• Anonym (Dålig mamma)

Måste man fira sitt barns födelsedag?

Ja nu är det inte så illa som det låter.. Men vårat barn fyller 1 år i vår. Och varje gång jag tänker på det får jag panik. Speciellt när man ser hur alla andra firar sina barn på deras födelsedagar. Fin tårta, hemmabakade cupcakes, besök av släkten, mamman och/eller pappan är perfekta värdar för kalaset osv osv. Vi bor trångt, finns ingenstans att sitta typ förutom våran lilla soffa. Jag kan inte baka. Skulle aldrig kunna vara nån "värdinna" då jag helt enkelt inte är en sådan person.. :( Hur tusan ska vi fira våran solstråles första födelsedag? Helst vill vi fira den helt själva, jag sambon och barnet. Men det verkar som man måste ha värsta kalaset, annars är man dålig förälder..? :( som sagt, vi bor litet och trångt. Att ens ha 2 personer på besök här skulle vara jätte jobbigt.. Finns ju ingen plats! Och jag är ingen sån som har kalas. Har aldrig viljat ha det på min födelsedag ens. Skulle aldrig kunna "leda", bjuda på fika, fixa osv.. När hen blir äldre (och vi bor större) kommer det nog bli lättare, men nu nej.. Snälla säg vad vi ska göra? Mår så sjukt dåligt över detta, sämsta mamman :(

• Svar på tråden Måste man fira sitt barns födelsedag?
  • Anonym (..)

Gör som du tycker! När mitt barn fyllde ett firade jag inte. Inte så som du beskriver med stort kalas och så i alla fall. Närmsta släkten kom på besök och vi fikade lite och barnet fick något paket, inte mer än så. Lätt och smidigt och framförallt stressfritt

• Neysie

Äsch, fira så som ni känner att ni vill göra! Vi hade kalas med massa släktingar men om jag fått välja hade jag varit nöjd med bara sambon, sonen och jag. För sonens del så tyckte han nog mest det var jobbigt med alla som ville hålla på med honom. Enklare med bara nån/några i taget som kommer och grattar.

• Dixie

JA, ni bör ju fira barnets födelsedag - men hur ni gör det bestämmer ni helt själv - en 1åring har ju inga önskemål om cupcakes och matchande ballonger!

ni behöver ju inte ha något stort kalas - men finns det ingen farmor eller mormor som vill komma och äta några "köpekakaor"? mitt barns farmor hade blivit grymt besviken om hon inte fick komma på kalas - vad som hade serverats hade inte haft någon betydelse.

• Fjällan

Första födelsedagen kan man väl fira i stillhet .
    Kommande kan man ju anordna kalas på lekland, mc osv

• Lilly01

Ja jag tycker du ska fira ditt barns födelsedag. Sen HUR du firar är upp till dig, ditt barn är litet och reflekterar inte på småsaker.

Om det är bakandet och lilla utrymmet för gäster som är problemet kan jag tipsa om du bor i hyresrätt att hyra era gemensamma festlokal om ni har någon sån i ert hus/område.

Köp färdig tårta och färdiga kakor. Brygg kaffe och blanda saft. Blås upp några ballonger. Och bjud in släkt!

• gueess
    Anonym (Dålig mamma) skrev 2014-01-01 22:48:00 följande:
    Ja nu är det inte så illa som det låter.. Men vårat barn fyller 1 år i vår. Och varje gång jag tänker på det får jag panik. Speciellt när man ser hur alla andra firar sina barn på deras födelsedagar. Fin tårta, hemmabakade cupcakes, besök av släkten, mamman och/eller pappan är perfekta värdar för kalaset osv osv. Vi bor trångt, finns ingenstans att sitta typ förutom våran lilla soffa. Jag kan inte baka. Skulle aldrig kunna vara nån "värdinna" då jag helt enkelt inte är en sådan person.. :( Hur tusan ska vi fira våran solstråles första födelsedag? Helst vill vi fira den helt själva, jag sambon och barnet. Men det verkar som man måste ha värsta kalaset, annars är man dålig förälder..? :( som sagt, vi bor litet och trångt. Att ens ha 2 personer på besök här skulle vara jätte jobbigt.. Finns ju ingen plats! Och jag är ingen sån som har kalas. Har aldrig viljat ha det på min födelsedag ens. Skulle aldrig kunna "leda", bjuda på fika, fixa osv.. När hen blir äldre (och vi bor större) kommer det nog bli lättare, men nu nej.. Snälla säg vad vi ska göra? Mår så sjukt dåligt över detta, sämsta mamman :(

minns inte hur det var när jag var liten men min moster och hennes barn bor nära så när barnen har fyllt år har de bjudit dit oss och vi har fått saft/kaffe och kanske lite kanelbullar, frödinge kladdkaka osv. Hennes äldsta barn är 9 och 12 år så nu brukar de baka lite själva också för de tycker det är kul. Hennes yngsta fyllde två i november och när hon fyllde ett förra året var det exakt såhär det gick till. Supermysigt och lite roligare för dem än å fira själva!:)

• gueess

Och vill tillägga att hon och hennes familj bor ganska så litet. Klart kanske lite större än dig med tanke på att de är tre barn men vi är bara i vardagsrummet och det består av ett bord och en soffa :)

• Whitetrash86

Min äldsta är 5 år nu och vi har fortfarande inte haft kalas.

Bara haft enkel fika med barnets mor/-far föräldrar, våra syskon och deras barn (så barnets kusiner) Så 8-10 personer som max.
    Vissa gånger har vi fått dela upp det. Lördag och söndag för att alla inte kan komma. Eller att dom kommer tidigare/senare.

Under alla år så har jag bakat 1 tårta, den senaste eftersom dotter ville ha en special. Annars är det färdig köpt.

Så kör på det som är bäst för er. Att fira är alltid kul för barnet och "viktigt" för mor/-far föräldrar.

• Anonym (Dålig mamma)
    Dixie skrev 2014-01-01 22:52:45 följande:
    JA, ni bör ju fira barnets födelsedag - men hur ni gör det bestämmer ni helt själv - en 1åring har ju inga önskemål om cupcakes och matchande ballonger!

ni behöver ju inte ha något stort kalas - men finns det ingen farmor eller mormor som vill komma och äta några "köpekakaor"? mitt barns farmor hade blivit grymt besviken om hon inte fick komma på kalas - vad som hade serverats hade inte haft någon betydelse.

Ja vi ska absolut fira på födelsedagen, hon ska få presenter oså. Det jag mår dåligt över är att det ska komma hit folk, då vi inte har plats för det.. Och dom flesta bor en bit ifrån så jag tror inte dom vill stanna en timme bara heller.. Hade vi bott större hade det inte funnits något problem. Då hade några stycken fått komma hit, fika lite oså. Vad ska jag säga till alla? Nej ni får inte komma. Låter så hemskt.. Dom kommer ju köpa presenter med. Usch får panik över detta haha..
  • Anonym (Dålig mamma)
    Lilly01 skrev 2014-01-01 23:08:46 följande:
    Ja jag tycker du ska fira ditt barns födelsedag. Sen HUR du firar är upp till dig, ditt barn är litet och reflekterar inte på småsaker.

Om det är bakandet och lilla utrymmet för gäster som är problemet kan jag tipsa om du bor i hyresrätt att hyra era gemensamma festlokal om ni har någon sån i ert hus/område.

Köp färdig tårta och färdiga kakor. Brygg kaffe och blanda saft. Blås upp några ballonger. Och bjud in släkt!

Vi bor inte i lägenhet, utan i ett litet hus. Annars tack för tipset! :)
Svar på tråden Måste man fira sitt barns födelsedag?