• Anonym (Spenat)

Åt återuphettad spenat och persilja, är gravid är det farligt???

Köpte och åt en "färdig" pizza som jag gjorde i ugnen (har ätit den flera ggr..) pesto och mozzarella heter den, och det är ju ok tänkte jag, men igår kände jag smaken av spenat och tittade extra på kartongen.. Då var det spenat och persilja på! Jag fick panik! Är detta farligt för barnet i magen? Hittar inget om gravida men att barn under 1 år inte skall äta det.. Jag tar ju för givet att pizzan varit i en ugn en gång innan den hamnat i förpackningen..

• Svar på tråden Åt återuphettad spenat och persilja, är gravid är det farligt???
  • 2013

Nej det är inte farligt. Gravida får äta både persilja och spenat.

• Knota

Men du, tror du verkligen att fostret får i sig spenaten när du äter den?

• Anonym (Spenat)

Knota: öhhh nej?? Uppvärmd spenat bildar höga halter av nitrat som orsakar dålig syresättning i blodet osv, alltså det bildas ett gift, vilket jag inte Vet om det passerar till barnet eller ej, det gör ju andra gifter som tex alkohol. Nej jag är inte dum i huvudet.

• Anonym (Spenat)
    2013 skrev 2014-01-02 09:22:11 följande:
    Nej det är inte farligt. Gravida får äta både persilja och spenat.

Det vet jag, snälla svara inte på saker ni inte vet något om, det är återuphettad som är farligt.
  • Anonym (hm)

Paniken många blivande mammor får av överdrivet vaktande över födoämnen skadar mer än födoämnet i sig.

• Anonym (Spenat)
    Bregott skrev 2014-01-02 10:17:03 följande:
    Men det finns inga restriktioner om att äta återupphettad spenat som gravid, endast för små barn enligt livsmedelsverket. www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fr.../

Jag såg det också, men det stod ju inget direkt om gravida, när jag väntade mitt första barn fick man inte äta spenat överhuvudtaget...
  • Anonym (Spenat)
    Anonym (hm) skrev 2014-01-02 10:13:49 följande:
    Paniken många blivande mammor får av överdrivet vaktande över födoämnen skadar mer än födoämnet i sig.

Må hända, men det är inget jag kan styra över tyvärr.
  • Anonym (Spenat)
    mamaleona skrev 2014-01-02 09:27:50 följande:
    Njut du av din pizza. Hälsn en bm

Hoppas det!
Svar på tråden Åt återuphettad spenat och persilja, är gravid är det farligt???