• CTMT

Någon som har goda erfarenheter utav Viktväktarna? Dela gärna med er om vad ni tyckte, samt vad för resultat ni fick och på vilken tid!

Som sagt, funderar på viktväktarna. Jag är inte överviktig, men ligger på gränsen (BMI 24), och trots över 3 år sedan senaste graviditeten så har jag en efterhängsen graviditetsmage kvar ;) Parallellt med Viktväktarna hade jag tänkt promenera/springa ca 3 ggr/veckan!

• Svar på tråden Någon som har goda erfarenheter utav Viktväktarna? Dela gärna med er om vad ni tyckte, samt vad för resultat ni fick och på vilken tid!
  • Kråkakråka

Jag har Viktväktarna två gånger. Är både kul och lätt. Problemet är inte att gå ner i vikt med dem - utan att behålla vikten efteråt. Deras metoder är lite svåra att förhålla sig till "i vardagen".

Nu senast testade jag itrim. Förutom att jag har en fantastisk vikt idag har jag också fått med mig en metod och ett tänk som fungerar nu efter viktminskningen.

Mitt råd: testa itrim om du vill ha ett långsiktigt resultat.

• Wilowa

Jag har ätit efter Viktväktarna och jag tycker inte alls att det är svårt att leva efter det efteråt. Jag har deras tänk när jag lagar mat och lägger upp portioner. Tycker mycket handlar om att hitta kalorifällorna och undvika dem.

• älskarlivet81
    Kråkakråka skrev 2014-01-05 09:43:59 följande:
    Jag har Viktväktarna två gånger. Är både kul och lätt. Problemet är inte att gå ner i vikt med dem - utan att behålla vikten efteråt. Deras metoder är lite svåra att förhålla sig till "i vardagen".

Nu senast testade jag itrim. Förutom att jag har en fantastisk vikt idag har jag också fått med mig en metod och ett tänk som fungerar nu efter viktminskningen.

Mitt råd: testa itrim om du vill ha ett långsiktigt resultat.
    Jasså? På vilket sätt är vv:s "metod svår att förhålla sig i längden? Det fungerar alldeles utmärkt, man får äta allt men inte alltid, precis som livet är också...
  • älskarlivet81
    Wilowa skrev 2014-01-06 18:53:53 följande:
    Jag har ätit efter Viktväktarna och jag tycker inte alls att det är svårt att leva efter det efteråt. Jag har deras tänk när jag lagar mat och lägger upp portioner. Tycker mycket handlar om att hitta kalorifällorna och undvika dem.
    Precis! Det handlar ju om att lära sig handskas med maten och lära sig vad man kan äta och vad man ska äta sällan.
  • älskarlivet81

Jag nådde min målvikt förra sommaren, då hade jag gått ner ca 15 kg på 10 månader. Sen blev jag gravid och gick upp 23 kg. När bebis var 2 månader gammal ungefär så började jag på viktväktarna igen. Hade då 12 kg kvar till målvikt. Nu har det gått ca 7 månader och jag har 1 kg kvar till målvikt!

• pidda
    Långtidsresultatet efter Viktväktarna är mycket dåligt i relation till vad man betalar:

"The percentage of participants who remained below their goal weight 1, 2 and 5 years after completion of the programme was 26.5, 20.5, and 16.2, respectively."

Endast 16 % låg alltså under sin målvikt 
    5 år efter man gått på Viktväktarna.

Källa:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042306
  • älskarlivet81
    pidda skrev 2014-01-06 19:08:02 följande:
    Långtidsresultatet efter Viktväktarna är mycket dåligt i relation till vad man betalar:

"The percentage of participants who remained below their goal weight 1, 2 and 5 years after completion of the programme was 26.5, 20.5, and 16.2, respectively."

Endast 16 % låg alltså under sin målvikt 5 år efter man gått på Viktväktarna.

Källa:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042306
    Det handlar nog snarare om att man vill ha snabba resultat och sen inte orkar hålla det.. Det handlar ju om att ändra en livsstil och det ä nog inte alla som är beredda på det!
  • Wilowa
    älskarlivet81 skrev 2014-01-06 19:21:18 följande:
    Det handlar nog snarare om att man vill ha snabba resultat och sen inte orkar hålla det.. Det handlar ju om att ändra en livsstil och det ä nog inte alla som är beredda på det!
    Ja det är inställningen och motivationen som är avgörande, inte vv.
  • älskarlivet81
    Wilowa skrev 2014-01-06 19:25:59 följande:
    Ja det är inställningen och motivationen som är avgörande, inte vv.
    Precis! Vv är ingen mirakelkur, finns inga sådana kurer tyvärr. Sen får man hitta den metod man själv tycker är bra och fungerar för en själv.
  • Fidelisen

Jag har gått ner nästan 40 kilo med viktväktarna på 2 år med lite pauser. 
    Nu är jag gravid och äter fortfarande efter VV på inrådan av min barnmorska då jag inte får gå upp i vikt under graviditeten. 
    Tycker att det är enkelt att behålla vikten efteråt och enkelt att gå ner i vikt med dem

Har testat GI, LCHF och nutrilett också och det har inte alls fungerat för mig. Måste kunna äta av allt, men måttligt. 

• pidda
    älskarlivet81 skrev 2014-01-06 19:27:59 följande:
    Precis! Vv är ingen mirakelkur, finns inga sådana kurer tyvärr. Sen får man hitta den metod man själv tycker är bra och fungerar för en själv.
    Det finns tyvärr ingen metod eller kur som fungerar i längden
  • älskarlivet81

Nej det handlar om livsstil och val man gör och för mig har vv hjälpt mig att lära mig vilka val jag ska göra och hur jag ska tackla olika situationer.

pidda skrev 2014-01-06 20:05:14 följande:
    Det finns tyvärr ingen metod eller kur som fungerar i längden

• CTMT

Tack för alla svar!

Eftersom min sambo kör strikt LCHF så har jag valt att vänta med VV och köra ett eget race... Jag vill gå ner 10 kg (ca 0,5-1 kg/veckan), så jag har således räknat ut att jag ska hålla mig till 1200 kalorier om dagen, + att jag har börjat löpträna för att förbränna kalorier (3 ggr/veckan, stretch viktigt då det också bränner lite kalorier). Parallellt med detta kommer jag försöka få in några små styrkeövningar, dvs. plankan/situps/knäböj/armhävningar etc jämnt fördelat över veckorna. Begränsar intaget kolhydrater och ser till att inte äta allt för mycket fett samt öka proteiner.

Detta funkar parallellt med sambons LCHF, dvs jag lagar "vanliga" måltider (då vi har två barn också), han byter ut kolhydraterna mot vitkål/broccoli/blomkål etc, och jag tar mindre utav kolhydrater (pasta/potatis/ris etc). Skulle vi lagat LCHF mat så hade jag ökat i vikt istället.

Jag har ett 12-veckors löparprogram, satsar på max 1200 kalorier om dagen, samt träning 3 ggr/veckan och hoppas detta kan hjälpa mig med viktminskning, fettförbränning och lite påbyggnad av muskler (som väger mindre än fett) :)

Tycker ni detta låter som en stabil plan? + att allt är ju Gratis! :)

Svar på tråden Någon som har goda erfarenheter utav Viktväktarna? Dela gärna med er om vad ni tyckte, samt vad för resultat ni fick och på vilken tid!