• nanna123

    3 månaders med nässelutslag

    Jag har en 3 månaders bebis som får nässelutslag i ansiktet och på bröstet efter att han ammats. Det händer nästan efter varje måltid. Började för 3 dagar sedan. Dagen innan fick han sin första vaccination. Han drar händerna en hel del mot ansiktet som om det kliar, dock inte samtidigt som han får utslagen utan bara allmänt. Lös i magen emellanåt. Har åkt in akut med honom efter rådgivning med 1177. På sjukhuset gav dom inga direkta svar utan sa att det inte är något allvarligt, utan säkerligen något tillfälligt. Om det kvarstår en längre tid skulle vi höra av oss igen.
    Någon som vet vad det kan vara? Mjölkallergi kanske??

    Symptom;
    Nässelutslag
    Kliar i ansiktet
    Lös i magen
    Gnälligare/ skrikigare än vanligt

    Väldigt tacksam för svar


  • Svar på tråden 3 månaders med nässelutslag
  • Anneli 87

    Testa att äta mjölkfri kost ett par dagar och se om det gör någon skillnad. Det kan vara mjölkallergi.

  • Fröken Frågvis

    Min dotter fick nässelutslag i handflatorna och på fotsulorna när hon var två månader. Då upptäcktes att hon var allergisk mot mjölkprotein, dock tror jag inte att hennes nässelutslag orsakats av just mjölk. En månad senare upptäcktes att hon har väldigt kraftig äggallergi också, och senare kunde vi även lägga till vete, råg, soja, fisk och de flesta frukter och bär. Nötter har vi ännu aldrig testat, men den morgon hon fick sina första nässelutslag hade jag ätit jordnötssmör så jag gissar att utslagen kom därifrån. Precis som Anneli 87 skriver tycker jag också att du ska testa mjölkfri kost och se om det blir bättre. Utslagen bör då ge med sig inom några dagar, magen kan ta upp till två veckor har jag för mig. Blir det inte bättre bör ni undersöka det vidare. Hoppas han blir bra snabbt!

  • LilaLavendel

    Om det var dagen efter vaccination, så lutar det ju starkt mot att det har med vaccinationen att göra! Det finns spår av ägg i flera vaccin, så det är ingen bra kombination om det är äggallergi. Se till att få testat det! 


    Sen finns det ju bl.a. aluminium i vaccin.

Svar på tråden 3 månaders med nässelutslag