• mila82

Dubbla försäkringar = dubbelförsäkrad?

Som frågan lyder: Om jag har två ex personförsäkringar, olycksfallsförsäkringar, barnförsäkringar, är man då dubbelförsäkrad? Om något händer, får jag ut belopp från bägge bolag? Undrar därför jag kom på att jag hade samma försäkring från 2 olika bolag och undrar om jag ska säga upp den ena eller inte

• Svar på tråden Dubbla försäkringar = dubbelförsäkrad?
  • Whitetrash86

Risken är större att bolagen kommer börja tjafsa med varandra om vem det är som ska betala dig och det slutar med att du inte får något alls.

• mila82
    Whitetrash86 skrev 2014-01-05 09:37:17 följande:
    Risken är större att bolagen kommer börja tjafsa med varandra om vem det är som ska betala dig och det slutar med att du inte får något alls.
    Oj då, kan de göra så?! Lät ju inget vidare
  • Whitetrash86
    mila82 skrev 2014-01-05 09:42:54 följande:
    Oj då, kan de göra så?! Lät ju inget vidare
    Absolut. En släkting var med om det. Så det bästa du kan göra är att säga upp 1 och det fort.
  • Stokke

Person och liv försäkringar kommer du att få ut dubbelt ifrån, när det gäller invaliditet ersättning. Sjukhusvistelse kommer du bara att få ifrån ett håll, då kvitto måste lämnas in.
    Hemförsäkring, här får du ifrån ett håll.

• bängolle

Som ovan, man får ersättning från båda försäkringarna när det gäller personförsäkringar. Dock inte när det gäller ersättning för kostnader du haft.

• mila82

Ok, tack för era svar!
    Vilket är då bäst, en eller två försäkringar? :)

• a no nym
    mila82 skrev 2014-01-05 13:31:17 följande:
    Ok, tack för era svar! Vilket är då bäst, en eller två försäkringar? :)

När det gäller livförsäkringar spelar det ingen roll men olycksfallsförsäkring hade jag valt en med tillräckligt högt belopp istället för två.
  • mila82
    a no nym skrev 2014-01-05 14:25:41 följande:

När det gäller livförsäkringar spelar det ingen roll men olycksfallsförsäkring hade jag valt en med tillräckligt högt belopp istället för två.
    Ok :)
Svar på tråden Dubbla försäkringar = dubbelförsäkrad?