• yakumo

Varför två lås på dörren?

Hej.
    Jag har funderat på en grej.
    Många lägenhetsdörrar har två lås. Oftast en med taggig nyckel som har vred på insidan, samt en med långt skaft.
    Ska man låsa båda låsen när man går till jobbet eller räcker det med ena?
    Om det är säkrare med två, varför har man inte tre eller fyra lås?
    Vad säger försäkringsbolagen?
    Finns det statistik på sånt här?

Är det någon som verkligen vet eller han hitta information på internet? Jag har sökt men inte hittat nått.

• Svar på tråden Varför två lås på dörren?
  • tikki masala

Finns det två lås så lås med två lås. Även om det inte krävs. Vet du hur lätt det är för någon att dyrka upp ett vanligt lås? Jag har sett det och det tar bara typ en minut. Så bättre att ha två lås som i såna fall tar två minuter så någon kanske hinner reagera.

• yakumo

Men det är det jag menar.
    Varför har man då inte 5 lås så att det tar 5 minuter att dyrka upp?

Jag har hört (och håller med) att om man bor på bottenplan/villa så ska man låsa alla dörrar med ett lås där det krävs nyckel även på insidan för att öppnas. Detta för att annars kan tjuven slå in ett fönster på baksidan och sen vrida på vredet på framdörren. Så ser det ut som en vanlig flytt för grannarna när folk bär ut saker.
    Men det är väl sällan som folk snor stora grejer numera. Det är väl bara grejer som man kan få plats i en ryggsäck som är värt att langa vidare. (dvs laptop, mobiltelefoner, smycken, etc)

• lilmissredhotts

Mitt försäkringsbolag (Folksam) har sagt att om jag har två lås men bara låser ett och det blir inbrott gäller inte min försäkring. Och att lista ut vilka lås som blivit dyrkade och inte går väldigt snabbt. Så har du flera lås, använd dom.

• yakumo
    lilmissredhotts skrev 2014-01-02 12:08:58 följande:
    Mitt försäkringsbolag (Folksam) har sagt att om jag har två lås men bara låser ett och det blir inbrott gäller inte min försäkring. Och att lista ut vilka lås som blivit dyrkade och inte går väldigt snabbt. Så har du flera lås, använd dom.
    Så om du monterar bort ett av låsen (istället för att inte låsa låset) så gäller försäkringen?
    Låter konstigt...

Likaså, om du monterar ett tredje lås på din dörr, och bara låser de tidigare två. Gäller inte försäkringen då heller?
  • lilmissredhotts
    yakumo skrev 2014-01-02 12:22:08 följande:
    Så om du monterar bort ett av låsen (istället för att inte låsa låset) så gäller försäkringen?
    Låter konstigt...

Likaså, om du monterar ett tredje lås på din dörr, och bara låser de tidigare två. Gäller inte försäkringen då heller?
    Okej, enklare förklarat, dom lås som finns ska vara låsta. Oavsett om det är ett eller fjorton.
  • yakumo
    lilmissredhotts skrev 2014-01-02 12:35:28 följande:
    Okej, enklare förklarat, dom lås som finns ska vara låsta. Oavsett om det är ett eller fjorton.
    Är du säker på detta?
    Om du själv väljer att installera ett lås till (tex ett tredje), och glömmer att låsa detta, men låser de andra två som du brukar. Betyder det då att försäkringen inte gäller?

• lilmissredhotts
    yakumo skrev 2014-01-02 14:58:57 följande:
    Är du säker på detta?
    Om du själv väljer att installera ett lås till (tex ett tredje), och glömmer att låsa detta, men låser de andra två som du brukar. Betyder det då att försäkringen inte gäller?

Det är den info jag fått från Folksam. Så jag antar att det är vad som gäller hos dom.
  • 040kille

Du har sju eller niotillhållarlåset för att man inte ska kunna slå in ett fönster och sedan öppna dörren och bära ut saker. Banditen ska vara tvungen att bryta upp dörren med i så fall, alternativt lasta ut genom ett fönster. Det där senare väcker viss uppmärksamhet om någon ser dem.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • yakumo
    040kille skrev 2014-01-02 20:29:35 följande:
    Du har sju eller niotillhållarlåset för att man inte ska kunna slå in ett fönster och sedan öppna dörren och bära ut saker. Banditen ska vara tvungen att bryta upp dörren med i så fall, alternativt lasta ut genom ett fönster. Det där senare väcker viss uppmärksamhet om någon ser dem.
    Ja, men då borde ju lägenheten vara ungefär lika säker om man BARA låser med detta lås? Och låter "smäcklåset" vara olåst.
  • Harmagedon

Låsen stoppar inte professionella inbrottstjuvar utan dem låser man för att försäkringen ska gälla och för att ingen ska få chansen att bara öppna dörren och sno handväskan som hänger på en krok i hallen.

Så att dividera om vilket lås som ska vara låst eller inte är rätt meningslöst. Det får du kolla upp med ditt försäkringsbolag.

• Matlat

Intressant fråga! Jag tror det är såhär: sjutillhållarlåset (eller nio) är svårare att dyrka upp och därför bra när man inte är hemma. Ett cylinderlås med vred går snabbt att öppna om du är inne men behöver komma ut snabbt. Minns att min farmor låste sjutillhållarlåset inifrån, en dag gick nyckeln av, och farmor fick ringa en låssmed som hjälpte henne ut (som tur är fungerade telefonen, annars hade hon fått ropa till någon nere på gården). När jag var barn hade man bara cylinderlås på dörrarna. Säkerhetsdörrar har dessutom säkerhetstappar med mera, och du vill nog inte vara inlåst bakom ett sådant lås den dag brandkåren behöver bryta sig in för att rädda dig. Just då är det bättre med ett cylinderlås.

• Kodia

Det vanliga låset (med vred på insidan) ska vara låst när du är hemma. Det går fort att låsa upp så du kan komma ut om det tex. börjar brinna.
    Överlåset/sjutillhållarlåset låser du när du går hemifrån för att en ev. tjuv inte ska kunna låsa upp inifrån och bära ut dina saker.

Svar på tråden Varför två lås på dörren?