• Gomorgonsol

Billig LCHF-mat?

Hej! Kan någon hjälpa mig med hur jag kan äta LCHF utan att det blir skitdyrt :-/? Har rätt liten matbudget men vill äta så pga hälsan ...
    Inspiration vore toppen!!

• Svar på tråden Billig LCHF-mat?
  • Insanejane77

Jag gick på lchf förut och tänkte snart börja igen. Då blev det mycket ägg och en del korv, fläskkotletter, champinjoner, bavon osv. Det blev dyrare för mig att köra lchf men mest i början när jag var mer hungrig, sen åt jag mindre efter ett tag. Fläskkött är ju billigare än nöt oftast. Vet inte hur man skulle kunna göra det så värst mycket billigare heller tyvärr men det här är mina tips. :)

Lycka till!

• M i l l a n

Grönsaker som blomkål, vitkål, broccoli, grönkål. Zucchini och aubergine är perfekt att ha i grytor. Av vitkålen så brukar jag göra cole slaw som tillbehör. I Köttfärsåsen brukar jag ha mycket broccoli.

Ägg är billigt och gott. Omelett med grönsaker och ost är mättande.

Eller äggröra med bacon.

Gör en gryta med fransyska, märgpipa eller annat grytkött.

Ett tips är att kolla vilka erbjudanden som finns i affärerna och planera maten efter det.

• Linda5

Billigt:
    Kort datum=  julskinka nu efter jul, ost, grädde, De flesta butiker har varor med kort datum 50% avdrag minst.
    Kassler 29:-/kg
    Egengjord majonäs
    Ägg i rätt affär 1:-/st
    Vitkål= stekt, coleslaw, gräddstuvad, som pasta, pizzasallad.
    Benfri kotlett
    Frusen broccoli
    Kycklingfile 29:-/900g

Dyrt:
    Aubergine
    Squach
    Bacon
    Fläsk
    Färska grönsaker
    Korv ( om det är lågt Kh)

Håller med att när man sen kört ett tag så äter man mindre o då jämnar det ut sig.

• Mama69

Kyckling är inte billigt om man inte vill äta sådan som har insprutat vatten. Sedan skall man av hälsoskäl vara försiktigt med bacon, korv och rött kött. Kål, lök, vitkål etc. är billigt. Nötter kan du få billigt nu efter jul. Jag tycker annars att mycket LCHF-mat är dyrt.

• IsDimma

Eftersom det inte är meningen att du ska äta mer protein än vanligt så är det fettet som ska ökas och därmed som kan kosta mer än billiga kolhydrater. Men eftersom fettet är mer energitätt så behövs inte lika mycket som när du äter kolhydrater.

• Linda5
    Mama69 skrev 2014-01-04 19:22:23 följande:
    Kyckling är inte billigt om man inte vill äta sådan som har insprutat vatten. Sedan skall man av hälsoskäl vara försiktigt med bacon, korv och rött kött. Kål, lök, vitkål etc. är billigt. Nötter kan du få billigt nu efter jul. Jag tycker annars att mycket LCHF-mat är dyrt.

Fast att man ska vara försiktig med bacon, rött kött och korv får ju du stå för. Jag mår dåligt utan rött kött o bacon. Här frågades efter billig lchf mat inte vad du eller jag tycker.
  • Mama69
    Linda5 skrev 2014-01-05 00:13:12 följande:

Fast att man ska vara försiktig med bacon, rött kött och korv får ju du stå för. Jag mår dåligt utan rött kött o bacon. Här frågades efter billig lchf mat inte vad du eller jag tycker.
    Nu är det ju inte min åsikt - jag älskar röt kött - utan det är hjärtläkare, reumaläkare m.fl. som gör dessa rekommendationer. Även om vi äter LCHF så vill vi ju inte dra på oss andra sjukdomar bara för att vi slipper vissa, eller hur?
  • lollo6801

www.adlibris.com/se/bok/lchf-till-vardags-riktig-mat-for-familjer-med-tunna-planbocker-9789172411661

LCHF till vardags är en hjälp för dig som vill kunna äta kolhydratsnålt hela veckan utan att det blir stora hål i plånboken. I familjen kan man ha olika känslighet för kolhydrater. Ofta är det så att någon familjemedlem av hälsoskäl måste följa en strikt lågkolhydratdiet. Det kan bero på övervikt, diabetes, epilepsi eller andra orsaker som gör kroppen extra känslig för kolhydrater. Andra i familjen tål en större mängd kolhydrater. Denna kokbok erbjuder kombinationsmöjligheter som kan variera en och samma huvudrätt med olika tillbehör. Här hittar du recept som passar såväl den som följer en strikt LCHF-kost till recept för den som föredrar lite mer kolhydrater.
    Enkelt, naturligt och nyttigtLågkolhydratkost är mycket enkelt att följa: avstå från de processade kolhydratrika livsmedel som bara funnits under en mycket kort tid i människosläktets historia. Uteslut eller begränsa strikt socker, bröd, pasta, potatismos och ris. Ät istället sådant som vi alltid har ätit: Rikligt med kött, ägg, fisk, skaldjur och grönsaker. Rotfrukter, nötter, bär och frukter i lagom mängd. För oss här i Norden har också mejeriprodukter under lång tid varit en viktig källa till såväl fullvärdigt protein som livsnödvändiga fetter och mineraler.

"Detta är en välgjord, vacker bok med vardagsrecept enligt LCHF-filosofin, d.v.s. recept där kolhydraterna begränsats och fettet utökats. Genom att ersätta eller byta ut bröd, ris, pasta och socker kan kosten lätt göras nyttigare."

Agneta Eriksson, BTJ-häftet

• Hendriks

Tex så startade jag min dag med en smothie eller ägg med riktig majonäs.

Smothien gjorde jag på 100 gram turkisk youghurt, 1 dl grädde och 50 gram frusna jordgubbar. Men då kom jag upp på 8% kolisar. Detta gjorde inget för mig då jag inte är superkänslig. Men är man känslig så kan man ta 50 gram hallon i stället. Detta gjorde jag även till mina barn som älskade denna. 1 smothie kostar ca 7- och denna höll mig mätt i alla fall 3-4 timmar. Ca 500 kalorier 83% fett

• Tuggben

Kolla extrapris eller kort datum på kött. Ofta hittar jag fläskkött för 30-40 kr kilot. Ägg är bra! En billig frukost är kokta ägg med smör och salt och peppar samt en kopp kaffe med smör och grädde.
    Stek kött och ha billiga grönsaker till som steks i mycket smör eller olja. Jag brukar göra.eget kryddsmör och ha som tillbehör, gott och mättande. 
    Jag köper gärna kycklinglår, billigare och högre fetthalt. Hacka i bitar, rör i grädde och lite fond, hacka billig svensk gurka i småbitar och ha som tillbehör.

Nu till sommaren kommer jag odla egen gurka, squash och tomater och kommer då få gratis tillbehör. Mitt matkonto är mycket mindre nu! Förut åt jag fem gånger om dagen plus godis och chips. Nu äter jag två-tre gånger om dagen och är mätt.och belåten.

• 120512

föler

bacon är väldigt billigt köper 3 pack för 19.90 
    kan man odla gör det. jag hade velat men har bara balkong

Svar på tråden Billig LCHF-mat?