Pappaledig, umgänge och separerade föräldrar
För att försöka förklara i korthet:
En väninna till mig fick barn för snart ett år sedan och har varit hemma med parets son sedan dess. Paret separerade i början av november 2013 för att ingen av föräldrarna tyckte att deras förhållande fungerade. Min väninna tyckte att hennes man visade noll intresse för sin son och valde hellre att gå ut och festa, gå på strippklubb och gå på fotboll. Hennes man har två gånger under den tiden de levde tillsammans med barn tagit babyn på morgonen, annars har han stannat kvar i sängen tills han började jobba klockan 12 på dagen. När min väninna ringde och bönade att barnets pappa skulle komma hem på kvällarna var det alltid efter att han hade gjort det han ville ofta dricka öl efter arbetstid osv osv...
Nu har de bott ifrån varandra sedan början av november och umgänget fungerar inte alls. Barnets pappa vill gå på föräldraledighet från mitten av januari och att barnet i så fall ska träffa sin mamma två gånger i veckan
, alternativt så kan hon få sova med honom, samtidigt som hon i så fall skall jobba heltid...
Min väninna har försökt att få barnets pappa att trappa upp umgänget innan en sådan övergång skall ske, men han vägrar att samarbeta utan vill bara att barnet skall komma och sova hos honom, trots att barnet under ett år bara sovit med honom en gång!
Det jag nu undrar är: Vad är lämpligt för en ett-åring? Är det att skiljas från sin mamma för att helt flytta till en pappa som han knappt träffat de senaste två månaderna? Jag är orolig för att barnet kommer falla illa om det blir hastigt uppbrutet från sin mamma efter att ha umgåtts med henne 99% hela sitt liv.
Har ni råd, idéer, förslag på hur umgänget skall fungera?
Även tips på familjerättsadvokat i Malmö som kan hjälpa till?
Vad är era åsikter om detta fall?