• Johannapanna

Göra skötbordsunderlägg själv! Vad använda för "tyg"? Vaxduk?

Jag har fått ett skötbord av en kompis, där själva madrassen är oklädd (antar att den har blivit gammal och ful) och tänkte nu fixa ett överdrag själv. Vad ska man då använda för material? Har funderat på att köpa vaxduk på metervara och sy till, men det är kanske lite tjockt att sy flera lager av. Är det någon som har tips på något annat vattenavstötande "tyg", som finns att köpa tex i tygaffär?

• Svar på tråden Göra skötbordsunderlägg själv! Vad använda för "tyg"? Vaxduk?
  • Norahs mamma

Gå till en tygaffär och fråga... De är ju proffs på sånt...

• guldplutt

Har haft samma funderingar tidigare, även om jag nu lagt dem på hyllan o köpt en färdig skötbädd istället. Jag hade tänkt köpa "vaxduk" från marimekko - de är inte alls lika tjocka o platsiga nuförtiden som förr, så det hade nog funkat bra, tror jag. Om man tycker det är ltie dyrt kan man säkert köpa nån helplast o ha på undersidan, o så bara ha det dyrare tyget på ovansidan.

• barn i USA

Jag kommer att köpa plastad frotté till skötbordet. Plast på ena sidan och mjuk frotté på den andra sidan. Släpper inte igenom väta till madrassen och går att tvätta.

De nya vaxdukarna går att tvätta men förlorar sin vax funktion efter ett antal tvättar.

• Bamsesaga

Jag har satt fast plastad frotte på mitt skötbord, jag satt det åt "fel" håll så plasten är uppåt, sen har jag lagt lakan över, funkar bra med handdukar också. Blir det kladd så byter jag lakan och torkar av plasten.

• mom2be

Jag har köpt plastad frotte och skall sy till den i lagom storlek. Gör två stycken så går det bra att tvätta den ena och andvända den andra. Sedan lägger man väl en handduk emellan också. Lycka till!

• mikalala

jag skulle nog ta vaxduk och sy av och sedan ha en någon tygtrasa att lägga över när man byter så att den går att byta ut, känns jobbigt med plastadfrotté som överdrag då kommer du måsta byta massor med gånger. Se dock till att det är en bra vaxduk som inte släpper igenom vatten för nu finns det de som gör det, sedan behöver du ju inte tvätta överdraget utan bara torka av det om do har något tyg emellan.

lycka till

• Johannapanna

Tack för alla tips! Jag ska nu ge mej ut och kolla efter vaxduk eller alternativt material i tygaffär. Jag har tänkt ha en handduk på plasten också, dels för att det nog är skönare för bebben att ligga på och sen också för att det inte ska komma vatten direkt på skyddet.

• stellali

På Åhlens har de ju fina och ganska "mjuka" vaxtyger ibland. Jag har köpt och kommer att sy haklapp av ett av deras tyger. Vilken bra idé att även klä en skötbädd som man kanske tröttnat på annars!!? Den idén lägger jag själv i min idébank!!(för framtiden )

Svar på tråden Göra skötbordsunderlägg själv! Vad använda för "tyg"? Vaxduk?