• DreamBear

Hjälp! Hon får inte bajsa :(

Har en tjej på 2 år som haft trög mage till och från sedan födseln. Har gett Lactulos emellanåt efter råd från BVC.
    Hon har de senaste två veckorna oftast bajsat en gång om dagen och då en stor hård boll eller flera små.

Hon bajsa sist i onsdags. Hård. Nu idag har hon klagat att bajset inte kommer och tagit sig åt rumpan när man frågat om hon har ont och vart. Hon kommer och är ledsen emellanåt och det verkar göra ont.

Hon är inte så pigg på att äta mat men hon har ätit frukt utan problem. Försöker få i henne dryck.

Hon har två gånger idag haft bajs i blöjan men ändå inte. Det ser ut som en bajskorv varit ut och vänt, man ser spår av bajs men inget bajs. Svårt att förklsra.

Provat potta, röra på sig, massage.

Hon verkar må bra ena stunden och ledsen i nästa. Ingen feber.

Vad göra?
    Behöver råd :(

• Svar på tråden Hjälp! Hon får inte bajsa :(
  • Natulcien

Vår son hade också en period med hård mage. Lactulos fungerade inte alls för honom. Då fick vi recept på ett medel (pulver) som heter Forlax. Det mjukar upp avföringen och påverkar inte tarmens funktion. Fungerade jättebra. Kolla med VC!

• Eleonor01

Microlax hjälper det akuta om det sitter långt ner sen läkarkontakt på tisdag. Stackare :( håller tummen lycka till

• Litenåfin

Förstoppningsdiarré! Det är lite bajs som "smiter" förbi stoppet. Blir "fartspår". Hon måste ha nån typ av lavemang nu! Resulax är skonsamt! Sen får ni se till att få något annat än lactulos! Movicol junior på recept funkade för oss! Lycka till! :)

• The Fugly

Klyx och Resulax är mildare mot tarmen än microlax som kan reta tarmslemhinnan så pröva någon av de två i första hand.

• Ragnar

Min dotter, som nu är 4 år, har haft samma problem mer eller mindre sedan hon var 1 år. Det hela utvecklades till ett psykiskt problem då det gjorde ont att bajsa och hon gick och höll sig i flera dagar. Vi gav henne lactulos under perrioder på inrådan av läkaren på vårdcentralen. Det hjälpte lite i början men sen blev det bara värre och då gick vi till en barnläkare. Hon rekomenderade absolut inte lactulos vid så svåra problem och sa att det till och med gjorde det hela värre då tarmarnar till slut blir "lata". Läkare gjorde ett lavemang så att tarmen tömdes ordentligt och sen fick vi utskrivet movicol. Hon fick full dos i 6 månader och efter det minskade vi sakta dosen under ytterligare 6 månader. Nu har hon varit helt utan movicol sedan i höstas helt utan problem.

• DreamBear

Hon är ledsen emellanåt o svettas då mycket. Sedan kan hon må bra en stund. Har inget apotek i närheten som är öppet. Funderar på att ringa 1177.

• Eleonor01
    DreamBear skrev 2014-01-04 18:03:21 följande:

Hon är ledsen emellanåt o svettas då mycket. Sedan kan hon må bra en stund. Har inget apotek i närheten som är öppet. Funderar på att ringa 1177.

Inget att fundera över. Bättre att ringa en gång för mycket. Ring!
  • Trebarnsmamman

Hade samma problem med min son under flera år, blev bättre när han var 6 år ungefär.
    Vi fick Forlax pulver utskrivet av doktor. Köp hem mikrolax att ha hemma vid akuta besvär, det fick jag ge min son ibland när det var som värst. Hoppas det blir bättre snart för din dotter.

• DreamBear

Skulle avvakta till imorgon ( inget apotek öppet nu). Men hon fick bajsa nu ikväll. Så skönt!

• glassen

Resulax hjälpte min dotter när hon inte bajsade. Microlax hjälpte inte alls.

Svar på tråden Hjälp! Hon får inte bajsa :(