• kvinnan03

dödsbo med mera?

Hej

min far är gammal och sjuk och kommer kanske snart dö om några år då hoppas jag, han har ett stor hus och vi är tre barn

Min bror och jag pratar nästan dagligen men våran syster har vi och kommer inte få någon relation med

Nu undrar jag vi gillar inte hans man och min bror säger att han har rätt att gå in i huset om pappa dör och ta del av dödsboet men har han verkligen det? är det inte bara barnen har han verkligen något att säga till om?

Nu orkar jag inte skriva hela historien varför jag inte gillar min systers man, min bror gillar han inte heller, Han knepig och han har tre bördrar som vägrar tala med honom och han har typ liksom ett kontrollerat sätt att argera.

Men måste han in i dödsboet?

/ mig

• Svar på tråden dödsbo med mera?
  • Annelie 76

Nej, systerns man har ingen rätt till dödsboet. Det som finns ska delas lika mellan er syskon om det inte finns ett testamente som säger nåt annat. Jag rekommenderar dig och din bror att ta kontakt med en advokat för att få rätt hjälp och tips om hur ni ska gå till väga.

• kvinnan03
    Annelie 76 skrev 2014-01-04 13:13:58 följande:
    Nej, systerns man har ingen rätt till dödsboet. Det som finns ska delas lika mellan er syskon om det inte finns ett testamente som säger nåt annat. Jag rekommenderar dig och din bror att ta kontakt med en advokat för att få rätt hjälp och tips om hur ni ska gå till väga.
    Ja vi ska höra på fonus 

Har sådan panik

har också panik då jag måste möta min syster igen fy och hennes man
    för hon får inte ha några vänner ( alltså förstår du, varför vi inte gillar han han är sjuk och min syster har också pyskis ohälsa) så hon måste ju ha någon som hjälper henne med att tömma huset hennes grejer
  • Lindsey Egot the only one

Nej maken till systern får inte om ni andra motsätter er det vara med på bouppteckningen eller gå in i huset. Det bästa är att ta ditt en förvaltare som skriver ner allt som finns så ingenting kan bli taget.

• kvinnan03

Nu mår jag lite bättre för denna dagen kommer ju hända

förvaltare vad är det?

Men tänk om min systers man är hennes förvaltare då hon förr två år sedan blev mycket sjuk? psykiskt

Kan han då ha något att säga till om?

Våran familjehistoria är svår att skriva om här då måste man skriva hela historien och det tar ju hela dagen typ men om fick en psykos och man ser att hon är sjuk när de kommer gångade.  

• Vårtdagligaliv

Nej han har ingen rätt att gå in i dödsboet
    först MÅSTE en bouppteckning göras
    tycker ni borde anlita en värderingsman ang dödsbo
    vi anlitade Familjens Bohagstjänst deras dödsbouppköpare / Värderingman
    har 40års erfarenhet då detta kan bli en tvist
    så borde ni då en prislapp på bohagets värde innan nån av er tar något
    dom köper dödsbon i skåne
    och utför värderingar av dödsbo
    bohagstjanst.se/salja-dodsbo/
    vi har haft hjälp av dom när vi sålde vårt dödsbo
    Mvh Johanna