• Rainbow gg

Spisplattor som inte blir tillräckligt varma

Yes, som rubriken lyder så har jag nu ytterligare problem med min nya lägenhet. Denna gången gäller det spisen.
    Jag har sedan klockan 07.15 försökt koka upp en portion med mannagrynsgröt utan vidare resultat. Jag använder samma gryta som jag alltid gjort, en i teflon. Med min förra spis tog det ~10 minuter med både uppvärmningen av plattan och kokningen ihop och nu har jag ju då som sagt stått och väntat i snart en timme på att något ska hända.
    Plattan är på, den blir varm, men inte tillräckligt varm för att göra lite gröt. Jag misstänkte detta redan igår när jag gjorde chicken nuggets och lyckades att inte bränna dem.
    Det är inga buktningar på några av mina grytor/pannor så de ska ta upp all värme.
    Spisen är en Husqvarna Regina.

Eftersom alla plattor blir varma, även ugnen, så tvivlar jag på att det är någon propp som gått.
    Kan man begära att få en ny spis eftersom att den inte lagar maten?

Hjälp? Vill ju bara ha min frukost :(

• Svar på tråden Spisplattor som inte blir tillräckligt varma
  • Konnässören

Om det är en hyreslägenhet är det bara till att ringa hyresvärden, så får de fixa :)

Tillaga frukost i mikrovågsugnen under tiden? Eller ät en kall frukost. Funkar ugnen kanske du kan tillaga något där?

• Rainbow gg
    Konnässören skrev 2014-01-04 08:20:29 följande:
    Om det är en hyreslägenhet är det bara till att ringa hyresvärden, så får de fixa :)

Tillaga frukost i mikrovågsugnen under tiden? Eller ät en kall frukost. Funkar ugnen kanske du kan tillaga något där?
    Yes, micron fick jag ju packa upp så jag kunde få min gröt. Men så ska det ju inte vara. Funderar på hur i helvete jag ska kunna koka potatis sen i eftermiddag, plattan går att "toucha" utan att bränna fingrarna vilket ju inte är helt OK tycker jag då.

Men hur ska jag bevisa för vaktis/hyresvärd att spisen inte är tillräckligt varm? För varm blir den ju :(
  • Lena

Det är inte en induktionsspis? Annars gissar jag på att en av spisens tre faser har gått

• Rainbow gg
    Lena skrev 2014-01-04 08:40:00 följande:
    Det är inte en induktionsspis? Annars gissar jag på att en av spisens tre faser har gått
    Det är en gammal ful vit spis med sådanadär skitplattor. induktionsspis är väl såna nya "utan plattor", som har helt plan yta? En sån är det inte iallafall.

Vad menas med tre faser?
  • Virriga Vera
    Rainbow gg skrev 2014-01-04 08:26:21 följande:
    Yes, micron fick jag ju packa upp så jag kunde få min gröt. Men så ska det ju inte vara. Funderar på hur i helvete jag ska kunna koka potatis sen i eftermiddag, plattan går att "toucha" utan att bränna fingrarna vilket ju inte är helt OK tycker jag då.

Men hur ska jag bevisa för vaktis/hyresvärd att spisen inte är tillräckligt varm? För varm blir den ju :(
    På samma sätt som du märker att den inte blir tillräckligt varm. Han får ju komma och kolla spisen åt dig, då borde han märka det.
  • Eleonor01

• Capt Janeway
    This!

Jag fick samma problem med elementen i huset. De blev aldrig tillräckligt varma bara småvarma. Visade sig att en av husets tre faser hade gått.
  • Lena

Kolla om någon säkring har gått i säkringsskåpet och fixa det.

• Rainbow gg

Ingen propp har gått i min lägenhet, husets elskåp vet jag inte var det är och kan då inte kolla där. Men mina proppar är hela, tog ut och kollade dem. Om spisen blir varm överhuvudtaget så borde det ju ändå inte bero på en propp?

• Eleonor01

Jo för en spis går på tre faser det len finnas ett separat skåp till den. Eller va propparna utmärkta så du vet att spisens e hela?

• Rainbow gg
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 14:29:35 följande:
    Jo för en spis går på tre faser det len finnas ett separat skåp till den. Eller va propparna utmärkta så du vet att spisens e hela?
    Ja, propparna är märkta så jag vet vilka som är till spis, belysning, kyskåp osv.
  • Capt Janeway
    Rainbow gg skrev 2014-01-04 14:31:49 följande:
    Ja, propparna är märkta så jag vet vilka som är till spis, belysning, kyskåp osv.
    Fast har du kollat faspropparna? De brukar inte alltid sitta i närheten av de vanliga propparna.
  • Eleonor01
    Capt Janeway skrev 2014-01-04 15:15:14 följande:
    Fast har du kollat faspropparna? De brukar inte alltid sitta i närheten av de vanliga propparna.
  • Rainbow gg
    Capt Janeway skrev 2014-01-04 15:15:14 följande:
    Det finns bara en vanlig liten "dosa"/skåp/whatever med proppar som sitter i hallen. Någon annanstans sitter det inte några proppar i lägenheten iallafall ? :S
  • Eleonor01
    Rainbow gg skrev 2014-01-04 16:36:13 följande:
    Det finns bara en vanlig liten "dosa"/skåp/whatever med proppar som sitter i hallen. Någon annanstans sitter det inte några proppar i lägenheten iallafall ? :S
    Faserna brukar sitta i källaren eller vinden. Det har de gjort i mina lägenheter. Ring hyresvärden
  • Rainbow gg
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 16:37:55 följande:
    Faserna brukar sitta i källaren eller vinden. Det har de gjort i mina lägenheter. Ring hyresvärden
    Får ringa på måndag då :O
  • Capt Janeway
    Rainbow gg skrev 2014-01-04 17:06:10 följande:
    Får ringa på måndag då :O
    Ja gör det.

De tre faspropparna med ingående ström brukar vara placerade mer mot en ytterväg. Som Eleonor01 skriver... källare eller vind är inte helt ovanligt.
Svar på tråden Spisplattor som inte blir tillräckligt varma