• Anonym (420)

    Gravid och röker cannabis.

    Hej.

    Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

    Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

    Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

  • Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Mysan8601

    Det är väl som med alkohol kan jag tänka mig? Man bör nog hålla sig borta från det under tiden man är gravid, speciellt eftersom att jag tror inte det finns någon forskning kring vad som händer med fostret om det får i sig cannabis. Jag hade då tagit uppehåll till efter graviditeten och om man ammar så även under tiden man gör det :) Men det är ju upp till var och en.

  • Malmö01

    Rök i allmänhet är nog inte särskilt bra, men det är med all sannolikhet inget fel på gräset i sig. Men som sagt, inget bra med rök och tjäran allt annat det innehåller.

  • Anonym (Fiffin)

    Jag hade inte gjort det men om jag "var tvungen" hade jag rökt det utan tobak såklart och sen verkligen försökt att det är någon joint i veckan. Men det bästa är nog att inte röka alls.

  • Anonym (ndfnf)
    Mysan8601 skrev 2014-01-05 17:05:01 följande:
    Det är väl som med alkohol kan jag tänka mig? Man bör nog hålla sig borta från det under tiden man är gravid, speciellt eftersom att jag tror inte det finns någon forskning kring vad som händer med fostret om det får i sig cannabis. Jag hade då tagit uppehåll till efter graviditeten och om man ammar så även under tiden man gör det :) Men det är ju upp till var och en.
    Det upphör att vara upp till var och en när det är ytterligare en person med i sammanhanget. I detta fallet ett ofött barn som troligen inte är speciellt intresserad att få sitt liv och sin hälsa förstörd.
  • Iarwain

    Det finns inga tillförlitliga studier på cannabis och ofödda barn. Så det går inte att säga något om risker med säkerhet. Frågan du måste ställa dig är; Är detta en risk jag är villig att ta?

  • Anonym (rökrök)

    Jag rökte cannabis fram till v.19 dagligen, upp till 6-7 spliffar. 
    Men la av då jag inte ville ta den chansen _ifall_ nått hände med mitt barn, även att de inte finns konkreta bevis att de skadar, men hade de i bakhuvudet hela tiden. Så för att stilla min oro och tänkte på bebbe så la jag av, men min sambo röker än och jag lääängtar tills jag kan ta en spliff, väntar på att bebbe ska födas här.Glad

  • Anonym (pucko)
    Anonym (Olik) skrev 2014-01-05 15:11:27 följande:
    Varför gör du det?
    Precis vad jag också undrar.
    Det är en sak och varje människas egna val hur man behandlar sin kropp och vilka risker man är villig att ta.
    Men att utsätta en annan människa för dom riskerna är helt enkelt inte ok.
    Det är inte ett beslut man har rätt att fatta för andra människor.

  • Anonym (ndfnf)
    Iarwain skrev 2014-01-05 17:16:35 följande:
    Det finns inga tillförlitliga studier på cannabis och ofödda barn. Så det går inte att säga något om risker med säkerhet. Frågan du måste ställa dig är; Är detta en risk jag är villig att ta?
    På en enkel googling får man rejält med träffar och det är inga roliga biverkningar. Det är inlärningsproblem, koncentrationssvårigheter och leukemi. Varför riskera det? Vill man inte ha barn måste man inte skaffa några.
  • ClaraV
    Anonym (rökrök) skrev 2014-01-05 17:21:03 följande:
    Jag rökte cannabis fram till v.19 dagligen, upp till 6-7 spliffar. 
    Men la av då jag inte ville ta den chansen _ifall_ nått hände med mitt barn, även att de inte finns konkreta bevis att de skadar, men hade de i bakhuvudet hela tiden. Så för att stilla min oro och tänkte på bebbe så la jag av, men min sambo röker än och jag lääängtar tills jag kan ta en spliff, väntar på att bebbe ska födas här.Glad
    Så du menar att du på fullaste allvar kommer sitta och röka på när du har ditt barn närvarande? Eller hoppas du att soc placerar ungen redan vid förlossningen? Det är fan en skam med missbruksföräldrar som inte gör annat än att längta efter att kunna fortsätta missbruka. Varför ens skaffa barn om man inte är frivillig att bli fri sitt missbruk först?
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.