• Cadencee

Hyra till mina föräldrar

Pågrund av att jag valt å separera bor jag och min son på 9 månader hos mina föräldrar. Vad är rimligt att betala för hyra? Vi sover i mitt gamla rum men har självklart tillgång till hela huset. Sen är det ju vatten, el, internet, tv. Har ni några tips och idéer? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-03 11:39
    Jag lever på lägsta mammapenning, timlön, barnbidrag och underhåll.
  • Svar på tråden Hyra till mina föräldrar
  • Philippa

Vad har dom för grundhyra?

• Hallonmumsan

När jag Bodde inneboende hos min svärmor betalade jag halva hyran och elen och fick då använda telefon och allt i hemmet.

• Cadencee

Dom bor i hus så dom har ingen hyra.

• Queenie70

2-3000 kanske. Antar att du köper din egen mat och hygienprodukter?

• Momalicious

Har dom ingen budget över vad det kostar att bo i huset per månad? I så fall tycker jag ungefär hälften av det förutsatt att du får använda telefon osv som du vill.

• Cadencee

Nu bor vi 4 vuxna + min son i huset. Dom har en budget så det blir inte svårt att kolla så sett. Telefonen använder jag i princip inte eftersom jag har min mobil (fast pris-abonemang). Däremot internet använder jag ju. Maten handlar mamma (eftersom vi lagar mat till hela familjen) däremot handlar jag hem/betalar till mamma om det är något speciellt jag vill ha. Likaså med hygienprodukter och saker till sonen. 

• Philippa

Betalar dom inte på några lån på huset?

Vad begär dom av dig i hyra?

• Queenie70
    Cadencee skrev 2014-01-03 11:38:47 följande:
    Nu bor vi 4 vuxna + min son i huset. Dom har en budget så det blir inte svårt att kolla så sett. Telefonen använder jag i princip inte eftersom jag har min mobil (fast pris-abonemang). Däremot internet använder jag ju. Maten handlar mamma (eftersom vi lagar mat till hela familjen) däremot handlar jag hem/betalar till mamma om det är något speciellt jag vill ha. Likaså med hygienprodukter och saker till sonen. 
    Du och din son äter alltså alla måltider i huset (förutom om det är nåt special du vill ha) Ja då låter det rimligare med typ 6000 kr.
  • Cadencee

Sonen äter gröt, ersättning, välling å ibland burkmat så allt det står jag för. men min mat betalar mamma än så länge. Jag vet inte exakt hur mycket de betalar för lån men det är inte svårt att kolla. Mamma och pappa vet inte riktigt vad de ska ta för hyra. Mamma hade ett förslag om att de tar så mycket som jag får i bostadsbidrag för det har jag nämligen rätt till. 

• barnluktarbajs

Jag tycker du ska be dina föräldrar att uppge en summa, och eftersom de är dina föräldrar kommer de förmodligen säga en lägre summa än vad som är rimligt. Lägg därför på 500 kr så har du nog en lagom summa att betala varje månad. 

• Cadencee

jag har gjort det. vi har pratat men dom tycker det är svårt att veta vad dom ska ta betalt. lite därför jag b er om hjälp här för att få något hum om vad som kan vara rimligt helt enkelt :)

• barnluktarbajs

Okej. Men har de alltså ingen hyra eller speciella kostnader för huset? Utan de enda kostnaderna de har är det ni äter, el och internet? Då tycker jag att du ska betala en tredjedel av matkostnaden och kanske... 1500 i hyra? 

• Cadencee

dom har ju lån, uppvärmningskostnader och allt sånt som tillkommer när man har hus såklart.. men exakt vad vet ju inte jag. 

• Houdini

Men för att bostadsbidrag måste du till försäkringskassan visa papper på hyreskontrakt vad hyran är på osv osv.

• Cadencee

Igår bestämde vi att jag betalar 3000:- i månaden och då ingår allt utom saker till sonen :)

Svar på tråden Hyra till mina föräldrar