• Vero

ulltvätt... hur gör man?

Jag köpte Minimundus amningspaket där man får med amningsinlägg i ull och en olivtvål som man ska tvätta dem med. Jag har letat på deras hemsida och lite överallt, men jag hittar ingen beskrivning på hur man gör med den där tvålen...

Ska man gnugga tvålen mot inläggen så det blir alldeles tvåliga och sedan skölja en massa, eller ska man lösa upp lite tvål i vattnet och låta inläggen ligga där en stund innan man sköljer upp dem? Eller en kombination av båda?

Gör ni ullkur på de där inläggen och i så fall hur ofta kan man behöva göra det? Var 5:te tvätt? Var 10:de?

Jag har noll koll.

Vi funderar på att använda ullbyxor till våra tygblöjor också, men jag hittar olika besked om hur man hanterar dem också... hur gör ni? Tvättar med olivtvål efter varje byte eller bara när de blivit bajsiga? Eller tvättar ni dem i maskin när de blivit bajsiga? Hur ofta gör ni ullkur på dem?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden ulltvätt... hur gör man?
  • jennan

Blöt upp tvålen och gnugga mot tyget. Så blir de löddriga och du kan tvätta och sen skölja.
    Blöjbyxorna behöver du bara tvätta om de blir bajsiga. Jag hade inte vågat lägga dem i maskinen.

Svar på tråden ulltvätt... hur gör man?