• Anonyym03

Inneboende

Vet inte vars jag ska lägga det här. Jag kommer eventuellt att flytta och då bo inneboende hos min kusin med familj i några månader. Ska man skriva kontrakt över det? Vilka regler är lämpliga att hon sätter upp, för det borde ju stå med i kontraktet? Är ju ändå hennes hem. Skälig hyra att betala?

• Svar på tråden Inneboende
  • Lady Paraplyh

En skällig hyra är 3000-3500 tycker jag. Det är bra att veta vad som ingår. Det normala är att TV, internet, hemförsäkring, el och vatten ingår, men hur är det med toapapper, hushållspapper, plastfolie och liknande förbrukningsvaror? Det är bra att veta vad du förväntas hjälpa till med (städning och så.) Hur lång uppsägningstid du har och vad du betalar om du flyttar mitt i månaden.

• ViktoriaJ

Var otroligt noga med ett kontrakt med regler så ni båda vet vad som gäller. Fastän det är familj så är det lätt att bli osams över en skitsak och så påverkar det relationen.

Hyra, när ska den betalas? , tv, el, bredband osv? Sätt er ner tillsammans och skriv ihop något som ni båda undertecknar :) 

• Anonyym03

Kanske är det som man ska betala. Kommer tjäna drygt 22.000 före skatt. Så allt det som du räknade upp borde stå med i kontraktet? Man vill ju veta vad som förväntas av en (ex. Hon kan väl säga när man ska vara hemma för att inte störa barnen osv?), vad som ingår i hyran osv.

• Anonyym03

Absolut måste vi skriva ett kontrakt, om man, som du sa, blir osams. Dock borde ju hon författa det, och jag läsa igenom det och diskutera eventuella oklarheter?

• Butterscotch
    Anonyym03 skrev 2014-01-04 23:18:43 följande:
    Absolut måste vi skriva ett kontrakt, om man, som du sa, blir osams. Dock borde ju hon författa det, och jag läsa igenom det och diskutera eventuella oklarheter?

Det finns kontraktsmallar att hitta på webben, jag skulle utgå ifrån en sån för att säkerställa att allt av vikt kommer med
  • me1990

Jag har bara hittat sådana mallar för de som hyr ut rum i lägenhet? Men antar att ni bor i egna hem (jag bor fortfarande hemma pga studier). Vad skulle ni ha för regler för i det här fallet inneboende släkting?

• Grappa
    me1990 skrev 2014-01-05 09:09:16 följande:
    Jag har bara hittat sådana mallar för de som hyr ut rum i lägenhet? Men antar att ni bor i egna hem (jag bor fortfarande hemma pga studier). Vad skulle ni ha för regler för i det här fallet inneboende släkting?
    >Du kan använda samma mall.
Svar på tråden Inneboende