• Svar på tråden Rymligt babyskydd
  • project baby

Vi använde aldrig ytterkläder när lilleman satt i babyskyddet (blir ju tokvarmt) utan använder filtar som man lätt tar på eller av. När han var 5 månader bytte vi till britax fasta stol max-way som funkar på 0-25kg. Han sitter högre och bättre, nackdelen är ju att man inte kan bära runt på honom i babyskyddet... Annars mycket bättre :)

• momomo

Håller med, ta av ytterkläderna när ni använder babyskyddet. Det går ändå inte att dra åt selen tillräckligt runt en plufsig overall utan det är risk att babyn glider ur om det smäller. Möjligtvis kan man använda en tunn ylle- eller fleeceoverall + filt. Vi använder reimas ylleoverall på både bebis och tvååring i bilen.

Jag tror att acta graco är bland de rymligare, iaf klart större än britax (som vi har)

Klippan dinofix sägs vara stort, och jag tycker att Brios ser rymliga ut.

Med första barnet bytte vi till en Maxway vid 5,5 månad och 8.5 kg. Babyn är nu fem månader men mindre i växten så hon blir nog kvar i babyskyddet ett par månader till.

• AstaMärta

Man ska aldrig ha tjocka kläder under bältet. Som vuxen kan jag slarva med att ta av mig jackan ibland, men bäbisar och småbarn kan man inte slarva med. Så ta av overallen så att lilla klump sitter säkert under färden.

• Sisisisi

Som sagt ska barnet inte ha tjocka kläder på i bilstolen.

Sen är det helt onödigt att köpa ett större babyskydd till en 4-månaders, köp nästa stol i så fall, den är säkrare så byt så fort barnet sitter bra i den.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• JessicaPersika

Vi har bara en tunn fleeceoverall på han så inga tjocka overaller här inte. Men ändock:)

Han väger 10kg så han är en riktig liten klump. Han får stå ut helt enkelt tills vi byter stol. Får göra det när han lärt sig sitta själv.

• Sisisisi
    JessicaPersika skrev 2014-01-04 21:22:14 följande:
    Vi har bara en tunn fleeceoverall på han så inga tjocka overaller här inte. Men ändock:)

Han väger 10kg så han är en riktig liten klump. Han får stå ut helt enkelt tills vi byter stol. Får göra det när han lärt sig sitta själv.

Det går bra att byta redan nu och selen sitter bra på honom i nästa stol. Montera med lite extra lutning bara och täta upp stolen ju äldre han blir :) Vilken stol ska ni byta till?

• honeydew

Har samma problem med vårat babyskydd, acta graco. Dottern är bara 3.5 månad men snart är det "slut" på bälte! Hon brukar max ha vindfleeceoverall (tunn) på sig och filt. Hoppas hon kan sitta i babyskyddet i två mån till iaf...

• Sisisisi
    honeydew skrev 2014-01-08 22:29:45 följande:
    Har samma problem med vårat babyskydd, acta graco. Dottern är bara 3.5 månad men snart är det "slut" på bälte! Hon brukar max ha vindfleeceoverall (tunn) på sig och filt. Hoppas hon kan sitta i babyskyddet i två mån till iaf...

Har du förlängt det på baksidan? Min son var rätt stor och satt fortfarande bra då vi bytte vid 8 mån.

• honeydew
    Sisisisi skrev 2014-01-08 22:41:20 följande:
    Har du förlängt det på baksidan? Min son var rätt stor och satt fortfarande bra då vi bytte vid 8 mån.

Ja det har vi tyvärr. Om jag drar ner henne så att hon sjunker ihop mer så räcker bältet längre känns det som, men då sitter hon som en säck potatis.. (Nu låter det som om hon sitter "upprätt" men det gör hon så klart inte). Känns som om hon har för lång överkropp på nåt sätt..
  • Bambusa

min dotter kunde sitta i akta graco (med 5punktsselen) tom vad 18mån ( åkte buss och ville inte släpa stora stolen)  man ska dra HÅRT i alla bilstolar..  hon provade babyskyddet vid 2år med, och förutom att hon vägde för mkt och huvdet var lite över kanten kunde hon sitta där, med bälte å allt..   aldrig tjockare än fleeceoverall i bilstolar!!  nu 'är hon 5år och sitter bakåt i en britaw two way, som är en av dom största som funkar bakåtvänd, hon sitter kanonbra och vill inte ens ha tjock jacka på sig, för den knölar sig säger hon.. (hon har fått prova när de varit kallt, men innan man stänger dörren vill hon ha av den :D  - i den åldern är de bra att få komma fram till saker själv ibland..)

Svar på tråden Rymligt babyskydd