• Anonym (?)

Studera utan studiemedel - är jag berättigad socialbidrag?

Mitt liv är i spillror. Jag sa upp mig från mitt arbete för att läsa högskola, och fick precis då reda på att jag och min sambo väntade barn. Nu är barnet här och min sambo har lämnat mig. Jag har INGENTING kvar! Inga möbler, inget arbete att gå tillbaks till efter föräldraledigheten osv. Jag har panik! Nu har jag hittat en utbildning på fem månader som inte är csn-berättigad, men som kan ge mig arbete efter föräldraledigheten. Utbildningen startar nu direkt. Min mamma har erbjudit sig att ta ut föräldradagar med mitt barn om jag vill studera, men pengarna som blir behöver hon ju själv. Jag behöver pengar till min hyra på 4000 plus typ en tusenlapp till. Är det ens någon ide att söka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-04 12:07
    Eller ev förslag på hur man på annat sätt skulle kunna lösa mitt problem?

• Svar på tråden Studera utan studiemedel - är jag berättigad socialbidrag?
  • Anonym (Z)

Söka kan du alltid göra men ska du plugga får du inte försörjningsstöd, då får du leva på dina sparpengar

• Anonym (?)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-04 12:08:00 följande:
    Söka kan du alltid göra men ska du plugga får du inte försörjningsstöd, då får du leva på dina sparpengar

Vilka sparpengar liksom... :(
  • Anonym (soc sekr.)

I vissa fall kan man få försörjningsstöd under studier. Om du är garanterad arbete efter utbildningen, och inte kan få arbete utan utbildningen, då har du viss möjlighet att få det beviljat av soc. Dock är det olika från kommun till kommun hur man gör med studenter, så ring och fråga din socialförvaltning.

• läkarstudent

Vad är det för utbildning? Vad är chansen att du får jobb efteråt? Soc kräver normalt att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande, eller vad det heter. Således får man inte plugga. Sedan hur de skulle få reda på att du pluggar vet jag inte, om du inte får in några pengar från csn. 

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Anonym (L)
    Anonym (soc sekr.) skrev 2014-01-04 12:09:30 följande:
    I vissa fall kan man få försörjningsstöd under studier. Om du är garanterad arbete efter utbildningen, och inte kan få arbete utan utbildningen, då har du viss möjlighet att få det beviljat av soc. Dock är det olika från kommun till kommun hur man gör med studenter, så ring och fråga din socialförvaltning.
    Vad innebär garanterat arbete då? Att man har ett arbete som väntar eller att man utbildar sig till något där det efterfrågas arbetskraft?
  • Anonym (soc sekr.)
    Anonym (L) skrev 2014-01-04 12:11:22 följande:
    Vad innebär garanterat arbete då? Att man har ett arbete som väntar eller att man utbildar sig till något där det efterfrågas arbetskraft?
    Det är ju en bedömning som socialsekreteraren får göra i varje enskilt fall. Det man brukar se till är vad som är snabbaste vägen till självförsörjning. Om TS inte får det beviljat så kan hon alltid hoppa över utbildningen och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande för att få hjälp.
  • Anonym (Soc.)

I allmänhet har du som studerande ej rätt till försörjningsstöd. Allt är dock individuella bedömningar, så det är inte helt omöjligt. Särskilt inte om du kan bevisa att du sedan kommer att få jobb. Du skulle nog ändå behöva vara aktivt arbetssökande under tiden och då vara beredd på att hoppa av utbildningen om ett jobb dök upp. Annars kan det ju vara ett alternativ att försöka få ett privatlån att leva på eftersom det endast handlar om 6 månader. Låt oss säga att du behöver låna 60.000, så är ju det nåt du sedan kan betala tillbaks när du börjar jobba rätt fort.

• Anonym (?)
    läkarstudent skrev 2014-01-04 12:10:27 följande:
    Vad är det för utbildning? Vad är chansen att du får jobb efteråt? Soc kräver normalt att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande, eller vad det heter. Således får man inte plugga. Sedan hur de skulle få reda på att du pluggar vet jag inte, om du inte får in några pengar från csn. 
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.

Om man aktivt söker ett heltidsarbete på AF under tiden då? Och är beredd på att hoppa av utbildningen? Får man läsa "under tiden tills man fått arbete"?
  • Anonym (soc sekr.)
    Anonym (?) skrev 2014-01-04 12:14:48 följande:

Om man aktivt söker ett heltidsarbete på AF under tiden då? Och är beredd på att hoppa av utbildningen? Får man läsa "under tiden tills man fått arbete"?
    Normalt sett inte, men som sagt, det görs individuella bedömningar.
  • Anonym (?)
    Lena skrev 2014-01-04 12:16:21 följande:
    Får du underhåll från pappan.

Ja det får jag.
  • läkarstudent

Här är mitt förslag:

Gå utbildningen, om den ger stor chans till jobb. Samtidigt går du en CSN-berättigad utbildning på distans. Denna lägger du inte ner någon tid på, men ser till att slutföra officiellt (med underkänt i betyg) så att du inte blir återbetalningsskyldig. Ta fullt studiemedel, samt sök bostadsbidrag, och spara allt du inte behöver just nu så att du har en buffert utifall att du inte får jobb på en gång. Visar det sedan sig att du inte får jobb över huvud taget trots utbildningen söker du socialbidrag när du fått slut på sparpengarna, och då kan du samtidigt om du vill läsa upp poängen du missat i den CSN-berättigade kursen på kvällstid (vilket innebär att du alltså ändå står till arbetsmarknadens förfogande).

• Anonym (alltidstuderande)

Jag tror inte din mamma får ta föräldrapeng, mig veterligen är det bara den tillfälliga föräldrapenningen som får överlåtas. Det kan ju dock ha ändrats.

Kan du inte flytta hem till dina föräldrar under en begränsad tid och hyra ut din lägenhet i andra hand när föräldrapenningen är slut och ditt barn kan börja på förskola, då kan du både vara hemma det första viktiga året och nästa är kan du gå den där utbildningen. Dessutom kan du kanske läsa på högskolan på distans under föräldraledigheten, det har jag gjort och det har fungerat jättebra!

• kvinnan03

Försäkringskassan kan ibland ge ersättning ring och boka tid med handläggare men jag tror att du måste vara inskriven på AF så gå ditt med och hör

soc pengar tror jag inte då får

• Anonym (mm)
    Anonym (alltidstuderande) skrev 2014-01-04 12:34:23 följande:
    Jag tror inte din mamma får ta föräldrapeng, mig veterligen är det bara den tillfälliga föräldrapenningen som får överlåtas. Det kan ju dock ha ändrats.

Kan du inte flytta hem till dina föräldrar under en begränsad tid och hyra ut din lägenhet i andra hand när föräldrapenningen är slut och ditt barn kan börja på förskola, då kan du både vara hemma det första viktiga året och nästa är kan du gå den där utbildningen. Dessutom kan du kanske läsa på högskolan på distans under föräldraledigheten, det har jag gjort och det har fungerat jättebra!
    Precis, din mamma får inte ta ut FP TS. Det är endast TFP(VAB) som kan överlåtas till annan än vårdnadshavare.
Svar på tråden Studera utan studiemedel - är jag berättigad socialbidrag?