• Blubban82

ingefära skadligt vid graviditet?

Hej!
    Har nu varit sjukskriven i en månad för extremt graviditetsillamående och köpte idag hem en ingefärarot eftersom jag har hört att det kan hjälpa. Har en bit under läppen, vilket är starkt men gott, och jag tror att det hjälper lite. Nu till min fråga; läste att Livsmedelsverket avråder från att äta kosttillskott med ingefära då det kan vara skadligt för fostret, men att man kan äta i vanlig matlagning. Men hur är det då med att suga på en färsk bit? Är det farligt för fostret?

• Svar på tråden ingefära skadligt vid graviditet?
  • Alla hemma

Man måste äta ingefära i en mängd motsvarande en hel påse torkad / dag har jag för mig (är helt övertygad att jag blir rättad av nån här om jag minns fel på mängden ), för att det ska vara skadligt. Det är otroligt mycket, med tanke på att den torkade är väldigt koncentrerad. Så det är inga problem att ha en bit under läppen. Jag själv dricker ingefärate mot illamående. Funkar bättre än receptbelagda mediciner (som dessutom borde vara mer skadliga).

• Regnbågsfärg

Jag köpte en graviditetstidning igår där de rekommenderade ingefära mot graviditetsillamående.

Det skulle de ju inte göra om det vore farligt :)

Hoppas det hjälper dig!

Morötter och knäckebröd har hjälpt min sambo :) ett tips ska vara kolhydrater :)

• La Lola

Ang kosttillskott så avråder de nog för att det inte finns nån forskning på sånt o gravida.
    Gissar jag på alltså.
    Därför avråder de helt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Blubban82

Okej, då känner jag mig lugnare! :) Tack! Har fått tre olika läkemedel utskrivna, men kan man byta ut åtminstone något av dem mot ingefära så känns det bra! Är inte så glad i att ta mediciner nu när jag är gravid...

• Happy14
    La Lola skrev 2014-01-03 11:14:59 följande:
    Ang kosttillskott så avråder de nog för att det inte finns nån forskning på sånt o gravida.
    Gissar jag på alltså.
    Därför avråder de helt.

Ingefäran till sushi då? det är ju en hel del och jag älskar det?

• La Lola
    Happy14 skrev 2014-01-16 16:28:36 följande:

Ingefäran till sushi då? det är ju en hel del och jag älskar det?

Ingen aning eftersom jag aldrig ätit sushi o inte behövt fundera på det.
  • Happy14
    La Lola skrev 2014-01-16 16:30:49 följande:
    Ingen aning eftersom jag aldrig ätit sushi o inte behövt fundera på det.

skit å jag som ska äta nu
  • La Lola
    Happy14 skrev 2014-01-16 16:37:07 följande:

skit å jag som ska äta nu
    Jag tror inte det är nån fara alls!
  • Happy14
    La Lola skrev 2014-01-16 16:38:27 följande:
    Jag tror inte det är nån fara alls!

Inte jag heller, står INGET om ingefära på SLV i alla fall. Men jag kanske inte måste äta upp hela högen..
Svar på tråden ingefära skadligt vid graviditet?