Anonym (husmanskost) skrev 2014-01-04 14:04:10 följande:
Vanlig hederlig husmanskost är, i mitt tycke, utmärkta luncher. Riv någon morot till som sallad. Prisvärt, enkelt och nyttigt. Receptböcker finns gratis att låna vid bibliotek. Självklart skall du äta ordentlig lunch nu när du är gravid! Behöver inte bli speciellt mycket dyrare än mackor med pålägg.
Tack! Jo, det har du ju rätt i. Det behöver ju inte bli så dyrt :)
Fiamedbarn skrev 2014-01-04 14:04:41 följande:
Jag är också otroligt intresserad av riktig mat! Inte ens halvfabrikat smakar lika gott längre och choklad som är min stora last smakar bara krämigt, fettigt och äckligt.
Rekommenderar en fantastisk morotssoppa. Riv massor med morötter, Stek dom i en stor kastrull med olja och vitlök tills de blivit lite mosiga. Häll i krossade tomater, oregano och lite salt. Ha creme fraische till. Smakar gudomligt och är mättande och matig!
En annan billig maträtt jag levde på som student var en grönsaksgryta. Stek lök (i massa olja och curry om jag inte minns fel). Häll i krossade tomater och potatis och morötter i mindre bitar. Låt puttra tills de blivit mjuka. Ha gärna i vitlök och oregano och valfri kryddning. Häll i creme fraische mot slutet och vill du lyxa till det så även lite svamp, ,färsk eller på burk. Serveras med jasminris.
Annars så är ju hel fryst kyckling billigt. Finns massa bra recept på nätet, ex kyckling i currysås. Den går enkelt att tillaga i ugnssäker form när den tinat. Även färsk hel kyckling är billigt.
Vill du ha snabba matiga tips så är min favorit en blandning mellan hackat kokt ägg, keso och en halv avocado med citronpeppar. SÅ gott! Och grönsaksjuice är underbart att dricka till.
Sen är det också gått att värma vita bönor och steka några ägg till!!
Vad är dina bästa tips?
Det viktiga är att du inte bara lever på kaffe nu när du är gravid. Hitta din första hjälpen och ät något!! Kokta ägg funkar som sagt för mig...
Tack för tipsen! Ägg har jag i allmänhet svårt för just nu tyvärr, men keso är ju jättegott! Gott att blanda med skinka, purjolök och lite kryddor. Det får nog bli dagens lunch :) Min bästa lunch är väl när jag har råkat ge mig själv en för stor portion dagen innan och sparar den till lunch istället ;) En röra på ris och små mängder kött och sås är alltid underbart. Ris är ju i princip gratis så med små mängder kött blir det ju inte dyrt heller.
Fiamedbarn skrev 2014-01-04 14:08:27 följande:
Och en annan fantastisk favorit är spaghetti med tonfiskröra. Stek lök i massa olja och ett berg av curry med vitlök. Ha i två avrunna burkar tonfisk i olja. Ha i creme fraische och ev. färska champinjoner. Krydda med lite salt och gurkmeja (SÅ nyttigt!).
Och en fantastisk tonfiskröra man kan ha i en bunke hemma och bara ösa ur och göra sina egna bagetter med! Hacka en hel/halv purjolök och en hel färsk dill. Häll i två burkar avrunna tonfisk i olja. Häll i saften från en halv citron. Ha i rätt mycket majjonäs och ca en halv burk creme fraische. Klart!! Behöver ej saltas.
Gott, men tonfisk ska man väl vara försiktig med som gravid pga tungmetaller?
Anonym (va?) skrev 2014-01-04 14:05:25 följande:
En allvarligt menad fråga: hur fattiga är ni egentligen? Jag är också gravid och pluggar, jobbar inte, men min sambo gör. Vi äter fantastisk mat, två lagade mål om dagen, frukost och mellanmål, så mycket ekologiskt som möjligt. Vi prioriterar maten, eftersom det är viktigt att äta ordentligt när man är gravid. Att du är sugen på rejäl mat är nog ett tecken på att du bör äta... Jag tycker det låter oroväckande det du skriver. Ät, för ditt barns skull!
Förstår att det låter så, men vi är inte särskilt fattiga. Vi prioriterar sparande just nu eftersom vi vill köpa hus och bebissaker. Sen handlar det tyvärr nog också om att jag är uppvuxen med en bipolär förälder som ofta gjorde slut på pengarna trots hög lön. Därför vågar jag knappt spendera pengar av rädsla för att jag helt plötsligt ska upptäcka att de behövs till något annat.