• Studsjessi

Sluta dagamma 6 månaders, behövs ersättning då?????

Hej
    Ska börja plugga v 5 och ska sluta dagamma, ska amma morgonen, kväll och natt.
    Behöver han tillägg ellet räcker det med vanlig mat, frukost, lunch, mellis, middag, kvällsmat?

• Svar på tråden Sluta dagamma 6 månaders, behövs ersättning då?????
  • pigglet

Ja, han behöver ersättning. Vid 6 månader rekommenderas ju att man börjar ge någon tesked, det dröjer innan det handlar om att byta ut Hela mål. Först vid 10-12 månader byter man ut de flesta målen.

• johanmalmo

Varför sluta amma redan egentligen? Vi, eller ja, min fru, ammade tills vår son var 1. Amning är det bästa du kan ge ditt barn. Går bra att börja kombinera med mat. Annars definitivt ersättning.

• pigglet
    johanmalmo skrev 2014-01-04 13:21:38 följande:
    Varför sluta amma redan egentligen? Vi, eller ja, min fru, ammade tills vår son var 1. Amning är det bästa du kan ge ditt barn. Går bra att börja kombinera med mat. Annars definitivt ersättning.

Ts ska börja plugga och någon annan ska alltså vara hemma med barnet under dagarna.
  • Defeateris

Varför inte pumpa ut och ge barnet istället, om enda anledningen till att sluta amma är att du ska vara borta på dagen?

• Studsjessi

Jag ska ju inte sluta amma, det är bara svårt att lyckas amma när man inte är hemma och pumpa har aldrig funkat för mig.

Nu har lillen fått minismakisar sen 4 månader som utökats de senaste 2 veckorna till vanliga smakisar och hans mage har inga problem med det.

Nu vid 6 månader behövs vanlig mat eftersom dem behöver järn och jag kommer amma som vanligt när jag är hemma.

Han ammas ca var tredje timma nu vilket innebär att jag missar två amningstillfällen, behövs det verkligen ersättning då?

• pigglet
    Studsjessi skrev 2014-01-04 13:32:37 följande:
    Jag ska ju inte sluta amma, det är bara svårt att lyckas amma när man inte är hemma och pumpa har aldrig funkat för mig. Nu har lillen fått minismakisar sen 4 månader som utökats de senaste 2 veckorna till vanliga smakisar och hans mage har inga problem med det. Nu vid 6 månader behövs vanlig mat eftersom dem behöver järn och jag kommer amma som vanligt när jag är hemma. Han ammas ca var tredje timma nu vilket innebär att jag missar två amningstillfällen, behövs det verkligen ersättning då?

Ja,det behövs. Han ska inte äta hela mål mat än på länge.
  • Natulcien
    Studsjessi skrev 2014-01-04 13:32:37 följande:
    Jag ska ju inte sluta amma, det är bara svårt att lyckas amma när man inte är hemma och pumpa har aldrig funkat för mig.
    Nu har lillen fått minismakisar sen 4 månader som utökats de senaste 2 veckorna till vanliga smakisar och hans mage har inga problem med det.
    Nu vid 6 månader behövs vanlig mat eftersom dem behöver järn och jag kommer amma som vanligt när jag är hemma.
    Han ammas ca var tredje timma nu vilket innebär att jag missar två amningstillfällen, behövs det verkligen ersättning då?
    Han ska inte ha hela portioner vanlig mat ännu. Runt 8-10 månader kan man successivt börja byta ut enstaka mål. Men än så länge ska bröstmjölk eller ersättning vara huvudfödan. Så ja, det är ersättning han ska ha.
  • Tadelle

Jag tror inte han behöver ersättning. Vi började mer smakisar vid 4mån efter råd av BVC som ni o då tror jag de går bra med att ge de när han är 6mån med... Om han inte tar flaska så ge välling/ersättning o mata med sked kanske de 2ggr på dagen du är borta... Är inte hela världen.. Prata med din BVC sköterska o känn efter vad som känns bäst för er!!

• The Fugly

Han ska ha ersättning. Smakportioner ska vara just det i den åldern och inte fulla måltider.

Svar på tråden Sluta dagamma 6 månaders, behövs ersättning då?????