• BillaBong

Katt som river på tapeter - vad göra?

Våran ettåriga lilla katt-tjej har fått för sig att hon ska riva ner alla tapeter vi har, så nu funderar vi på vad vi kan göra för att hon ska sluta. Vet att det ju finns Fy-spray, men kan man verkligen ha sånt på tapeter utan att det blir fläckar? Vad ska man annars göra, förutom att vara bestämd och fy:a varje gång man ser att hon håller på?...

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Katt som river på tapeter - vad göra?
  • milimina

klipper ni klorna på henne? det hjälper mycket, eftersom de då inte klöser lika ofta för att hålla klorna i trim (om det är en innekatt, utekatter sköter oftast sånt ute)

har ni klösbrädor? isåfall spraya dem med lite kattmyntespray för att locka dit henne, och visa henne genom att dra en tass över brädan att det är där hon ska klösa.

det är de första två sakerna man kan ta till. fy-spray vet ajg inte heller om jag skulle våga spraya på tapeterna...

• BillaBong

Vi klipper klorna på henne (innekatt), men kanske inte tillräckligt ofta? Ska ta mig en titt på hennes små fossingar :)

Klösbräda har hon. Hon har en hel sån möbel med en massa nivåer och klösbrädor och den utnyttjar hon faktiskt riktigt bra tycker jag. Men det är som om det förbjudna är mycket roligare ;)

Nej, jag vet inte om jag vågar mig på väggen med sprayen heller... Ska fråga i zoo-affären, de borde ju veta.

Tack för ditt svar!

• milimina

våra ger sig gärna på möblerna om det var för längesen vi klippte, så det är en signal om att det behövs. tänkte att det kanske var så för er också

de använder också sin klösmöbel, men till att klänga på. att vässa klorna är som sagt roligare på "förbjudna" saker. därför har de också fått en gammal stol och en trasmatta att klösa på. kanske kan vara ett tips??

• BillaBong

milimina:
    Det är nog en signal Ska ta och göra något åt dem direkt! Innan vi sitter här med bara betong på väggarna!

Våran Sally har hela soffan att klösa på (den ska ändå bytas ut snart), men hon har kanske ett enooormt behov av att vässa klorna. Verkar så

Men jag ska se vad jag kan göra och hoppas på det bästa, puh!

• GravidMalin

Kan meddela att ja inte tror att fy sprayen funkar....Jag hade sån å sprayade men dom slutade inte i alla fall :(
    Luktar citrus frukter.....mina gillade ju inte lukten men de räckte inte för att hålla dom borta.....jag fick i alla fall inga fläckar på tapeten....men kan ju va bäst å fråga i djuraffären först....

• Konvaljen

Vi hade en katt som klöste tapeter och vi prövade:
    A: köpa klösbrädor i alla möjliga former och färger...
    B:Klippa klorna
    C: Spreja citronvatten överallt.

Inget hjälpte. Till slut märkte vi att hon bara klöste då vi inte var hemma vilket vi tolkade som att hon var understimulerad. Hon fick flytta till en barnfamilj och det verkar som om hon inte klöser där.

Leker ni med henne?
    Pröva att trötta ut henne, busa ordentligt och om hon river då ni ser så demonstrera tydligt att det är fel, ta i nacken eller ännu hellre spreja en hård stråle vatten.

• BillaBong

Xyra:
    Har provat med citron blandat med ättiksprit (mums, hehe!) och det funkade faktiskt. Hade det på sladdarna, som hon gnager på konstigt nog?! Men det kan man ju inte spruta på väggarna, gissar att det lämnar stora fläckar.

Ska prova med att spraya vanligt vatten. Det svåra är väl att hinna efter flaskan innan hon "glömt" vad hon gjort. Man måste ju ta dem på bar gärning för att de ska förstå vad de gjort fel :-/

• Västkusttjejen

Prova Felliway!!! Det räddade livhanken på min älskade blandistjej. Hon kissade inne vid ett fåtal tillfällen och kunde ibland klösa i soffan. Köpte då felliway (sprutgrej att sätta i kontakten) som stimulerar kattens hormon positivt så den slutar att kissa inne/klösa/agressiva beteenden. =) Efter 2 veckor var min misse toppen!!! Och sååå kelig och pratsam hon blev =)

• BillaBong

Västkusttjejen:
    WOW! Låter ju som ett mirakel. Var får man tag på såna?!

• Västkusttjejen

De ska finnas hos alla vetrenärstationer, men det är inte alltid dom har det hemma så ring först. Första kuren med själva kontakten kostar 399kr, sen är det 199kr för påfyllnadssprayen. Man får fylla på ca en i månaden, men det är det värt, jag lovar! Visst nu finns det ju dom katter som inte den tar lika bra på, men det är klart värt ett försök! =) Alla behöver inte ens fortsätta med den, men för säkerhets skull så gör jag det, den är värt sitt pris då jag ser hur otroligt social min lilla kisse har blivit =)

• BillaBong

Västkusttjejen:
    Härligt! Ska absolut överväga det där sen när det blir pengar över Tackar för tipset!

• Silverdraken

Västkusttjejen

Tror du misse sover bättre och jamar mindre på nätterna av en sån?

• Västkusttjejen

Jag vet inte om den sover mer av dosan direkt, de är ju trots allt nattdjur. Mina missar beter sig lite olika. Birman vill gärna sova hela natten i ett streck i sin eller våran säng, men våran huskatt brukar få ett sprallryck mitt i natten, då springer hon runt och kavlar upp mattorna längs vägggarna en ca 20 min, sen går hon på lådan *skrattar* sen blir det lugnt ;)

Svar på tråden Katt som river på tapeter - vad göra?