hur känns de när värkarna börjar?
Jag är gravid med mitt första barn och börjar bli nervös inför förlossningen. Hur känns de/hur vet man när värkarna kommer?
Jag är gravid med mitt första barn och börjar bli nervös inför förlossningen. Hur känns de/hur vet man när värkarna kommer?
Det här kommer låta klyshigt men troligen kommer du veta själv när det händer. Givetvis finns det undantag men man bruka "veta".
Har du haft sammandragningar? Förvärkar?
En värk är en smärtsam sammandragning. Det är individuellt var man har ont men vanligen i magen och/eller i ryggslutet.
Säger som ovanstående. När det drar igång på riktigt så vet man inom kort . Mina första två förlossningar började med vattenavgång och sedan värkar - praktiskt. Min tredje startade med värkar. Hade massor med förvärkar och sammandragningar i fler månader med trean men de riktiga värkarna kändes och var annorlunda. Mycket mer av ren mensvärk, längre ner och mot ryggslutet, och så den där omisskännliga regelbundenheten
. "Vassare" värk än förvärkar. Inte kraftigare inledningsvis men annorlunda och liksom vassare.
Jag fattade inte först utan trodde att det var förvärkar som spökade eftersom det stannade av när jag satt ner. Men sen när vattnet gick, i soffan, så herre jävlar säger jag bara. Vilken skjuts det blev på värkarna.
De första värkarna trodde jag var magknip. Kändes precis som att jag hade ont i magen och behövde bajsa. Då halvsov jag visserligen. Sen så visste jag bara. Det är precis som flisan skriver, en sammandragning som gör ont. I början är det ju inte säkert att de gör så värst ont, men nog kändes de mer än en vanlig sammandragning/förvärk. :)
Ok, det kan ju vara en fördel. Jag menar, då kommer det troligen bli väldigt tydligt.
De första värkarna är oftast lite svagare och sen ökar de i styrka. Så det är sällan som på film där första värken får en att flåsa och i panik slänga sig iväg till bb, haha. Men visst, det händer det med
Finns en app (7 kr) och en hemsida som heter "värktimer". Bra att ha när man väl börjat få värkar och vill kolla hur länge de sitter i och med hur stort mellanrum. Använde den vid andra barnet vilket fick mig att inse att förloppet gick ganska snabbt.
Om man har regelbundna sammandragningar och funderar på OM det kan vara på gång så är det troligen inte det. När det är på gång så VET man, inget man behöver fundera på
Naturligtvis finns det undantag, men ofta VET man.
Med min graviditet så fick jag tydligen en massa förvärkar som kom regelbundet 5-6minuter mellan varje smärtsam förvärk. Åkte in och ut ur FL under en veckas tid. de sa att när jag hade ca 2-3 minuters mellanrum mellan varje så var det dags. Men det blev aldrig 2-3 minuter mellan utan det var alltid 5-6minuter och värkarna var lika starka hela tiden tills bebisen kom ut. Så jag visste i alla fall inte.
Med första barnet var jag stensäker. Hade för ont för att kunna hantera det hemma så vi drog in till BB och hade en utdragen förlossning på 1½ dygn. Med andra barnet hade jag ingen aning...hade Maken inte insisterat och ringt barnvakten så hade jag fött hemma. "Man vet" är bullshit för mig.