• majsan34

Ni som skriver att ni går 3-4 timmar om dagen med era hundar, hur håller era kroppar?

Hej!

Vi har varit lediga i två veckor nu och tänkte att vi skulle försöka gå 3-4 timmar om dagen med våra hundar, som vissa skriver att de gör. Vi har två hundar, en jakthund och en eftersökshund. Vi går vanligtvis ca. 7-9 km långpromenad med dem nästan varje dag, plus jakt och spår. Sen rastar de sig själva i trädgården.  Nu har vi varit ute och gått lite mer än tre timmar om dagen och både hundarna och vi känner att vi inte orkar längre. Att gå tre-fyra timmar om dagen blir ju 13-14 km varje dag! Hur orkar ni och era hundar? Både jag och min sambo är helt slut i kroppen. Håller era kroppar för så hård träning varje dag? Eller går ni väldigt sakta? Då har vi ändå tränat lite lydnad på promenaderna också så det har inte varit raskt tempo hela tiden. Nu ligger vi här i soffan och degar, vi och hundarna. Så kommer det att förbli resten av ledigheten...:)

• Svar på tråden Ni som skriver att ni går 3-4 timmar om dagen med era hundar, hur håller era kroppar?
  • Queenie70

Äh folk överdriver givetvis. Typ 95% av de som påstår detta, talar inte sanning.

• Jacqueline

Asså per dag blir det ju säkerligen minst 3h här för våra hundar men jag räknar ju in cykling med den stora med (den lilla får inte följa med på det) och sen blir det ju ett par små snabba rundor med den lilla emellan.

• frumamma

Eller så går de, stannar, leker med hunden, går lite, osv.

• Grappa

Fast det är väl som med all annan träning, efter ett tag blir man van och det är inte ansträngande längre.
    Delvis blir man ju också trött av all frisk luft om man inte är van att vara ute.
    Klart kroppen håller, den blir starkare av träning, inte utsliten om man håller sig på en rimlig nivå.

• Gizmo

Jag promenerar 1½ tim morgon och kväll samt är ute (promenad, träning och lek) ca 3 tim per dag! Har en rottis!

• Dexter dot com

Min kropp håller just för att jag promenerar mycket. varken jag eller hundarna tycker 3-4 timmars promenad är ansträngande.
    Hur fungerar en jakthund att jaga med om den inte fixar normala promenader? 

• myy

Promenader är inte slitsamma, men jag undrar hur andra har tid att fokusera på sina hundar många timmar varje dag? Jag går ut ca 2 timmar om dagen och sedan är hon ute lite med husse. Är jag ledig kan det bli mer, men till vardags då. Ändå får jag kommentarer ibland från grannar att jag är ute mycket, så det är nog mest forumfolk som är så aktiva med sina hundar. Hur mycket aktivitet tror ni att medelhunden får?

• Dexter dot com
    myy skrev 2014-01-04 16:32:00 följande:
    Promenader är inte slitsamma, men jag undrar hur andra har tid att fokusera på sina hundar många timmar varje dag? Jag går ut ca 2 timmar om dagen och sedan är hon ute lite med husse. Är jag ledig kan det bli mer, men till vardags då. Ändå får jag kommentarer ibland från grannar att jag är ute mycket, så det är nog mest forumfolk som är så aktiva med sina hundar. Hur mycket aktivitet tror ni att medelhunden får?
    Jag gissar på att den "vanliga sällskapshunden" kanske i snitt får 2 timmars promenad per dag. Många husägare tycker ju att springa på tomten räcker och att promenader är överflödiga och sen har vi ju dom stackars hundarna som lever instängda förutom 2 rastningar på gräsmattan utanför porten....
    Det var en artikel för inte så länge sen som påstod att hundar i snitt fick 36 minuters utevistelse i Sverige vilket är helt bedrövligt om det är sant och verkligen klassas som vanvård.

Jag tycker inte alls det är svårt att få tiden att räcka till. Jag sover ca 7 h, jobbar ca 9 h vilket ger 8 timmars fritid. Att laga mat,städa och andra sysslor tar ju max 1-2 h/dag och resten läggs på hunden. Mitt sociala umgänge sker oftast med andra hundägare där hunden är med.
  • Aniiee

Ja, du... hur orkar man fjälvandra med sina hundar? Hur orkar operasångare med en 3 timmars föreställning? Hor orkar en maratonlöpare?

Jag kan inte hjälpa att tycka att frågan är aningens befängd. Svaret är naturligtvis: Vana och Träning. Både för hundarna och människorna.

Jag promenerar med mina hundar minst 2 timmar per dag, uppdelat på 4. Men oftare än så handlar det om 4-5 timmar, eller för all del ett par veckor när vi ger oss av på vandring. Det är ingenting jag förväntar mig att andra ska göra med sina hundar...

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lyckligaste

Vakna! Så är det med allt folk skall vara så jävla duktiga därför drar de lögner om sånt!

Svar på tråden Ni som skriver att ni går 3-4 timmar om dagen med era hundar, hur håller era kroppar?