• Bea79

Så jävla medberoende till min mamma :-(

Jag räddar min mamma hela tiden, hur går jag vidare? Det har börjat påverka mitt jobb, mitt förhållande och mina barn börjar bli lidande. Hade det inte varit för mig hade mamma varit död. Just nu har jag lite andrum mamma ligger på sjukhus. Har anmält henne till LVM orkar inte mera men trots att hon var ca 15 min från döden så ligger hon nu i sin sjukhus säng och försöker att få någon att gå till bolaget åt henne. Vad är det för liv jag har räddat henne till egentligen? samma helvete fortsätter jag har nog bara förlängt hennes lidande.

• Svar på tråden Så jävla medberoende till min mamma :-(
  • 6skabli7

Hur på vad sätt anser du att du är medberoende? Skickar en STOR kram då jag vet hur det är att ha en alkoholiserad mor.

• Jewano

Jäkligt svår sits som jag känner igen. Jag tog avstånd för att rädda mig själv men höll lite koll ändå. Öppenvården hjälpte i min förälders fall men det blev aldrig helt bra. Idag är personen död och jag är fri. Hemskt att säga men det är sant, men det är klart att jag saknar det som var bra ändå. Sätt dig själv i första rummet, sätt gränser är mitt råd.

• 6skabli7

All styrka till dig, TS, verkligen! Jag säger som Jewano, du MÅSTE kliva åt sidan men kanske hålla lite koll. Förstår att det är det svåraste som finns. Jag var min mammas livlina till hennes fortsatta beroende ett bra tag. Men när jag flyttade, så släppte jag henne också. Jag orkade helt enkelt inte mer. Nu var hon inte destruktiv i sitt drickande, som din mor är, men hon sket i vad andra tyckte och jag mådde SÅ DÅLIGT varje gång hon var full nära mig.

Att släppa henne var faktiskt bland det bästa jag gjort, jag kan andas, tänka på annat och faktiskt tänka att hennes liv inte är mitt att rädda, hur hemskt det än låter!

• TnG

Kan verkligen förstå det är jobbigt för dig och din familj. Exet var likadan till sin far köpte dock inte ut vad jag vet men det försvarades alltid. T.o.m. När han hotade dem där hemma osv så försvarades det och när jag sa ifrån blev det jag som blev stenen i skon. För fasaden utåt är så viktig för dem, det påverkade oss väldigt negativt. Hon tyckte om mig mindre bl.a. För att jag inte gillade hennes far.. Så du förstår hur tokigt det kan bli! Så rätt om detta jag säger ni är taskigt Bea så tycker jag du ska skita i din mor. Din familj är det viktigaste du har, din man dina barn. Har hon ställt upp för dig? Det är ju så att som barn ska man inte behöva uppforstra sina föräldrar! Jag tycker även att du ska söka terapi för ditt medberoende, det finns och jag tror det kan vara bra för DIG. Kram

Man blir så stark när man måste förstår du Lukas!
  • Anonym (förstår)

gud jag känner igen känslan, man vill rädda sin förälder och de är klart mamma är alltid mamma, tillslut får man bara va hård och ställa ett ultimatum, finns jättebra stöd grupper för barn och medberoende till missbrukare. där kan man finna styrka och tröst från varandra. ställde ultimatumet till min mamma att antingen skärper du dig och slutar med tabletter eller får du inte se ditt barnbarn nå mer och hon har varit ren i över ett år nu så håller tummarna. kram på dig!

• Bea79

Jag fattar nu inte vad jag ska göra, va fan ska jag göra? Mamma har många gånger hotat mig att hon ska ta livet av sig. Vilket har resulterat att varje dag efter jobbet åker jag hem till henne för att titta i hennes postbox om hon tömt den.
    Under Luciaveckan hade hon då inte tömt lådan på tre dagar och hon svarade inte på mina samtal el sms. Jag gick då till polisen och de bröt sig in, hon var medvetslös och legat på vardagsrumsgolvet i kanske tre dygn vem vet säkert hur länge. Det gör fan ont. Jag kan inte jobba nu heller för hon ligger på min avdelning där jag jobbar. Jag har blottat hela mitt liv för mina jobbarkompisar jag är ett vrak. Jag behöver er jag behöver hjälp

• Bea79

Min tanke var att jag kanske kan bli mammas personliga assistent el liknade, hjälpa henne från allt ont och lidande hon har fått mycket men efter detta, även personligheten är förändrad känner inte igen henne. Har väntat på detta varit förberedd ändå reagerar jag som om hon är den bästa mamman i hela världen, jag borde ju hata henne. men hon är ju sjuk

• TnG

Stackars dig! Men du ska INTE vårda henne själv! Du kommer få ha henne 24/7 och hon har dig i sin handske då och så fort du säger ifrån så kommer hon hota med att ta livet av sig. Så nej inte du! Förstår att hon behöver vård på något sätt men det blir nog även tokigt att få vård av en medberoende eller hur? Isåfall någon utomstående som ska ta hand om henne. Du kommer bli den som gräver ner dig annars! Jag har gjort samma sak i ett annat fall, inte ljust drickande men ändå.. Nu står jag här och är helt som och det finns inget att ge mer.. Då drar personen.. Så Nej.. Gör det inte! Du ser ju redan nu vad det påverkar. Hon är en vuxen person med som förmodligen är har kvar sin myndighet och faktiskt måste vilja själv.

Man blir så stark när man måste förstår du Lukas!
Svar på tråden Så jävla medberoende till min mamma :-(