Micke som tredje namn på en flicka??
Får vi en flicka vill jag ha Micke som tredjenamn för att jag vill att min brors namn ska föras vidare (bortgången). Kan man ha det tro, eller låter det konstigt??
Får vi en flicka vill jag ha Micke som tredjenamn för att jag vill att min brors namn ska föras vidare (bortgången). Kan man ha det tro, eller låter det konstigt??
Jag tycker det låter konstigt...Kan du inte ta Michaela då eller så?? Som en hyllning lixom..Tycker det e lite elakt att sätta ett typiskt killnamn på en tjej faktiskt..Även om det e som tredje namn..
Men det e vad jag tycker det
Annars kan du väl kanske göra det lite mer tjejigt? Typ Micki eller Mickie? Eller vill du ha exakt Micke? Tyvärr vet jag inte vad de skulle anse om det.
Går det inte att göra lite mer feminint som tex Micki.
Det är verkligen en fin gest, och vill du ha Micke så så välj det
Som mellan namn kan du säkert välja vad DU vill...
Tack för svaren.
Min syster tyckte oxå jag skulle göra namnet mer tjejigt, men det vill jag inte. Vi får se om vi tar det som tredjenamn, har inte riktigt bestämt mig.
Blir det en pojk så får den Michael som tredjenamn. (som min bror heter/hette.)
Får man ha pojknamn på tjejer ens? Jag sökte på www.scb.se och det finns ingen flicka som har det som förnamn.
Jag är också inne på den linjen att göra om det till Michis, Michaela eller liknande om det är en tjej och sen förklara för barnet att det är efter din bror.
Det är väl klart att du kan ge din flicka det namnet. Det betyder ju något speciellt!
Jag tror inte det är tillåtet, men hittar ingen information om det.
Miki är en förkortning lite på Mike...jag kallas själv för Miki och heter Michaela..
Björn räknar jag som ett killnamn men det är 22tjejer som heter det i förnamn. Max tycker jag också är ett killnamn men det finns tjejer som heter det också.
Hm, ja, då får man nog det!
Sen så har vi 27 tjejer som heter Lars. Så nog kan din flicka om det är en flicka heta Micke.
Jag tycker det låter konstigt. Vänta till du får en kille istället!
Annars kan du göra som Mikael Rickfors. Han vände på sitt namn och gav det till sin dotter, som alltså heter "LEAKIM".
Micki va ju gulligt!
Tigerdelfin, exakt vad jag tänkte föreslå (hade hoppats att ingen annan hann före )
Leakim (eller Leachim) är ett jättefint namn!
Kör på Micke om du vill "hylla" din bror!
Jag röstar på Michaela, jättefint alternativ!
Tittade runt i går på olika namn och tyckte Mika som tredjenamn var bättre istället för Micke.
Så jag tror det blir Mika.
Tack för era svar
men micke på en tjej är ju jättegulligt och det har ju en betydelse också
tycker absolut att ni ska välja det, det är ju inte tilltalsnamnet ändå. Hon kommer säkert att uppskatta historien bakom när hon blir äldre!