• Anonym (i vecka 5)

Medicinsk abort - väldigt liten blödning

Jag var på gyn i måndags 30/12 där tidig graviditet konstaterades (ca 4 + 5). På VUL såg doktorn en hinnsäck på 5 mm. Pga allvarliga fysiska åkommor redan tidigt i tidigare graviditet, och då denna graviditet uppstod vid sprucken kondom, beslutades om medicinsk abort (hemma) så snart som möjligt.

På onsdag 1/1 var jag tillbaka och fick den första tabletten som ska stoppa tillväxten av graviditeten. Ungefär ett dygn senare fick jag lite lätt molande mensvärk och en ganska kraftig men kort blödning där även en klump kom ut.

Igår skulle enligt instruktion själva aborten genomföras och jag tog de fyra slidpillrena (cytotec) samt smärtstillande enligt ordination kl 8. Tre timmar senare hade inget hänt varpå jag tog ytterligare 2 slidpiller. Därefter började jag få lättare mensvärk, och lite lätt blödning, knappt som vanlig mens. Barnmorskan på gyn som ringde upp verkade ytterst frågande till detta och poängterade att "det var EXTREMT ovanligt", och verkade inte alls veta vad man skulle göra åt saken. Hon menade dock på att eftersom det var så tidigt i graviditeten kan det ha gått vägen ändå. Efter mycket tjat bokade hon i mig på VUL på tisdag eftermiddag.

Under kvällen ökade smärtorna (men fullt uthärdliga, inte värre än kraftig mensvärk) på och jag fortsatte blöda ungefär som en vanlig mens under kvällen och natten, men blödde inte igenom någon binda eller liknande. Vaknade emellanåt av lite smärta på natten och blödde lite. Idag blöder jag litegrann. Som en mens dag 3-4 ungefär. Ingen smärta.

Det här hade jag inte förväntat mig. Störtblödning och hemska smärtor var vad jag var förberedd på.  

Finns det någon som varit med om en medicinsk abort med liknande förlopp där aborten ändå varit lyckad? Det hela känns mycket mycket osäkert. Tacksam för tankar och erfarenheter!

• Svar på tråden Medicinsk abort - väldigt liten blödning
  • krix81

Väldigt tidig graviditetsvecka så jag tycker inte det låter så väldigt konstigt med blödningen du beskriver. Gå du på VUL som planerat och skulle du få kraftig smärta/riklig blödning/feber eller annat konstigt innan dess får du söka KK akut. Mifegyne kan också ge blödning men det är inte så vanligt så aborten kanske kom igång redan då.
    Ha det gott /Kristina

• Anonym (Fd gravid)

Var precis likadant för mig. Gjorde medicinsk abort i ~v 6 och fick bara en blödning som var mindre än en vanlig mens. Blödde lite ett par dagar och VUL fyra dagar senare visade att det inte var något kvar, vilket var otroligt skönt att få bekräftat så att man kunde gå vidare.....

• Anonym (Samma)

Kag hade samma. Först lagom riklig blödningnefter första tabletten men sedan vid aborten på kliniken fick jag extreeeema smärtor men lite blödning bara första dagen. Slutade andra. Det visade sig att allt var ok

• Anonym (Samma)

Tillägg: jag var i v8

• Anonym (Blääää)

Är igång nu med en medicinsk abort. är i vecka 5+ 2. Blöder inget alls nästan. Orolig!

Svar på tråden Medicinsk abort - väldigt liten blödning