• Anonym (orolig)

Har jag fått herpes?

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett och ett halvt år. För fem veckor sedan tog vi en veckas paus och då hade han sex med en annan tjej vid 2 olika tillfällen med ca en veckas mellanrum (samma tjej) Oskyddat vid båda tillfällena. Det var alltså 4-5 veckor sedan. Vi fann tillbaka till varandra igen väldigt snabbt. Innan vi hade sex igen gick han och testade sig för könssjukdomar och fick som svar att han inte hade något. Detta var för 3 veckor sedan. Strax efter jul fick jag ett litet sår på den vänstra, yttre blygdläppen. Antog att jag hade skurit mig när jag rakat mig och tänkte inte mer på det. Någon dag senare hade det "smittats" ett lika stort sår på låret, ca 1x1 cm. Började bli orolig och smorde på cortison. Så höll det sig flera dagar framöver, vi fortsatte ha sex osv. Sist vi hade sex var på nyårsafton. På nyårsdagen vakna jag upp och då hade det spridit sig ut på vänstra låret, samt "smittats" över på det högra. Såren jag först fick har börjat tappa hud och det är nu öppna sår. Det som spridit sig är små röda knottror. Såren svider när det gnuggas mot låret när jag går men annars känns det rätt okej. Svider inte när jag kissar, kliar inte och jag har inte feber eller känner mig dålig som man enligt 1177 brukar göra vid sitt första herpesskov. Har bara sår på insidan av låren/den vänstra yttre blygdläppen, alltså ingenting i själva underlivet. Vad fan är detta? Om det nu smittats och spridits på mig själv, varför får min pojkvän inga symtom? Kan det vara något annat? Är jätteorolig :( Har fått tid hos gynekolog imorgon men vill gärna höra vad ni tror det kan vara så man slipper sitta och inbilla sig att man har det allra värsta!  Skriver från mobilen så ursäkta att allt bara sitter ihop!!

• Svar på tråden Har jag fått herpes?
  • Philippa

Låter inte som herpes.... men jag har ingen aning om vad det kan vara.....

• Anonym (d)

Herpes kan migrera ut på lår och skinkor, men det brukar vara långt senare i förloppet när den smittade haft utbrott under lång tid. 

Var såret på blygdläppen 1x1 cm? Det kallar inte jag ett litet sår, i sådana fall. 

• Anonym (Ägg)

Jag har herpes som aldrig suttit "där det ska" ,aldrig i själva underlivet eller vid slidmynning osv som "alla andra" utan jag får bredvid slidan,ljumskar ,mellan slidan och anus när det väl är utbrott (1-2ggr/år)....

Men herpes ser ut som små blåsor till en början och när blåsan spricker blir det som små sår.Är ju inte omöjligt att det är herpes och det kan ju dessutom ligga latent i kroppen så även om din kille inte fått utbrott så kan han ändå bära på viruset och få utbrott senare ,jag får exempelvis bara mina skov när jag blir sjuk eller stressar överdrivet precis som att det bryter ut när immunförsvaret är som sämst.

Hoppas du får svar hos läkaren imorgon!!

• Anonym (d)
    Anonym (Ägg) skrev 2014-01-02 15:54:53 följande:
    Jag har herpes som aldrig suttit "där det ska" ,aldrig i själva underlivet eller vid slidmynning osv som "alla andra" utan jag får bredvid slidan,ljumskar ,mellan slidan och anus när det väl är utbrott (1-2ggr/år)....
    Men herpes ser ut som små blåsor till en början och när blåsan spricker blir det som små sår.Är ju inte omöjligt att det är herpes och det kan ju dessutom ligga latent i kroppen så även om din kille inte fått utbrott så kan han ändå bära på viruset och få utbrott senare ,jag får exempelvis bara mina skov när jag blir sjuk eller stressar överdrivet precis som att det bryter ut när immunförsvaret är som sämst.
    Hoppas du får svar hos läkaren imorgon!!
    Du beskriver ju utbrott som sitter på väldigt vanligt förekommande ställen. Var satt din primärinfektion?
  • Anonym (Ägg)
    Anonym (d) skrev 2014-01-02 15:59:14 följande:
    Du beskriver ju utbrott som sitter på väldigt vanligt förekommande ställen. Var satt din primärinfektion?
    Första utbrottet?Första blåsan som jag upptäckte satt ungefär mittemellan slidan och ljumsken.
  • Anonym (d)
    Anonym (Ägg) skrev 2014-01-02 16:03:29 följande:
    Första utbrottet?Första blåsan som jag upptäckte satt ungefär mittemellan slidan och ljumsken.
    Ljumskarna sitter ju mellan lår och buk?
  • Anonym (herpeskoll)

Lättast är att du går till en mottagning och låter de ta tester. Är det herpes kan det vara skönt att få hjälp med medicin direkt, så att du kan slippa så jobbiga skov i framtiden.

Min primärinfektion satt på ena blygdläppen och jag hade så ont att jag varken kunde sitta, stå eller ligga ner. Dock hade jag ingen feber eller var påverkad på annat sätt (det händer dock nu, efter fem år, när jag får allvarliga skov).

Din kille kan bära på viruset och smitta dig utan att själv ha synliga blåsor. 

Mina skov börjar som en kliande rodnad, som sedan svullnar och blåsorna kommer efter ett par dagar. Blåsorna kan sedan sitta i i 7-10 dagar. Oftast lyckas jag hålla blåsorna intakta men ibland spricker dem. Det är inte att leka med. Jag har skov både genitalt (på blygdläppar, området mellan slida och anus, svanskotan, mm) och på handen. 

• Anonym (Ägg)
    Anonym (d) skrev 2014-01-02 16:08:03 följande:
    Ljumskarna sitter ju mellan lår och buk?
    Vad kallas det där insidan av låret börjar?Grenen?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (d) skrev 2014-01-02 15:44:18 följande:
    Herpes kan migrera ut på lår och skinkor, men det brukar vara långt senare i förloppet när den smittade haft utbrott under lång tid. 

Var såret på blygdläppen 1x1 cm? Det kallar inte jag ett litet sår, i sådana fall. 
    Jag inspekterade inte såret förrän jag märkte att det inte försvann, trodde som sagt att jag bara skurit mig vid rakningen. Efteråt "sprack" såret och huden runtomkring gick upp, så med all hud var det ca 1x1.

Allt fler av knottrorna har spruckit upp och blivit till öppna sår nu. Det är så de bildas, knottrorna liksom reser sig, tills det finns en massa överflödig hud där, såg det innan när jag satt på toaletten. Pillade lite på huden och ut kom en blandning av klar vätska och något vitt slemmigt, asså !!! Känner mig så himla äcklig vill bara krypa ner i sängen och gråta.. Gråter

Mår fortfarande bra annars, detta känns så skumt, är bara så orolig. En massa tankar snurrar runt i huvudet.. Om det är herpes, tänk om min pojkvän inte är smittad, hur kommer vårt sexliv bli då? Om det inte är herpes, vad skulle det annars kunna vara? Har jag någon allvarlig sjukdom? Tänk om jag inte kan få barn i framtiden? 

Samtidigt som jag önskar att jag får besked från gynekologen så snabbt som möjligt så jag vet vad det är, så är jag rädd för beskedet.. Rynkar på näsan 
  • Påven Johanna
    Anonym (orolig) skrev 2014-01-03 02:13:56 följande:
    Jag inspekterade inte såret förrän jag märkte att det inte försvann, trodde som sagt att jag bara skurit mig vid rakningen. Efteråt "sprack" såret och huden runtomkring gick upp, så med all hud var det ca 1x1.

Allt fler av knottrorna har spruckit upp och blivit till öppna sår nu. Det är så de bildas, knottrorna liksom reser sig, tills det finns en massa överflödig hud där, såg det innan när jag satt på toaletten. Pillade lite på huden och ut kom en blandning av klar vätska och något vitt slemmigt, asså !!! Känner mig så himla äcklig vill bara krypa ner i sängen och gråta.. Gråter

Mår fortfarande bra annars, detta känns så skumt, är bara så orolig. En massa tankar snurrar runt i huvudet.. Om det är herpes, tänk om min pojkvän inte är smittad, hur kommer vårt sexliv bli då? Om det inte är herpes, vad skulle det annars kunna vara? Har jag någon allvarlig sjukdom? Tänk om jag inte kan få barn i framtiden? 

Samtidigt som jag önskar att jag får besked från gynekologen så snabbt som möjligt så jag vet vad det är, så är jag rädd för beskedet.. Rynkar på näsan 
    Tycker det låter som om du fått svinkoppor orsakade av stafylokocker. 
  • Anonym (herpeskoll)
    Anonym (orolig) skrev 2014-01-03 02:13:56 följande:

Det skulle kunna vara herpes, men jag tror på något annat nu när du beskriver närmare. Det låter inte riktigt som det sättet herpesviruset beter sig.

Om det skulle vara herpes så går inte livet under för det. Du kommer att kunna fortsätta att ha ett i stort sett opåverkat sexliv, oavsett om den du lever med är osmittad eller inte. Det finns väldigt bra medicin att äta. En del med herpes får dessutom bara utbrott en gång i livet. 
  • Anonym (orolig)

Hemkommen från ungdomsmottagningen för ett par timmar sen.. Barnmorskan som undersökte mig kunde INTE säga vad det var. Hon tyckte inte det såg ut som herpes alls, men tog en odling ändå. Hon trodde inte det var någon könssjukdom, vilket ändå känns skönt på något sätt. Däremot trodde hon att det var något med huden och inte underlivet, vilket oroar mig, vad fan är detta?? Får svar på odlingen i nästa vecka ifall det ändå skulle vara herpes. Så ja, här sitter jag ovetandes och orolig. Blir det värre skulle jag söka akutgyn, men håller det sig likadant skulle jag kontakta vårdcentralen på tisdag, om det inte är borta då dvs.

• Anonym (45)

Låter som svinkoppor...... ring din VC så får du pencillin.

• Anonym (orolig)

Dock sa de ju på UMO att det INTE var smittsamt. Ingen förbättring än så länge, ALLA små knottror har börjat spricka upp nu och blir öppna sår, det skaver när man går fyfan Gråter Vårdcentralen öppnar ju inte förrän på tisdag så jag får snällt vänta, usch. Vad kan det vara egentligen?? Ingenting som smittar, ingenting gynekologiskt, ingen könssjukdom, ingenting jag fått av min pojkvän. Ser förjävligt ut!!

• Anonym (45)
    Anonym (orolig) skrev 2014-01-04 23:00:36 följande:
    Dock sa de ju på UMO att det INTE var smittsamt. Ingen förbättring än så länge, ALLA små knottror har börjat spricka upp nu och blir öppna sår, det skaver när man går fyfan Gråter Vårdcentralen öppnar ju inte förrän på tisdag så jag får snällt vänta, usch. Vad kan det vara egentligen?? Ingenting som smittar, ingenting gynekologiskt, ingen könssjukdom, ingenting jag fått av min pojkvän. Ser förjävligt ut!!

Hur kan dom veta att det inte är smittsamt om de inte vet vad det är för nåt?? Låter mycket märkligt.....
  • Anonym (orolig)
    Anonym (45) skrev 2014-01-05 17:57:54 följande:

Hur kan dom veta att det inte är smittsamt om de inte vet vad det är för nåt?? Låter mycket märkligt.....
    Ja, jag undrar samma sak... Antagligen för att min pojkvän inte blivit smittad än och för att jag inte fått det någon annanstans på kroppen trots att jag varit på och pillat. Hon tyckte mer det såg torrt ut, alltså inte infekterat. 

Får vänta tills tisdag/onsdag då hon skulle ringa upp för att ge besked ifall det var herpes eller ej. Ingen förbättring än så länge, alla små röda knottror (ca 50 st) håller på att bildas till blåsor som sedan blir till öppna sår. De flesta sår jag har nu håller på att läka, så ja, det är ju förbättring i för sig, men det kommer ju ta månader utan någon medicinsk behandling?! 

Säger barnmorskan att det inte är herpes får jag ta mig till vårdcentralen...
  • Påven Johanna

Hur gick det för dig? 

• jagalr

Hur gick det för dig? Jag har också fått sådana här problem och ingen smittad pojkvän här heller! Haft det i lite över en vecka, att det är lite överflödig hud som lossnar och blir som öppna sår som svider satan.. smörjer med allt möjligt men ingenting hjälper. Känns inte som någon könssjukdom, det är i stort sätt omöjligt då jag och min pojkvän bara varit med varandra i alla år. Skulle vara till hjälp om du berättar hur det gick! 

• Anonym (orolig)

Hej!

Har inte varit inloggad så har tyvärr inte sett inläggen.

De ringde inte från UMO, vilket innebär att det inte var herpes. Det gick bort av sig själv så sökte ingen vård. Dyker det upp igen kontaktar jag vårdcentralen, men just nu känns det inte aktuellt. Smörja in hjälpte mig inte alls, utan jag var konstant på och pillade, "tryckte" på blåsorna, drog av huden osv. Kanske inte det bästa men men, det hjälpte. Har dock ärr nu, hoppas verkligen de försvinner, hur snyggt kommer det vara på sommaren liksom... Läker ganska långsamt och får lätt ärr, satte in en p-stav för snart ett år sen och har fortfarande ett fult lila/rött ärr 
    :( Lycka till Jagarl! Går det inte bort så gå till vårdcentralen!!

Svar på tråden Har jag fått herpes?