigt mycket och tycker att detta låter lite som en manlig variant av dessa namn. Tycker även att namnet på något sätt påminner om Aron och Vidar- ännu ett par favoritnamn.

• I969

Tror att folk bara är lite ovana. Låter fint i mina öron, verkar inte alltför svårt att stava. Rimmar inte på nåt dumt. Roligt att ha ett lite eget namn, passar både barn och vuxen. Aron och Arion är också fina namn.

• DenNamnbitne

Jag tycker det är fint. Har aldrig hört eller sett det förut men det verkar fint som sagt. Det är inget viljavarapopstjärnenamn vilket jag uppskattar.

• Loolo

Jag tycker nog inte att namnet är särskilt "svårt". Joram heter man lite överallt runt omkring i världen så det fungerar ju internationellt (till skillnad från många av våra nordiska mansnamn). Och det stavas ju helt enkelt som det låter.

• Natulcien

Inget namn jag själv skulle välja eftersom det inte är min personliga smak.

Men jag tycker att det är helt okej. Ovanligt och enkelt att stava.

Sen förstår jag inte varför det skulle vara så farligt att få frågor om sitt namn..? Det verkar folk livrädda för att deras små älsklingar ska "råka ut för"..? Jag har ett efternamn som jag alltid måste upprepa, bokstavera och ofta även berätta var det kommer ifrån. Men det är inte jobbigt. Det är ju bara kul. Och jag är stolt över det.

Svar på tråden Joram