• Anonym (författare)

Vad krävs egentligen för att bli författare?

Jag har länge drömt om att skriva böcker och även få dom publicerade på riktigt. Jag tycker inte sidor som vulkan där exakt alla kan lägga upp precis vad dom vill räknas utan jag vill ge ut böcker på ett riktigt bokförlag.
    Jag förstår att det inte är något jag kan bli självförsörjande på vid första månaden man ger ut sin bok och allt sånt men vad i övrigt krävs det av en författare? Vad är det ni tycker är avgörande för att det blir en bra eller dålig bok?

• Svar på tråden Vad krävs egentligen för att bli författare?
  • Anonym (oxå skribent)

Jag håller också på med att skriva min första bok! Jag tänker som du, har många frågor, men tar dom efterhand som de dyker upp.

Bokförlag och sånt får vänta tills boken är klar, men skicka till flera för du lär bli refuserad av de flesta. Det är svårt att få sin första bok publicerad, även om undantag finns.

Din bok måste vara: välskriven, dvs du måste behärska det språk du skriver på väl. Annars: skicka till korrektur, eller be någon språkkunnig läsa igenom manuset innan du skickar till förlag. Dålig svenska = papperskorgen direkt. Tänk på att det är många bokförlag som använder sig av studenter för att läsa igenom manus. Så ge inte upp, om du tror på din bok kan du skicka till samma förlag igen och be om förklaring till varför den blev refuserad. Kanske är det någon annan som läser manuset andra gången som gillar det!

Den måste vara originell / intressant, dvs ämnet måste väcka intresse och vara "nytt" på något sätt. Ingen gillar dåliga repriser oavsett genre.

Du måste ha disciplin och skriva lite varje dag, och läsa andras böcker för att se hur en bra bok är skriven. Inte kopiera, finn din egen stil. Men ALLA bra författare har någon/några författare de beundrar och har läst och sett som förebilder.

Lycka till!!

• Anonym (!)

Sen behöver du/ni har råd att ge ut den med

• Anonym (författare)
    Anonym (!) skrev 2014-01-04 18:34:21 följande:
    Sen behöver du/ni har råd att ge ut den med
    Inte om man ger ut via ett bokförlag ju?
  • Anonym (!)
    Anonym (författare) skrev 2014-01-04 18:35:33 följande:

Nejhej kan du tipsa om det förlag som inte tar betalt får då ska jag byta omgående, alla i sverige tar en saftig summa
  • Anonym (oxå skribent)
    Anonym (författare) skrev 2014-01-04 18:35:33 följande:
    Det finns förlag idag som kräver att man pröjsar själv. Men de stora etablerade gör det inte. Dock är det svårt att få publicerat där, men om din bok är tillräckligt bra så kan det gå!
  • Anonym (oxå skribent)
    Anonym (!) skrev 2014-01-04 18:43:06 följande:

Nejhej kan du tipsa om det förlag som inte tar betalt får då ska jag byta omgående, alla i sverige tar en saftig summa

Menar du att Nordstedts o liknande tar ut saftig summa om man får publicerat hos dom?
  • Anonym (oxå skribent)

Har du fått publicerat nåt? Hur mycket har du betalt per bok?
  • Anonym (författare)

Jag vill bli en riktigt författare och inte skriva på något ställe som Vulkan. Bonnier, natur och kultur och dom bokförlagen tar inte betalt, tror dom på manuset så satsar dom.
  • Anonym (oxå skribent)
    Anonym (författare) skrev 2014-01-04 18:48:39 följande:
    Jag vill bli en riktigt författare och inte skriva på något ställe som Vulkan. Bonnier, natur och kultur och dom bokförlagen tar inte betalt, tror dom på manuset så satsar dom.
    Det är också den info jag fått, men som sagt svårt att få publicerat där. Din bok måste vara RIKTIGT bra, originell, säljbar osv.
  • Anonym (författare)
    Anonym (oxå skribent) skrev 2014-01-04 18:50:43 följande:
    Det är också den info jag fått, men som sagt svårt att få publicerat där. Din bok måste vara RIKTIGT bra, originell, säljbar osv.
    Absolut, men skulle bara tycka det var desperat och pinsamt att inte hålla måttet. Håller jag inte måttet så är det inte meningen att jag ska publicera mina verk.

Jag vill bli en riktig författare :)
Svar på tråden Vad krävs egentligen för att bli författare?