• skogsbär

Han vägrar ta flaska! Hjälp!!

Hejsan! Som rubriken lyder vägrar min son ta flaskan. Han är fem månader och har ammat på bara ena bröstet sen han var en månad då han vägrade högra helt plötsligt. Det har gått jättebra fram till han var fyra månader. Då börja han krångla vi bröstet och var intresserad av allt annat än att äta. Nu har det sinat och han går inte upp i vikt som han ska.

Då till mitt problem. Han tar som sagt inte flaska, hur gör jag!?!? Jag måste ju börja ge han ersättning. Dom på bvc säger att när han är tillräckligt hungrig så äter han men om han nu inte går upp tillräckligt i vikt, är det då smart att vägra bröstet helt? Vi försökte i sju timmar igår men jag klarade inte längre, han var så ledsen och ville verkligen inte ta flaskan, både jag och hans pappa försökte på alla möjliga vis.

Någon med samma problem och hur löste ni det? Han får smakisar och jag har ökat på mängden lite mer men det är ju fortfarande inget som mättar ännu utan tre, fyra matskedar gröt/pure.

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Han vägrar ta flaska! Hjälp!!
  • The Fugly

Har ni prövat olja typer av flaskor och nappar? Vi fick testa en herrans massa innan vi hittade en vår dotter förstod (tommiee tippee, den hade samma form som ett bröst).

• skogsbär
    The Fugly skrev 2014-01-03 11:42:31 följande:
    Har ni prövat olja typer av flaskor och nappar? Vi fick testa en herrans massa innan vi hittade en vår dotter förstod (tommiee tippee, den hade samma form som ett bröst).
    Yes. Alla olika möjliga. mams napp är den som funkar "bäst" så den ska vi väl fortsätta testa på. Lite smått panik börjar jag få! Testat pipmugg, testat kopp och sked kan jag ju bara glömma...
  • The Fugly
    bellabellan skrev 2014-01-03 11:53:08 följande:
    Yes. Alla olika möjliga. mams napp är den som funkar "bäst" så den ska vi väl fortsätta testa på. Lite smått panik börjar jag få! Testat pipmugg, testat kopp och sked kan jag ju bara glömma...
    Fan vad jobbigt :/ Jag önskar jag hade en lösning för dig, vi får hoppas någon har något förslag!
  • Sisisisi

Ge lite saftsoppa i flaskan så brukar de lära sig hur flaskan funkar ;)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Rosa Fluff

Vill du sluta amma? Om inte så tycker jag du ska fortsätta ge bröstet så ofta som möjligt och pumpa emellan. Då får du upp produktionen igen.

• skogsbär
    Rosa Fluff skrev 2014-01-03 14:50:53 följande:
    Vill du sluta amma? Om inte så tycker jag du ska fortsätta ge bröstet så ofta som möjligt och pumpa emellan. Då får du upp produktionen igen.
    Både och. Eftersom han bara ammar på ena bröstet så hade det varit rätt skönt på ett sätt att sluta amma så man slipper slagsida.. Men så länge han krånglar med flaska så självklart ammar jag fortfarande. Jag erbjuder flaskan varje gång han verkar hungrig, nån gång så borde det ju släppa.. Hoppas jag! mer produktionen verkar vara väldigt svår att få upp för han vill inte kämpa för att få fram mjölken, så fort det inte rinner på ordentligt blir han arg och släpper taget hur mycket jag än försöker få han att öka. Pumpa har jag försökt med det funkar inte för mig.
  • Rosa Fluff

Min son vägrade flaska. Han tog den först i 2 månader sen ratade han den totalt. Vi försökte allt.. Till slut gav vi upp. Så jag ammade, precis som för dig bara på ett bröst. Det är fortfarande större men inte så det syns. Jag minns en period när han krånglade massor med bröstet. Men efter några veckor gav det med sig.

Prova annars ge ersättning i pipmugg. Kanske är lättare? Eller ha bröstmjölk på flasknappen så den smakar sött.

• skogsbär

Tyvärr har han krånglat i två månader nu vid bröstet. Han föddes med låg födelsevikt, bara strax över 2 kg och har inte lagt på sig allt för mycket så därför är det extra viktigt eller vad man ska säga att han får i sig mat. Idag har vi i alla fall gjort framgång. Han har haft flasknappen i munnen utan att bli vansinnig. Igår räckte det ju bara vi kom nära med flaskan så gallskrek han, men idag hade han den som sagt i munnen varje gång vi försökte utan att skrika så vem vet, imorgon kanske han äter. Hoppas hoppas!

Men tar gärna fler tips! :)

Rosa Fluff skrev 2014-01-03 19:31:15 följande:
    Min son vägrade flaska. Han tog den först i 2 månader sen ratade han den totalt. Vi försökte allt.. Till slut gav vi upp. Så jag ammade, precis som för dig bara på ett bröst. Det är fortfarande större men inte så det syns. Jag minns en period när han krånglade massor med bröstet. Men efter några veckor gav det med sig.

Prova annars ge ersättning i pipmugg. Kanske är lättare? Eller ha bröstmjölk på flasknappen så den smakar sött.

• Elsagumman

Vår dotter lärde sig ta flaska när hon var runt 4 mån. Det började med att jag gav vatten i flaskan i samband med att hon fick gröt. Sedan med tiden kunde jag 'lura' henne med att ha en annan flaska med välling eller dyl. Och byta med emellan (varannan vatten). Hon gillade bara rumsvarm välling i början eller kall, men absolut inte varm. Testa dig fram. Ge inte upp, och prova olika märken och temperaturer. Vår dotter kunde heller inte äta liggandes, så hon fick äta vällingen sittandes i matstolen. Försök att hitta en ställning som är så olik amningen som möjligt. Det fungerade iaf för oss. Håll ut, det blir bättre.

• skogsbär
    Elsagumman skrev 2014-01-03 23:20:14 följande:
    Vår dotter lärde sig ta flaska när hon var runt 4 mån. Det började med att jag gav vatten i flaskan i samband med att hon fick gröt. Sedan med tiden kunde jag 'lura' henne med att ha en annan flaska med välling eller dyl. Och byta med emellan (varannan vatten). Hon gillade bara rumsvarm välling i början eller kall, men absolut inte varm. Testa dig fram. Ge inte upp, och prova olika märken och temperaturer. Vår dotter kunde heller inte äta liggandes, så hon fick äta vällingen sittandes i matstolen. Försök att hitta en ställning som är så olik amningen som möjligt. Det fungerade iaf för oss. Håll ut, det blir bättre.

Vi har ju märkt att det måste vara varmt, nästan så varmt att man inte vågar ge han för att han öht ska äta nåt, och efter några sug måste vi värma på nytt. Jag hoppas verkligen det är nåt man sedan kam vänja av honom vid. Rätt jobbigt att behöva värma ersättningen varannan minut..
  • I969

Avledning! Om du har en sjal så änvänd den eller ta något annat lämpligt tygstycke som du kan göra en tillfällig sling av. Sätt din bebis i upprätt vaggställning i sjalen, gärna med din bebis armar lite lätt inbäddade i någon bebisfilt så att det inte "flaxas". Sätt sedan på lite svängig musik och vandra skumpandes runt i huset, titta på ditten och datten (utsikt, blommor eller vad som helst) och visa och prata. Så "vips" mitt i alltihopa trattar du in flaskan som bör ha ett ganska redigt hål i den här åldern, men det får du så klart testa dig fram med. Du kan även söva din bebis en kortis i sjalen så att den får en "powernap", väck sedan försiktigt och ge flaskan när bebisen fortfarande halvsover, även nu vandrandes runt. Det kanske låter lite krångligt men det är ju bara ett sätt att introducera flaskan, när man väl är van så går det av sig självt. För oss funkade detta med tvåan, men med ettan fick det tyvärr bli "cold turkey" när jag började jobba och han var 10 månader.

• honeydew

Om han ammar så att han somnar, men fortf suger - går det att ta ut bröstet och lura i honom flaskan då? Han kanske vaknar, men värt ett försök..

• honeydew

Och ja, som 1969 skriver, inte ha för liten napp på flaskan. Minst strlk 2 så att det rinner fort. Då kanske han hinner få lite ersättning i munnen först innan han ratar flaskan.

• Trebarnsmamman

Min son vägrade både flaska och välling,( ammade i 6 månader)  så det enda alternativet när jag slutade amma var att ge honom gröt istället för välling.. Barngrötspulvret man köper innehåller samma näring som välling.

• skogsbär

Jag kan nog säga att nu tar han flaskan. *Peppar peppar* Efter många sånger och vaggande hit och dit + mjölkstockning på det börja han så smått äta och idag har han ätit riktigt bra från både bröst och flaska. Så det verkar som jag faktiskt kan ge han bröstet på kvällen/natten och flaskan på dagen nu då, så småningom har jag väl inte så mycket mjölk kvar men hoppas den räcker för nätterna eftersom han fortfarande vaknar ett par gånger för mat.

Svar på tråden Han vägrar ta flaska! Hjälp!!