• lily101

Hjälp - Har jag fått vägglöss??

Jag har haft en övernattande gäst i min lägenhet som hade eksem som den kliade på hela tiden. Anledningen va tvättmedel sa hon (som hon använt sedan november). Hon hade röda prickar på händer, på vristen, axlarna och bröstet.
    Jag hoppas att jag har fel men jag blev jätteorolig. Jag vet inte hur länge hon haft eksemen för hon svarade lite svävande.
    Hon sov på soffan, så nu tvättar jag för fullt och jag har slängt ut så mycket av soffan som det går, men jag läste nånstans att vägglöss klarar - 18 i flera dagar, eftersom det inte är i närheten av så kallt ute så känns det hopplöst.

Jag undrar om någon har erfarenhet av hur eksem från tvättmedel ter sig eller hur jag ska göra nu? Vänta på bett? :(

• Svar på tråden Hjälp - Har jag fått vägglöss??
  • Eleonor01

Om hon har vägglöss så får inte du det för att hon sover hos dig. Lössen bor i hennes hus inte på henne :) du kan vara lugn

• Surkärring
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 10:41:53 följande:
    Om hon har vägglöss så får inte du det för att hon sover hos dig. Lössen bor i hennes hus inte på henne :) du kan vara lugn
    Fast de kan faktiskt färdas med på kroppen och i kläder.
    Endast döda fiskar följer strömmen
  • La Lola
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 10:41:53 följande:
    Hur tror du att vägglöss sprids?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Eleonor01

Genom att följa med textilerna tror ni på fullaste allvar att hon sover m kläderna på hemma? Köper man beg möbler kan de även följs med där men lite långsökt att de skulle förflyttas m henne

• La Lola
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 10:51:48 följande:
    Genom att följa med textilerna tror ni på fullaste allvar att hon sover m kläderna på hemma? Köper man beg möbler kan de även följs med där men lite långsökt att de skulle förflyttas m henne
    Och genom ev bagage (hon hade kanske en övernattningsväska med sig)...sov i en pyjamas som hon använder hemma osv.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Surkärring
    lily101 skrev 2014-01-04 10:23:20 följande:
    Jag har haft en övernattande gäst i min lägenhet som hade eksem som den kliade på hela tiden. Anledningen va tvättmedel sa hon (som hon använt sedan november). Hon hade röda prickar på händer, på vristen, axlarna och bröstet. Jag hoppas att jag har fel men jag blev jätteorolig. Jag vet inte hur länge hon haft eksemen för hon svarade lite svävande. Hon sov på soffan, så nu tvättar jag för fullt och jag har slängt ut så mycket av soffan som det går, men jag läste nånstans att vägglöss klarar - 18 i flera dagar, eftersom det inte är i närheten av så kallt ute så känns det hopplöst. Jag undrar om någon har erfarenhet av hur eksem från tvättmedel ter sig eller hur jag ska göra nu? Vänta på bett? :(
    Ska påpeka att jag inte är allergiker så jag kan vara helt fel ute. Men spontant tycker jag det är konstigt om hon fortfarande har sådana allergiska besvär pga tvättmedlet. Liksom får man reaktion slutar man ju med tvättmedlet, tvättar om alla kläder med annat och utslagen borde då ge med sig på nån vecka ?

Dock så klart det kan ju handla om eksem/allergi. Varför misstänker du just vägglöss?
  • lily101

Jag vet inte om jag ska fråga henne rakt ut, dels är det oartigt och sen så va hon så inne på att det är tvättmedlet. Men om hon använt samma tvättmedel i två månader så borde hon fortfarande ha eksem av det då? (jag ber om ursäkt att jag är ovetande inom området)

Sen bor hon ihop med fyra andra kompisar så om jag skulle fråga om det så borde ju hennes kompisar oxå ha eksem om det är vägglöss?

Jag städar för fullt nu, läste att dom gärna gömmer sig i springor mm, men följer dom med dammsugaren? Om man finkammar hela lägenheten?

• Eleonor01

â? Om jag har varit i en lägenhet där det finns vägglöss, kan jag få med mig vägglöss hem?
    Vägglöss är nattaktiva, dvs när det är mörkt, och de förekommer vanligtvis i närheten av en plats där man sover eller vilar sig nattetid! Risken att vägglöss förs över till dig är mycket liten via kläder som t ex hänger i hallen. Om du sitter i en soffa under kvälls- eller nattetid med bara lite mysljus i rummet är risken lite större, speciellt om soffan även tidvis fungerar som sängplats. Störst risk för att bli biten av vägglöss är i sängen och om kläder eller väskor ligger på sängen eller i dess omedelbara närhet under mörker.

â? Hur sprids vägglössen?
    De kan endast krypa. Över större avstånd sker spridningen passivt med föremål. I vissa fall kan man spåra spridningen till vistelser utomlands. Det kan röra sig om medflyttat bohag eller resväskor som innehållit vägglöss. En annan situation som numera ökat, är direkt överföring av infesterat bohag mellan lägenheter. Exempelvis inköpt på auktion eller second hand. En liten utfrågning av kunden kan kanske ge svar på frågan varifrån de kommit.

Källa Anticimex

• Surkärring
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 10:51:48 följande:
    Jag har själv sopat bort en vägglus från en väns arm en gång så helt klart kan de krypa omkring på kläderna.
  • lily101
    La Lola skrev 2014-01-04 10:53:20 följande:
    Och genom ev bagage (hon hade kanske en övernattningsväska med sig)...sov i en pyjamas som hon använder hemma osv.....

Hon sov i egna underkläder och lånade en t-shirt av mig. Dock stod hennes väska vid min säng under dagen men jag flyttade den senare.

Sen slängde hon någon tröja på min säng och vi satt och kollade på film under kvällen.
  • lily101
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 10:56:33 följande:
    â? Om jag har varit i en lägenhet där det finns vägglöss, kan jag få med mig vägglöss hem?

Vägglöss är nattaktiva, dvs när det är mörkt, och de förekommer vanligtvis i närheten av en plats där man sover eller vilar sig nattetid! Risken att vägglöss förs över till dig är mycket liten via kläder som t ex hänger i hallen. Om du sitter i en soffa under kvälls- eller nattetid med bara lite mysljus i rummet är risken lite större, speciellt om soffan även tidvis fungerar som sängplats. Störst risk för att bli biten av vägglöss är i sängen och om kläder eller väskor ligger på sängen eller i dess omedelbara närhet under mörker.

â? Hur sprids vägglössen?

De kan endast krypa. Över större avstånd sker spridningen passivt med föremål. I vissa fall kan man spåra spridningen till vistelser utomlands. Det kan röra sig om medflyttat bohag eller resväskor som innehållit vägglöss. En annan situation som numera ökat, är direkt överföring av infesterat bohag mellan lägenheter. Exempelvis inköpt på auktion eller second hand. En liten utfrågning av kunden kan kanske ge svar på frågan varifrån de kommit.

Källa Anticimex

Läste det med, och frågan jag får är då om hennes väska står i hallen, och under kvällen börjar dom ev lössen röra på sig, kryper dom då upp i väggarna eller på jackor och tar sig vidare natt för natt i jakt på en säng?
  • lily101

[quote=72124666][quote-nick]Surkärring skrev 2014-01-04 10:53 följaeasementuote-nick]Ska påpeka att jag inte är allergiker så jag kan vara helt fel ute. Men spontant tycker jag det är konstigt om hon fortfarande har sådana allergiska besvär pga tvättmedlet. Liksom får man reaktion slutar man ju med tvättmedlet, tvättar om alla kläder med annat och utslagen borde då ge med sig på nån vecka ?

Dock så klart det kan ju handla om eksem/allergi. Varför misstänker du just vägglöss?[/quote]

Det ang tvättmedlet så är jag oxå oinsatt men jag tänker att eksemen hållt i sig väldigt länge isf. Det och att min kompis ex hade vägglöss som blev extremt jobbigt, gör att jag tror att det är det. (och en gnutta hypokondri)

• Surkärring
    lily101 skrev 2014-01-04 11:10:16 följande:
    [quote=72124666][quote-nick]Surkärring skrev 2014-01-04 10:53 följaeasementuote-nick]Ska påpeka att jag inte är allergiker så jag kan vara helt fel ute. Men spontant tycker jag det är konstigt om hon fortfarande har sådana allergiska besvär pga tvättmedlet. Liksom får man reaktion slutar man ju med tvättmedlet, tvättar om alla kläder med annat och utslagen borde då ge med sig på nån vecka ?

Dock så klart det kan ju handla om eksem/allergi. Varför misstänker du just vägglöss?[/quote]

Det ang tvättmedlet så är jag oxå oinsatt men jag tänker att eksemen hållt i sig väldigt länge isf. Det och att min kompis ex hade vägglöss som blev extremt jobbigt, gör att jag tror att det är det. (och en gnutta hypokondri)
    Förstår din oro. Vägglöss är inte kul att få.
    Vi fick vägglöss på 70-talet som spridit sig från grannarna men då var de lätta att bli av med. Anticimex gasade lägenheten en gång och sen var de borta. Idag läser man skräckhistorier om resistenta löss :(

Har du kollat om tex Anticimex säljer någon typ av fällor för löss typ klisterfällor ? De säljer ju fällor för massa andra kryp. Kanske är en idé att skaffa i så fall utifall att ?
  • lily101
    Surkärring skrev 2014-01-04 12:00:44 följande:
    Förstår din oro. Vägglöss är inte kul att få.

Vi fick vägglöss på 70-talet som spridit sig från grannarna men då var de lätta att bli av med. Anticimex gasade lägenheten en gång och sen var de borta. Idag läser man skräckhistorier om resistenta löss :(

Har du kollat om tex Anticimex säljer någon typ av fällor för löss typ klisterfällor ? De säljer ju fällor för massa andra kryp. Kanske är en idé att skaffa i så fall utifall att ?

Oj. Ja, än så länge känner jag mej bara otroligt hypokodrisk, men jag blir misstänksam när hon skyller på tvättmedel som hon har hemma hos sig,men under de senaste två veckorna har hon bott hemma hos sina föräldrar och då borde ju eksemen försvunnit?

Och just att de där prickarna fanns där de ytliga blodkärlen är; vrister, händer och handleder.

Har inte kollat så mycket på deras hemsida, provade bara att ringa för att få höra hur stor risken kunde vara, men de va stängt idag.
Svar på tråden Hjälp - Har jag fått vägglöss??