• Anonym (Emmy)

Sjuk av att sluta röka?

Jag har försökt att sluta röka flera gånger efter att ah rökt i flera år. Problemet är att jag blir sjuk varje gång jag slutat. Det börjar lite lätt med halsfluss sen får jag bihåleinflammation och efter kommer en rejäl förkylning. Första gången jag slutade fick jag halsfluss och antibiotika, några dagar efter att jag blev frisk fick jag halsfluss igen med andra ord fick jag halsfluss 3 gånger under 2 månaders tid. 

Hela mitt immunförsvar tycks krascha varje gång jag slutar och jag får inte riskera att tappa rösten då jag jobbar som telefonist. Jag vet inte vad jag ska göra och att äta vitamintabletter osv hjälper inte alls.

Varje gång jag har gått tillbaks till rökandet så har mitt immunförsvar återhämtat sig och jag har blivit frisk inom några få dagar.

Jag vill inte höra något om sluta röka boken från Allen Carr heller. Jag har läst boken men själva boken är som en illusion skapad för att hjärntvätta personer som tror på allt de läser. Det är bara min åsikt. 

Jag tar för övrigt inga andra hjälpmedel som nicotinell för att sluta. 

Mitt humör är lite halvtaskigt just nu så ursäkta mig om jag verkar sur men det som gör mig mest sur är att jag blir sjuk varje gång jag slutar.

• Svar på tråden Sjuk av att sluta röka?
  • Lovizas Mamma

Har jag också blivit, ett par dar efter sista ciggen har jag blivit dyngförkyld ont i halsen och hostar sönder mig... Jag tror det har med flimmerhåren att göra, att dom börjar komma tillbaka, bara att stå ut så går det över eller fortsätta röka...

• Lena

Man blir sjuk när man slutar röka för kroppen rensar ut all skit. Sen så blir man lättare sjuk i början för bakterier och virus får kontakt med slemhinnorna utan att bada i tjära.

• Anonym (Emmy)
    MikuAndSaraLi skrev 2014-01-05 15:54:15 följande:
    Det var en ny ursäkt för att slippa sluta röka.
    Vart får ni allt ifrån?? (-_-)'
    Det är ingen ursäkt för att inte sluta röka. Jag vill sluta men jag vill inte bli sjuk...
  • Anonym (Tiffany)
    Anonym (Emmy) skrev 2014-01-05 15:50:13 följande:
    Jag har försökt att sluta röka flera gånger efter att ah rökt i flera år. Problemet är att jag blir sjuk varje gång jag slutat. Det börjar lite lätt med halsfluss sen får jag bihåleinflammation och efter kommer en rejäl förkylning. Första gången jag slutade fick jag halsfluss och antibiotika, några dagar efter att jag blev frisk fick jag halsfluss igen med andra ord fick jag halsfluss 3 gånger under 2 månaders tid. 

Hela mitt immunförsvar tycks krascha varje gång jag slutar och jag får inte riskera att tappa rösten då jag jobbar som telefonist. Jag vet inte vad jag ska göra och att äta vitamintabletter osv hjälper inte alls.

Varje gång jag har gått tillbaks till rökandet så har mitt immunförsvar återhämtat sig och jag har blivit frisk inom några få dagar.

Jag vill inte höra något om sluta röka boken från Allen Carr heller. Jag har läst boken men själva boken är som en illusion skapad för att hjärntvätta personer som tror på allt de läser. Det är bara min åsikt. 

Jag tar för övrigt inga andra hjälpmedel som nicotinell för att sluta. 

Mitt humör är lite halvtaskigt just nu så ursäkta mig om jag verkar sur men det som gör mig mest sur är att jag blir sjuk varje gång jag slutar.
    Japp man kan faktiskt bli sjuk av att sluta röka. Känner en dam som slutade röka efter 40år och det slutade med ambulans. Har man rökt så länge är det bästa att trappa ner. (Om man kan) Men sen kommer kroppen över det och mår mycket mycket bättre!
  • Anonym (Emmy)

Hade de sagt att man blir sjuk av att sluta istället för att bara nämna det positiva så kan jag slå vad om att det är många som inte ens hade rört en cigarett. 

Många tar för lätt på att sluta då de oftast tror att man kommer att vara frisk under perioden och må bättre för var dag...

• Anonym (Sanning)
    MikuAndSaraLi skrev 2014-01-05 15:54:15 följande:
    Det var en ny ursäkt för att slippa sluta röka.
    Vart får ni allt ifrån?? (-_-)'
    Fast det där är faktiskt sant, det är väldigt många rökare som blir dyngförkylda när de slutar. Flimmerhåren reser sig igen och infektioner får fäste på ett nytt sätt. Det hände mig varje gång jag försökte mig på att sluta röka.

Nu är jag rökfri sedan snart 15 år och håller med om att det finns gott om dåliga ursäkter men just denna är faktiskt inte bara en dålig ursäkt utan sanning.

TS: håll ut. Det går över och sedan kommer du bli friskare än på mycket länge. Dessutom luktar du inte apa längre!
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Sanning) skrev 2014-01-05 16:02:40 följande:
    Fast det där är faktiskt sant, det är väldigt många rökare som blir dyngförkylda när de slutar. Flimmerhåren reser sig igen och infektioner får fäste på ett nytt sätt. Det hände mig varje gång jag försökte mig på att sluta röka.

Nu är jag rökfri sedan snart 15 år och håller med om att det finns gott om dåliga ursäkter men just denna är faktiskt inte bara en dålig ursäkt utan sanning.

TS: håll ut. Det går över och sedan kommer du bli friskare än på mycket länge. Dessutom luktar du inte apa längre!

Hur länge var du sjuk innan du började må bättre igen?

Jag kan hålla med om att rök luktar riktigt hemskt. Det tyckte jag samtidigt som jag själv rökte också och det är inget som går att dölja med lite parfym.

• sextiotalist

Det har jag också hört, att förkylningarna står på kö när man slutar röka

• Anonym (Sanning)
    Anonym (Emmy) skrev 2014-01-05 16:08:25 följande:

Hur länge var du sjuk innan du började må bättre igen?

Jag kan hålla med om att rök luktar riktigt hemskt. Det tyckte jag samtidigt som jag själv rökte också och det är inget som går att dölja med lite parfym.

Oj, jag minns inte. Det är så himla länge sedan nu. Jag minns att jag mådde pyton, trodde jag skulle hosta upp lungorna typ men det är väl som att föda barn - det är för något gott man lider

Men 2 veckor kanske? Tror inte det var mer i alla fall. Om du verkligen bestämt dig kommer du lyckas, lycka till!
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Sanning) skrev 2014-01-05 16:11:57 följande:
    Oj, jag minns inte. Det är så himla länge sedan nu. Jag minns att jag mådde pyton, trodde jag skulle hosta upp lungorna typ men det är väl som att föda barn - det är för något gott man lider

Men 2 veckor kanske? Tror inte det var mer i alla fall. Om du verkligen bestämt dig kommer du lyckas, lycka till!
    Jaså. Då hade du iallafall tur. För mig brukar det vara flera månader men som sagt det går över förr eller senare. 

Jag vet att jag kommer att klara det med lite sämre humör men det lär lätta efter ett tag.
  • Anonym (Blåsor)

När jag slutade röka fick jag små blåsor på tungan efter några veckor, mycket obehagligt. Nu höll inte rökstoppet så länge och började röka igen och då försvann blåsorna.

Svar på tråden Sjuk av att sluta röka?