• Anonym (Trött tjej)

Min "man" är en sån gnällspik!

Jag börjar undra om min man är en man på riktigt eller om han är nån sorts varelse, typ lipsill eller liknande. Han gnäller JÄMT. I början av förhållandet var det normalt, han kunde klaga på huvudvärk eller träningsvärk eller nåt sånt ibland, samma här, och fick såklart tröst och sympati. Men nu de senaste månaderna har det blivit helt outhärdligt. Oavsett vad han gjort eller hur han mår så gnäller han heeeeeeela tiden. Varje dag är det antingen huvudvärk, tandvärk, muskelvärk, ryggvärk, sprucken nagel, finne som gör ont, sticka i fingret, eller nån konstig diffus smärta som han inte kan beskriva. Saker vi tidigare gjorde med glädje tillsammans går inte längre pga hans gnäll. Vi tränade på gym tillsammans, men gnället om hans träningsvärk i upp till en vecka efteråt har gjort att jag inte längre pallar träna med honom. Vi kan knappt ha sex utan att han gnäller på att min fitta/röv "klämmer hans kuuk Gråter".

Hans favoritgnäll är att säga "jag mår så konstigt" och när jag frågar varför säger han nåt i stil med "det känns som att någon tagit mitt hjärta (eller annat organ), delat det på hälften och lagt ett papper emellan, och sen blåst på det med en hårtork". Liksom, VA?! Hur känns det ens??

En annan grej är att om, OM, han nån dag skulle svara "bra" på frågan "hur mår du" och jag då säger typ "själv har jag lite ont i nacken" så är han direkt på igen och ba "NEJ, jag menade inte alls bra, jag menade att jag har ont där och där och där och där" Kräks

Finns det nåt hopp för min man eller är det bara avlivning som gäller? Jag som var lite av en gnällspik förut (men inte i närheten av det han håller på med) har slutat klaga helt, för han är alltid värst ändå. Känner mig som en kärring som inte ens tror på honom nu när han har ont eller mår dåligt, ens om det KAN vara nåt allvarligt, för han gnäller ju JÄMT. Skulle vara så typiskt om han nu har en hjärntumör eller nåt och jag bara viftar bort det eftersom han dagligen klagar på 500 olika smärtor.

• Svar på tråden Min "man" är en sån gnällspik!
  • Haannaaa

Sluta fråga hur han mår då? Om han börjar undra varför så kan du bara säga att det jobbigt? 
    Eller vet han om hur du känner?

• Anonym (Trött tjej)
    Haannaaa skrev 2014-01-05 20:05:45 följande:
    Sluta fråga hur han mår då? Om han börjar undra varför så kan du bara säga att det jobbigt? 
    Eller vet han om hur du känner?
    Jag frågar aldrig hur han mår längre... men han gnäller ändå, hela tiden. Ibland, om jag själv är trött efter en lång dag, har huvudvärk och ont i magen av stress, kanske nackspärr, men ÄNDÅ inte säger ett ord om det, så himlar jag med ögonen åt honom och säger åt honom att sluta gnälla (men bara om jag verkligen inte pallar mer) och då gnäller han över att jag är taskig också. Inte så att han blir sur eller arg ens, utan som ett barn "sluta va så taskiiiig....."
  • Haannaaa
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-05 20:07:49 följande:
    Jag frågar aldrig hur han mår längre... men han gnäller ändå, hela tiden. Ibland, om jag själv är trött efter en lång dag, har huvudvärk och ont i magen av stress, kanske nackspärr, men ÄNDÅ inte säger ett ord om det, så himlar jag med ögonen åt honom och säger åt honom att sluta gnälla (men bara om jag verkligen inte pallar mer) och då gnäller han över att jag är taskig också. Inte så att han blir sur eller arg ens, utan som ett barn "sluta va så taskiiiig....."
    Låter ju inte så jätte roligt faktiskt, en sån person brukar dra musten ur en rätt rejält.. Han skulle nästan behöva prata med någon. För det låter lite som att han inte mår bra psykiskt. Så kan jag själv bli när jag är deppig, kan börja gnälla över att skosnöret gått upp och ja pallar inte knyta det. Dåligt exempel men ändå, man tycker så sjukt mycket synd om sig själv. 
    Antagligen så förstår han ju att du tycker han är jobbig, han blir ledsen och går ner sig ännu mer. 
  • FeliciaA2

Prata med honom en dag när han inte hunnit gnälla. Det är alltid svårt att nå fram i "affekt"

• Anonym (Trött tjej)
    Haannaaa skrev 2014-01-05 20:16:53 följande:
    Låter ju inte så jätte roligt faktiskt, en sån person brukar dra musten ur en rätt rejält.. Han skulle nästan behöva prata med någon. För det låter lite som att han inte mår bra psykiskt. Så kan jag själv bli när jag är deppig, kan börja gnälla över att skosnöret gått upp och ja pallar inte knyta det. Dåligt exempel men ändå, man tycker så sjukt mycket synd om sig själv. 
    Antagligen så förstår han ju att du tycker han är jobbig, han blir ledsen och går ner sig ännu mer. 
    Ja, fast när jag tänker efter daltar alla med honom så himla mycket att jag inte kan tro att han har problem på allvar. När han åker till sin mamma njuter jag som fan, för då tar hon över hans gnällande. Men hon suger liksom åt sig allt gnäll och verkligen dansar runt honom med bomullstussar typ, han är fortfarande en liten bebis för henne och inte en vuxen man. Och då blir han ju van att gnälla om allt.
  • Haannaaa
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-05 20:20:16 följande:
    Ja, fast när jag tänker efter daltar alla med honom så himla mycket att jag inte kan tro att han har problem på allvar. När han åker till sin mamma njuter jag som fan, för då tar hon över hans gnällande. Men hon suger liksom åt sig allt gnäll och verkligen dansar runt honom med bomullstussar typ, han är fortfarande en liten bebis för henne och inte en vuxen man. Och då blir han ju van att gnälla om allt.
    Han behöver lära sig att stå på egna ben helt enkelt! Men han höll inte på såhär i början? 
    Alla människor behöver ju ibland känna sig behövda, men kanske inte så extremt. Kanske han saknar att vara "liten" igen och slippa allt vuxet ansvar. 
  • Anonym (a)

Förlåt men gud vad jag skrattade år ditt inlägg. Det låter ju super kul när man läser det du skriver för han låter ju så extrem!

MEN självklart förstår jag att det måste vara skitjobbigt för dej som måste höra det hela tiden :(

Jag vet inte vad man kan göra. Men skulle min man vara så så skulle jag berätta hur jag känner och att jag inte ens får må dåligt utan att han måste toppa det på något vis.

Sen hade jag nog bett honom gå till läkaren om han t.ex säger att han har ont i huvudet hela tiden. För att alltid ha ont i huvudet är ju inte normalt t.ex.

Eller så hade jag skrivit ner allt han klagar på under en vecka med klockslag och dag typ och visat honom det på svart och vitt. Och sagt att detta är ju inte normalt. Antingen överdriver han eller så är något seriöst fel och då måste han ju gå till läkaren!

• Habitus
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-05 20:20:16 följande:
    Mitt i prick, han pockar efter uppmärksamhet på ett inte så speciellt sexigt sätt.. inte ens snyggt sätt. Dags att han får höra det så han blir medveten om det. Han kan förändra sitt sätt men bara om han vill. Annars får du värdera om ditt förhållande.
  • Anonym (Trött tjej)
    Anonym (a) skrev 2014-01-05 20:33:49 följande:
    Förlåt men gud vad jag skrattade år ditt inlägg. Det låter ju super kul när man läser det du skriver för han låter ju så extrem!

MEN självklart förstår jag att det måste vara skitjobbigt för dej som måste höra det hela tiden :(

Jag vet inte vad man kan göra. Men skulle min man vara så så skulle jag berätta hur jag känner och att jag inte ens får må dåligt utan att han måste toppa det på något vis.

Sen hade jag nog bett honom gå till läkaren om han t.ex säger att han har ont i huvudet hela tiden. För att alltid ha ont i huvudet är ju inte normalt t.ex.

Eller så hade jag skrivit ner allt han klagar på under en vecka med klockslag och dag typ och visat honom det på svart och vitt. Och sagt att detta är ju inte normalt. Antingen överdriver han eller så är något seriöst fel och då måste han ju gå till läkaren!
    Ska nog göra det, skriva ner när han gnäller... så får han se själv.
  • Rosemary
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-01-05 23:11:29 följande:
    Ska nog göra det, skriva ner när han gnäller... så får han se själv.
    Gör det! Jag tyckte (sorry) också att trådstarten var lite roligt, särskilt det där med  "det känns som att någon tagit mitt hjärta (eller annat organ), delat det på hälften och lagt ett papper emellan, och sen blåst på det med en hårtork". Det var ju en väldigt kreativ beskrivning

Eftersom din man tydligen får uppmärksamhet av sin mamma när han gnäller, så är det säkerligen ett mönster hos honom – han är van vid det, har gjort så hela sitt liv och tror att det är så man gör för att få kärlek. Kanske kan ni prata om detta på något vis? 
Svar på tråden Min "man" är en sån gnällspik!