Jag håller också på med att skriva min första bok! Jag tänker som du, har många frågor, men tar dom efterhand som de dyker upp.
Bokförlag och sånt får vänta tills boken är klar, men skicka till flera för du lär bli refuserad av de flesta. Det är svårt att få sin första bok publicerad, även om undantag finns.
Din bok måste vara: välskriven, dvs du måste behärska det språk du skriver på väl. Annars: skicka till korrektur, eller be någon språkkunnig läsa igenom manuset innan du skickar till förlag. Dålig svenska = papperskorgen direkt. Tänk på att det är många bokförlag som använder sig av studenter för att läsa igenom manus. Så ge inte upp, om du tror på din bok kan du skicka till samma förlag igen och be om förklaring till varför den blev refuserad. Kanske är det någon annan som läser manuset andra gången som gillar det!
Den måste vara originell / intressant, dvs ämnet måste väcka intresse och vara "nytt" på något sätt. Ingen gillar dåliga repriser oavsett genre.
Du måste ha disciplin och skriva lite varje dag, och läsa andras böcker för att se hur en bra bok är skriven. Inte kopiera, finn din egen stil. Men ALLA bra författare har någon/några författare de beundrar och har läst och sett som förebilder.
Lycka till!!