• MammaTess2014

Tips?? Hur förbereder jag en 2åring att den ska få ett syskon?

Hejsan.. Min sambo har en son på 2 år sen tidigare. Han bor hos oss varannan veckan.. O nu väntar vi en liten tös i mars. (Mitt första barn) Hur förbereder man en 2 åring för detta?? Klart de kommer bli svartsjuka men hur gjorde ni?? Har ni några tips?? :) Tack. :)

• Svar på tråden Tips?? Hur förbereder jag en 2åring att den ska få ett syskon?
  • MammaTess2014

He he Jag försöker med bebis i magen. Frågar jag honom vem har bebis så pekar han på min mage.. :) O varje gång där är en bebis på tv så berättar jag att de är bebis.. Men vet inte hur mkt han igentligen förstår av de.. He he

• Malima

Två tips som jag har fått( inte testat nåt av dem själva. Vår kille blir storebror i sommar som 3-åring).

1. Köp en present som är från bebisen till storebror.

2. Lämna bebisen i knät på storebror och lämna rummet för en kort stund. De som testat säger att det funkar.

En kompis till mig tyckte gjorde en bra sak. När storebror hoppade i sängen bredvis bebisen sa de inte " Hoppa inte för du kan göra illa bebisen" utan sa istället " hoppa inte i sängen, du kan ramla och göra dig illa" ( även om de just då mest var oroliga för bebisen). På så sätt hamnar inte bebisen i fokus igen. Lätt att applicera på andra situationer också.

• Malima

Inser nu att du ville ha förberedelsetips- de där tipsen är ju användbara när bebisen väl är här!
    Men innan- läs böcker, låt storebror hjälpa till att boa, prata om bebisen o.s.v.

• elyse

Köp böcker om att få syskon. 

• bernte82

Skulle dock inte lämna bebis i en 2 årings knä för att sedan lämna rummet en stund ;) min pojk är 2 år och syrran snart 10 mån

Svar på tråden Tips?? Hur förbereder jag en 2åring att den ska få ett syskon?