• Malin0710

    Barn nr 3 eller walk-in-closet?

    Känner att jag behöver förtydliga rubriken, hahaGlad Det är inte så att jag väljer mellan ett tredje barn eller en walk-in-closet. Grejen är den att min sambo och jag har lite svårt att bestämma oss om vi vill/vågar skaffa ett tredje barn. Vi har ett rum över som idag är kontor. Där har vi planer på att inreda en walk-in-closet om vi inte får fler barn. Vi har velat fram och tillbaka om ett tredje barn i snart 3 år nu och sista halvåret har det väl kulminerat. Vi är väldigt nöjda och glada över den fina familj som vi redan har med två friska underbara döttrar på 3 och 6 år. Men är ändå sugna på en liten bebis! Men även oroliga över hur det kommer påverka familjen. Senaste  2 månaderna när ägglossningen har ägt rum och vi inte försökt har jag känt mig lite, ja hur ska ska jag förklara....lite nedstämd kanske och attans att vi missade chansen. Till saken hör att min sambo precis fyllt 41 och känner att hans ålder snart börjar bli ett hinder. Jag är 34 så inge superbrådska kanske för mig....I alla fall så trodde jag ägglossningen var över (känner av den på flera olika sätt) så vi körde oskyddat igår!! och idag fick jag återigen ägglossningssymptom! Så nu är jag lite skakis och nervös för kanske kanske gror ett litet frö i mig! Har tänkt på det här hela dagen och känner att om jag nu blir gravid så var det menat! och om inte så gör vi inga fler "försök" utan då säljer vi av alla bebisgrejer och inreder walk-in-closet istället....därav rubriken..Nu blir det en lååååång väntan på mens eller plus! Bebis eller walk-in-closet och mina känslor är så upp och ner så jag tror jag kryper ur skinnet snart. Fler som varit i en liknande situation? VET inte vad jag vill!!!!! 

  • Svar på tråden Barn nr 3 eller walk-in-closet?
  • Flickan och kråkan

    Vi hade eegentligen inte planer på fler barn än två men så förra sommaren så kom vi på att vi nog ville ha en liten till och att det var nu eller aldrig då vi började bli lite till åren (vi är 38 och 39). Vi har en underbar trio pojkar idag. Äldsta har nyss fyllt 6 år, mellansonen är 4,5 och så har vi lilla O som är ett halvår. Det har varit helt rätt och helt underbart. De "stora" är verkligen storebröder - så kärleks- och omsorgsfulla med sin nya bror - och lilla O, ja han lyser ju upp bara han ser någon av sina storebröder. Avgudande blickar. Det känns som om det blivit fin balans i syskonskaran. Mellansonen är inte bara minst fast han nästan är lika stor som storebror. Äldsta får vara just storebror. Fint att se en annan typ av syskonskap med lite mer år emellan. Jag funderade mycket innan hur det skulle vara, hur vi skulle orka etc. etc.....och så blev det bara.....SÅ BRA .

  • Malin0710

    Vad glad jag blir av ditt inlägg! Fick ett litet lugn över mig en stund...Precis det som du skriver om "balans" i syskonskaran och kärleksfulla syskon har jag haft som fördelar när vi har vägt för/emot. Om det nu "råkat" bli ett plus så förmodar jag att BF blir i september och att mina tjejer då hunnit fyllt 7 och 4. Känns ju faktiskt som riktigt bra åldrar. :) De klarar sig ganska bra på egen hand och kan t om hjälpa till lite med bebisen. Jag tror faktiskt att de skulle gilla att få ett litet syskon. Jag är velighetens mästarinna och tror faktiskt att jag aldrig kommer kunna ta något beslut om ett tredje barn. Så om det nu tagit sig så var det ju "skönt" att vi/jag slapp ta beslutet. Fast vi visste ju att det fanns en risk!!/chans....Jag försöker lugna mig med att om det blivit så var det menat!! Vi firar 8-årig förlovning igår och en liten kärleksbebis som blev till på det datumet kan ju aldrig vara fel ;) Dessutom så skulle det passa väldigt väldigt bra jobbmässigt för mig just nu....Jag tror att jag är så nervös oxå för jag har haft väldigt lätt att bli gravid med båda tjejerna! Första barnet första försöket, andra barnet andra försöket! Därav min "oro"...

  • Med två små

    Nu blir jag nyfiken - hur har det gått? Blir det walk-in-closet eller bebis?


    Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
  • Malin0710

    Det blev ett plus!!!! Kände redan 5 dagar efter ÄL att det "tagit sig". Fick tokmånga symtom som inte gick att bortförklara. Sen en vecka senare så blev det plus. V.7 idag. Såg nu att jag skrivit att jag är 34 men jag är ju bara 33, haha var nog lite virrig. Tiden efter pluset blev väldigt omtumlande med många starka känslor. Har ännu inte landat helt i detta....

  • chemistry

    Grattis!! Vi var som er, hade två fina barn men tankarna snuddade vid en trea då och då. Till sist tänkte vi att vi gör ett försök o vips var trean på väg. Efter alla tvivel på om det var detta vi ville vet vi nu att det är precis som inlägget ovan. Balans i syskonskaran o såå mycket kärlek. Barnen är nu 8, 6 och trean fyller 1 imorgon. Stort lycka till!!

  • Vikmanstorpfamiljen

    Grattis vad kul..jag e också inne på att skaffa en tredje..men vet inte om jag vågar riktig...isåfall vill ja vänta att försöka tills efter sommaren då båda mina barn kommer bli lite större. Är 17 månader mellan min dotter och min son..men vill nog ha 3-4 år mellan min son och den nya om det blir en till:)

  • Malin0710
    chemistry skrev 2014-02-01 22:48:40 följande:
    Grattis!! Vi var som er, hade två fina barn men tankarna snuddade vid en trea då och då. Till sist tänkte vi att vi gör ett försök o vips var trean på väg. Efter alla tvivel på om det var detta vi ville vet vi nu att det är precis som inlägget ovan. Balans i syskonskaran o såå mycket kärlek. Barnen är nu 8, 6 och trean fyller 1 imorgon. Stort lycka till!!
    Tack! Det värmer! Jag är så nojjig för detta och undrar verkligen vad vi gett oss in på. Har inte kommit så långt att jag bara känner glädje än. Utan mest en stark oro och "hur ska det bli??" 
    Stora tjejen som är 6 längtar efter syskon men lilla tjejen som är 3 vill absolut inte ha något bebis! De vet inget än men vi har luskat lite.....
    Vikmanstorpfamiljen skrev 2014-02-06 09:44:03 följande:
    Grattis vad kul..jag e också inne på att skaffa en tredje..men vet inte om jag vågar riktig...isåfall vill ja vänta att försöka tills efter sommaren då båda mina barn kommer bli lite större. Är 17 månader mellan min dotter och min son..men vill nog ha 3-4 år mellan min son och den nya om det blir en till:)
    Mina barn kommer vara 7 och 4 när bebis kommer. Det känns jättebra. Hade verkligen inte velat ha tätare. Den fördel jag kan se nu är att de två stora kommer ha varandra att leka med när jag är upptagen med bebisen. De leker väldigt fint och ofta tillsammans. Vi kommer inte behöva någon syskonvagn och vi har behållit alla bebisgrejer utom spjälsäng och babyskydd. Jag läste någonstans att ca 50% av alla mammor som har 2 barn skaffar ett tredje barn. Jag tyckte det lät väldigt högt men det kanske stämmer. Jag måste intala mig att detta blir bra! Tror inte jag skulle fixa att ta bort det även om vi pratat om det och jag har varit och träffat en kurator på abortmottagningen. Idag ringde jag och boka KUB så nu känns det ännu mer på riktigt....Lycka till hur du än bestämmer dig! Jag kände mig helt enkelt inte färdig än med bebisar och barn och vips så blev det så här! 
  • Flickan och kråkan

    Stort grattis ! Min mellanson ville inte heller ha något litet syskon när han var 3 år. När lillebror kom så var han 4 år och då hade han ändrat uppfattning. Han är den stora bebisfantasten av de två äldsta och han kommenterar rätt ofta att han vill ha fler bebisar. Fler av oss kommer han dock inte att få .

  • Youandme84

    Roligt att läsa din tråd. Jag är också gravid i v. 7 med trean. Mina barn är 3 och 5 nu. Jag känner både spänning och lite oro :) men så kände jag även med tvåan. Det ska bli så kul med en liten bebis och båda syskonen älskar bebisar och har tidigare uttryckt en önskan om det. De vet inget än. Hur länge ska man vänta med att berätta? Till Efter UL?

  • Malin0710

    Vi tänkte vänta ganska länge. Jag har inte landat i detta än och mår lite upp och ner. Fick graviditetsdepression efter min andra dotter och jag känner igen symtomen nu igen. Oro och ångest. Min depression började redan under graviditeten, dock på slutet. Så jag är lite orolig nu när symtomen kommit redan nu!! Vi ska på KUB-test i mitten på mars och tänker absolut inte berätta något innan dess. Väldigt få som vet om denna graviditet, mina föräldrar och två vänner bara. Helst vill jag nog vänta till efter RUL. Det blir så lång väntan för barnen annars. Men om det börjas synas mycket och folk börjar fråga så berättar vi nog tidigare för barnen. Vill att de ska få höra från oss. Stora tjejen kommer bli jätteglad men lilla tjejen kommer nog inte bli så glad..... Flört

  • Malin0710
    Caliin skrev 2015-04-09 18:33:58 följande:

    Hur har det gått TS? Vi är i samma tankar som ni var i för över ett år sedan.



    Haha, vad roligt att få läsa denna gamla tråd igen! Tänk så tankarna gick och så orolig jag var! 

    Allra först vill jag bara skriva att ÅHH så lycklig jag är att det tog sig den där gången!! För jag tror precis som jag skrev för över ett år sedan att om det inte tagit sig då så hade vi inte försökt igen. Men nu sitter jag här i soffan och min minsta lilla dotter snusar gott bredvid mig. 6 månader gammal och alldeles alldeles underbar!!!

    Vi hade som sagt tankar på ett tredje barn väääldigt länge men vågade aldrig ta steget. Alla bebisgrejjer var sparade och det fanns egentligen inget som hindrade oss från att skaffa en trea mer än vår bekvämlighet och oro inför hur livet som tre-barnsföräldrar skulle bli. Det känns helt enkelt som att det var meningen att hon skulle komma till oss! Jag trodde ju att ÄL var över och att risken/chansen till bebis var pytteliten. Men men bebis blev det!!

    Första tre månaderna av graviditeten var väldigt jobbig. Fysiskt pga illamående och psykiskt pga ångest. Hur skulle det bli? Ville vi verkligen detta? Vad hade vi gjort!!?? Inte alls den där himlastormande lyckan som när vi plussat förut. Jag blev t o m arg när jag såg plusset på stickan!! Vi pratade faktiskt om att kanske göra en abort, så jobbig var ångesten. Men vi var aldrig nära att göra det även om vi pratade om det. (mest jag, sambon ville absolut behålla) Jag blev väldigt rädd för ångesten då den påminde mig om den jobbiga perioden med förlossningsdepressionen efter mitt andra barns födelse. Tänkte att om jag mår så här redan nu hur ska jag då må efter förlossningen! Men som tur var fick jag hjälp via en mvc-psykolog.

    När vi gjorde KUB-testet i v.13 så kändes det för första gången helt rätt!! Att få se det lilla miraklet i magen var precis lika häftigt som med de två första barnen. Kanske t o m ännu lite häftigare denna gång!
    När sedan graviditet blev känd i bekantskapskretsen och på jobbet så kändes det ännu bättre och jag njöt verkligen av den sista halvan av graviditeten. Storasyskonen blev överförtjusta när de fick veta att en lillasyster var på väg och de väntade otåligt. 

    Hon föddes i början av oktober och allt gick jättebra och inga spår av någon förlossningsdepression som tur är. Storasyskonen älskar sin lillasyster och vill gärna, leka och gulla med henne. De är så stolta! 

    Att ha en bebis igen är så underbart! Vi myser och njuter för fullt! 

    Om jag ska hitta negativa saker så är det två saker som jag tycker är jobbigt med tre barn. En sak är nattningarna som kan bli lite problematiska då vi föräldrar är i numerärt underläge. Vi räcker inte riktigt till där. Allra jobbigast var de första 4 månaderna då lillan skrek på kvällarna och jag blev tvungen att amma henne hela tiden så hon var tyst och sambon fick natta de andra två. Den andra saken är att ( i alla fall för oss) det är väldigt många tider att passa och det där föräldraledighetsmyset finns det knappt någon tid till. Jag lämnar eller hämtar barn hela dagarna känns det som. Det blir inte mycket tid över till att gå på stan, fika med andra mammor, gå på babyrytmik, öppna förskolor m.m. Så jag saknar vuxenkontakt på dagarna. Vi har ju en 7 åring som går i skolan ca 8-12.45 varje dag. (och inte får gå på fritids eftersom jag är föräldraledig.) Sen har vi en 4 åring som är på dagis tre dagar i veckan 9-14. Så en vanlig dag blir först lämna på skolan 8, sen lämna på dagis 9, sen hämta på skolan 12.45 sen hämta på dagis 14 sen snabbt hem för att ordna mellis och sedan två dagar i veckan iväg igen 17 för gymnastik och dans. Nu börjar det kännas lite lättare iaf eftersom man inte måste bylsa på alla barn en massa kläder vid varje lämning/hämtning och att lillan är större och stabilare vad gäller mat och blöjbyten. 

    Jag hoppas mitt långa svar varit till någon hjälp! Lycka till!
Svar på tråden Barn nr 3 eller walk-in-closet?