• Anonym (bipolär)

Bipolära, vad jobbar ni med?

Ni som är bipolära, vad jobbar ni med? Eller är ni arbetslösa/sjukskrivna?
    Anledningen till att jag frågar är att jag fick reda på att en bekant är bipolär och han har ett väldigt ansvarsfullt jobb, hade aldrig anat att han är bipolär.
    Nu vet jag visserligen inte hur folk med denna sjukdom fungerar men jag trodde att man inte klarade av att jobba så mycket eller att man behövde vara sjukskriven ofta. Han funkar alltså på jobbet trots sin sjukdom..

• Svar på tråden Bipolära, vad jobbar ni med?
  • Anonym (anna)

Jag är brevbärare, funkar rätt bra eftersom jag har möjlighet att vara ensam rätt mycket på dagarna vilket jag till och från behöver. Har även en förstående chef som lättar på mina arbetsuppgifter under de perioder jag mår som sämst, och sen brukar jag ta igen det när jag mår bättre. Jag tycker det är skönt att jobba, jag tror ingen mår bättre av att vara sjukskriven och sitta hemma hela dagarna.

• Anonym (soc.sekr)

Jag är socialsekreterare. Självklart klarar även bipolära av att ha ansvarskrävande arbeten. Visst händer det att jag blir så dålig att jag får bli sjukskriven, men under en 10-års period har jag "bara" varit sjukskriven totalt 1 1/2 år. Alla bipolära är också individer, och symptomen visar sig på olika sätt. Jag har kontroll över min sjukdom och blir aldrig manisk, så jag vet alltid vad jag gör även om jag mår skitdåligt.

Kan tillägga att ingen anar att jag har denna diagnos då jag inte berättar det för folk. Just p.g.a folks fördomar.

• Anonym (jobb snart)

Pappersjobb i några år. Inget personalansvar men ansvar för att kontoret fungerade. Hade inte fast jobb och blev av med jobbet när jag blev sjukskriven för depression. Nu har jag rätt diagnos - är bipolär - och får rätt behandling. Hoppas på att kunna börja arbetsträna snart. Precis som i ovanstående inlägg berättar jag aldrig för någon om min diagnos pga alla fördomar.

Bipolärt syndrom är en relativt vanlig sjukdom, några procent av befolkningen lider av det och det finns bra behandling, många bipolära är helt symptomfria.

Winston Churchill led av återkommande djupa depressioner och tros ha varit bipolär.

• matildaaf

Jag både studerar (sexologi) & har två jobb. Hemtjänsten & som nattklubbsvärdinna. Volontärjobbar inom Rädda Barnen ganska mycket. När jag har mina djupa sämre skov skiter sig skolan men har aldrig problem med jobben för det ligger betydligt mer plikt & ansvar där..

• NaCl

Vad heter han som varit nån slags chef på Sveriges radio och skrev en bok om sitt bipolära liv för nåt år sedan?

• NaCl

Arvid Lagercrants - han är författare och journalist. Boken jag syftar på heter :" Mitt galna liv"

Svar på tråden Bipolära, vad jobbar ni med?