• Anonym (Stressad)

Hjärna som går på högvarv :(

Är det någon med Paniksyndrom som har känt det som att hjärnan går på högvarv? Har mest problem när jag ska sova och när jag vaknar men även under dagarna.. Vaknar med hjärtklappning och tankeverksamheten på max.. 1000 olika tankar, känns som att det bara hoppar och far.. Det i sin tur gör mig jättestressad.. Någon med erfarenhet av detta eller tips på vad man kan göra? Gick in i väggen i somras, fick panikångest i samband med det. Äter inga mediciner och har påbörjat kbt.. Har oxascand som jag kan ta vid behov men vill helst inte göra det... .'(

• Svar på tråden Hjärna som går på högvarv :(
  • Anonym (Samma här!)

Jag fick diagnosen posttraumatisk stress för ett år sedan. Blev sjukskrivning, medicin och kbt. Mår nu bättre, äter fortfarande viss medicin och har problem med sömnen. Det är då jag börjar tänka, 1000 saker samtidigt och allt bara snurrar. Ett tips jag lärde mig på kbt var att skriva. Vad som helst, det som jag ville få ur mig. Så nu på kvällarna tar jag alltid med block och penna och skriver när tankarna kommer. Det hjälper!!

• Anonym (Stressad)
    Anonym (Samma här!) skrev 2014-01-05 12:13:31 följande:
    Jag fick diagnosen posttraumatisk stress för ett år sedan. Blev sjukskrivning, medicin och kbt. Mår nu bättre, äter fortfarande viss medicin och har problem med sömnen. Det är då jag börjar tänka, 1000 saker samtidigt och allt bara snurrar. Ett tips jag lärde mig på kbt var att skriva. Vad som helst, det som jag ville få ur mig. Så nu på kvällarna tar jag alltid med block och penna och skriver när tankarna kommer. Det hjälper!!

Tack för tipset! Det ska jag prova.. Får jag fråga vad du har för typ av medicin?
  • Anonym (Samma här!)

Just nu äter jag citalopram som är en antidepp. Men jag har även tagit atarax som är lugnande och provat olika insomningstabletter.

• Anonym (Stressad)
    Anonym (Samma här!) skrev 2014-01-05 13:24:47 följande:
    Just nu äter jag citalopram som är en antidepp. Men jag har även tagit atarax som är lugnande och provat olika insomningstabletter.

Vad tycker du om citalopram? Fördelar, nackdelar? Min syster har haft den och tycker att jag borde prova.. Har haft sertralin men den var ett h-vete för mig..
  • Anonym (Samma här!)

Första månaden med citalopram var inte rolig! Jag var nedstämd innan jag började med den och mådde nästan sämre under första månaden. Biverkning är just nedstämdhet.... Men sedan dess mår jag mycket bättre! En tablett jag vill varna dig lite för är Mirtazapin. Den är också mot nedstämdhet men även mot sömnen. Den var jättebra, jag somnade utan problem av den. MEN, biverkning, ökad aptit och viktuppgång!

• Anonym (Stressad)
    Anonym (Samma här!) skrev 2014-01-05 13:46:52 följande:
    Första månaden med citalopram var inte rolig! Jag var nedstämd innan jag började med den och mådde nästan sämre under första månaden. Biverkning är just nedstämdhet.... Men sedan dess mår jag mycket bättre! En tablett jag vill varna dig lite för är Mirtazapin. Den är också mot nedstämdhet men även mot sömnen. Den var jättebra, jag somnade utan problem av den. MEN, biverkning, ökad aptit och viktuppgång!

Jag har även haft den i kombination med sertralinet men ingen av dom passade mig.. Så har varit utan sen i september.. Har hört att citalopram är ganska mild och att den funkar bra för dom flesta.. Är lite rädd för att ta mediciner så därför har jag dragit mig för att prova nån fler..
  • Anonym (tid)

TS hur länge åt du setralin för om jag minns rätt så tar det ett tag innan den fungerar fullt ut. Jag hade den under flera år menvar väl aldrig riktigt nöjd med biverkningarna heller...Gav du medicinen en chans?

• Anonym (Stressad)
    Anonym (tid) skrev 2014-01-05 16:15:24 följande:
    TS hur länge åt du setralin för om jag minns rätt så tar det ett tag innan den fungerar fullt ut. Jag hade den under flera år menvar väl aldrig riktigt nöjd med biverkningarna heller...Gav du medicinen en chans?

Åt den i 2 1/2 månad och det blev bara värre och värre av den :(
  • Anonym (tid)

Konstigt, men kan ju inte passa alla. Däremot mitt bästa råd kring att hantera panikångest är att får du en attack ta då upp en lapp med text vilken som helst och sätt igång och läs den. Då kopplar hjärnan om på nytt spår och det släpper. Har prövat detta själv och upptäckte det av misstag i en affär då jag hade panikångest mot offentliga lokaler/affärer etc.... Jag tog upp en vara och läste texten på paketet. funkade för mig...

• Anonym (Stressad)
    Anonym (tid) skrev 2014-01-05 16:26:25 följande:
    Konstigt, men kan ju inte passa alla. Däremot mitt bästa råd kring att hantera panikångest är att får du en attack ta då upp en lapp med text vilken som helst och sätt igång och läs den. Då kopplar hjärnan om på nytt spår och det släpper. Har prövat detta själv och upptäckte det av misstag i en affär då jag hade panikångest mot offentliga lokaler/affärer etc.... Jag tog upp en vara och läste texten på paketet. funkade för mig...

Tack det var ett bra tips! Har provat sertralin två gånger eftersom jag inte gav det en ärlig chans första gången men den passar verkligen inte mig..
  • Anonym (panica)

känner du att det är som att ha en torktumlare i huvudet,som att de bara snurrar och att de inte går att "stanna" en tanke o tänka klart?? så känner jag. har så hela tiden då jag har konstant ångest.

• Anonym (Utmattning)
    Anonym (panica) skrev 2014-01-07 10:59:31 följande:
    känner du att det är som att ha en torktumlare i huvudet,som att de bara snurrar och att de inte går att "stanna" en tanke o tänka klart?? så känner jag. har så hela tiden då jag har konstant ångest.
    Jag har också 1000 tankar i huvudet. Sjukskriven för utmattningsdepression och tankarna handlar bara om hur jag ska lyckas "hålla mig undan" från jobbet. Får verkligen panik bara jag tänker på att återvända. Mest kommer dessa tankar på kvällen när jag lagt mig.

Jag har fått Propavan och Atarax utskrivet. Kan ta Atarax både till kvällen och under dagen om jag känner mig orolig/deppig. Läkaren sa att jag kan få prova någon annan medicin om det inte blir bättre och hon nämnde då Citalopram. Jag har en kollega som ätit Citalopram och hon berättade då att hon blivit riktigt dålig i magen av den. Då jag i hela mitt liv haft problem mellan varven med min tarm och fått springa på toaletten stup i kvarten så blir jag orolig av att höra detta. Någon av er här som ätit Citalopram och som upplevt detta?
  • Anonym (Samma här!)

Har ätit citalopram i ett års tid nu och har inga problem med magen. Har annars också problem med magen ( IBS ). Men det enda jag känt av som biverkning var första månaden jag åt denna medicin. Jag blev mer deppig och nedstämd än tidigare. Sen när det släppte så började jag må bättre.

• Anonym (Utmattning)
    Anonym (Samma här!) skrev 2014-01-07 16:19:58 följande:
    Har ätit citalopram i ett års tid nu och har inga problem med magen. Har annars också problem med magen ( IBS ). Men det enda jag känt av som biverkning var första månaden jag åt denna medicin. Jag blev mer deppig och nedstämd än tidigare. Sen när det släppte så började jag må bättre.
    Tack för ditt svar. Min kollega har andra magbesvär än jag så det kan ju bero på dessa att hon ej riktigt tålde Citalopram. Får jag fråga om du jobbar eller om du är sjukskriven?
  • Anonym (Samma här!)

Nu är jag tillbaka på heltid sedan Augusti. Var dock sjukskriven November 2012-Augusti 2013 med heltid länge, sedan 50%, 75% och när jag kom upp på 75% första dagen så blev det för mycket. Heltidssjukskriven en månad till. Så det har tog mig nästan ett år att komma tillbaka.

• Anonym (Utmattning)
    Anonym (Samma här!) skrev 2014-01-07 17:30:03 följande:
    Nu är jag tillbaka på heltid sedan Augusti. Var dock sjukskriven November 2012-Augusti 2013 med heltid länge, sedan 50%, 75% och när jag kom upp på 75% första dagen så blev det för mycket. Heltidssjukskriven en månad till. Så det har tog mig nästan ett år att komma tillbaka.
    Vad jobbar du med? Jag jobbar med administration/ekonomi.
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (panica) skrev 2014-01-07 10:59:31 följande:

Det var ett bra sätt att beskriva det på.. Så känns det, och så ökar hjärtslagen och jag blir darrig i armar och ben :(
  • Anonym (Utmattning)
    Anonym (Stressad) skrev 2014-01-08 17:22:29 följande:

Det var ett bra sätt att beskriva det på.. Så känns det, och så ökar hjärtslagen och jag blir darrig i armar och ben :(
    Jag tycker också det var en bra beskrivning. Hur är det för dig? Har du tankar som snurrar hela tiden eller av och till? Jag får dessa "torktumlartankar" mellan varven (alltid när jag går och lägger mig om jag inte tar sömntabletter) och när dessa 1000 tankar snurrat runt så är jag helt slut. Då kan jag bli alldeles tom i huvudet och bara stupa av ren utmattning. Mina tankar handlar nästan uteslutande om mitt jobb; ska jag vara kvar där? ska jag be om att få vara tjänstledig någon % av min tjänst, t ex jobba 75%-80%, alt. be om att få en deltidstjänst, hur blir det när jag kommer tillbaka etc. Inte så konstigt med dessa tankar då jag är sjukskriven för utmattningsdepression.
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (Utmattning) skrev 2014-01-09 13:20:08 följande:
    Jag tycker också det var en bra beskrivning. Hur är det för dig? Har du tankar som snurrar hela tiden eller av och till? Jag får dessa "torktumlartankar" mellan varven (alltid när jag går och lägger mig om jag inte tar sömntabletter) och när dessa 1000 tankar snurrat runt så är jag helt slut. Då kan jag bli alldeles tom i huvudet och bara stupa av ren utmattning. Mina tankar handlar nästan uteslutande om mitt jobb; ska jag vara kvar där? ska jag be om att få vara tjänstledig någon % av min tjänst, t ex jobba 75%-80%, alt. be om att få en deltidstjänst, hur blir det när jag kommer tillbaka etc. Inte så konstigt med dessa tankar då jag är sjukskriven för utmattningsdepression.

För mig är det av och till.. Mestadels när jag ska sova och på morgonen när jag vaknar.. Blir så jobbigt på dagarna när nattsömnen är ytlig.. Och jag vill inte hålla på och sova på dagarna.. :(
  • lenaEmm

söker på Google om sömnproblem och hamnade här ! Jag har sen en längre tid ätit antidepressiva tabletter , men alltid är det upp eller ner ! Och sova är det stooora problemet . Jag har svårt att somna fast jag är jättetrött , sen om och när jag somnar så drömmer jag hjärnan går på högvarv . Vaknar flera gånger på natten pch är då helt slut och allt är kaos vet inte vart jag är va det är för dag mm . Mina drömmar handlar my je om alla döda i min närhet , jag flyttar tillbaka där jag bott förr osv . Det handlar ofta om att JAG rår för allt som händer , jag klarar ingenting , jag jan ingenting jag förstör för andra . Det är jag som rår för Allr som händerAlla är arga på mig och är mot mig pratar illa om mig !! Snälla varför är det så här , vad ska jag göra jag är helt slut Alla dagar måste vila om dagarna när det går . Jag är född-57 alltså inte gravid spm jag läste att Då kan dessa problem komma !!! Snälla ett svar på hur jag ska göra , vart jag ska vända mig , vad är felet med mig ??? Mvh Lena

Svar på tråden Hjärna som går på högvarv :(