Anonym (Ts) skrev 2014-01-03 13:35:21 följande:
Jo ja har också haft för mig det men gynekologen sa att jag "definitivt är nysmittad" enligt henne så får man alltid utbrott precis när man blir smittad, men det känns ju konstigt om min partner inte haft något å ja fått det av honom. Så tror mer på de du säger.
Jättetacksam för svaret och det är skönt med någon som är påläst när jag själv inte kan någonting om detta.
Vet du, om du definitivt var "nysmittad" som hon påstår så undrar jag verkligen hur hon kan veta det.
Enda sättet att kunna se det är om du tog ett blodprov där och då och direkt fick svar på om du inte hade antikroppar mot herpes, för har du inte utvecklat det ännu så är du nysmittad.
Om hon bara hävde ur sig detta utan blodprovet, då är hon riktigt dålig. För visst hade du inte fått svar på provet?
Äh jäkla skitsnack de håller på med vissa läkare. Jag blir så irriterad, man får definitivt inte alltid utbrott när man är nysmittad.
Du kan glädja dig med att du vet väldigt mycket mer nu än tillochmed din gynekolog.
Grejjen är att om hon hade haft någonsomhelst koll borde hon:
1: skrivit ut Valtrex eller någon annan typ av Aciclovirtablett. Att gå med blåsor och smärtor i underlivet ett par veckor extra i onödan bara för att hon inte har koll det borde hon ha en erinran om så andra inte tvingas plågas i onödan.
2. Xylocainen tar såklart bort smärtan men inte all klåda, hon borde alltså dessutom skrivit ut någon form av klådstillande.
3. Smärtstillande ska du absolut ha när du har så ont som du har. Sjukvård ska innebära vård. Inte sjuka råd som inte hjälper dig.
Äh du vet du vad sök på en jourcentral, desto snabbare du får i dig tabletterna desto fortare kommer blåsorna försvinna. Det är absolut en anledning att söka akut för. Förklara läget att du fått diagnos men inga tabletter. Beskriv klådan. Risken när du kliar på natten är att du får det på fingrarna och tar dig i ögonen. Herpes i ögonen är icke att rekommendera.
Och just det för att förtydliga. Aldrig aldrig herpessalva i underlivet. Den hjälper inte ett spår där och den ställer till balansen så du kan få svamp på köpet.