• Anonym (Hanna)

Räknas det som oregelbunden mens? Kan lita på ägglossning 14 dar innan mens?5

Jag har en app där jag fyller i när jag har mens, det står då även när jag har ägglossning, 14 dar innan mens.
    Men det är alltid lika oavsett om cykeln är 31 dagar eller som mInst 24.
    Har skrivit nedan för året som varit, är detta normalt?
    Stör det isf min "fertilitet", kan det vara så att ägglossningen hoppas över? Känner mig dum vore kul om nån svarade..

Feb 28 dagar
    Mars 24 dagar
    April. 34 dagar
    Maj. 27 dagar
    Juni 26 dagar
    Juli 30 dagar
    Aug 25 dagar
    Sept 30 dagar
    Okt 28 dagar
    Nov 29 dagar
    Dec 31 dagar
    Jan 24 dagar

• Svar på tråden Räknas det som oregelbunden mens? Kan lita på ägglossning 14 dar innan mens?5
  • Anonym (ÄL)

Mensen är oregelbunden. Men du har säkert ägglossning.

• Det vackraste

Ca 14 dagar mellan äl och mens.
    Mellan 12 och 16 dagar är vanligt. 
    Mindre än 10 bör det inte vara iallafall. 
    Mer än 18 är det aldrig om man fått äl och inte är gravid. 
    Både 24 och 31 dagar är normalt. 
    Och att det varierar där emellan. 
    Lycka till.

• Björnmossa

Min var sådär oregelbunden och jag önskar att jag kollat upp det långt tidigare än jag gjorde då det berodde på hormonfel och jag inte alls hade ägglossningar.

• isadora81

Om du vill se när du har haft ägglossning så kan du börja tempa. Det finns säkert möjlighet i din app att fylla i temperaturen. Om man tar tempen varje morgon direkt när man vaknar samma tid varje dag så kan man se när man har haft ägglossningftersom tempen höjs då.

• Det vackraste
    Björnmossa skrev 2014-01-05 23:51:39 följande:
    Min var sådär oregelbunden och jag önskar att jag kollat upp det långt tidigare än jag gjorde då det berodde på hormonfel och jag inte alls hade ägglossningar.
    Men är ju lätt att själv ta reda på på om man har äl.
    Med ältester och att lära sig tyda sin kropp. 
    Och variation på längd är normalt. 
    Är de längre än 35 dagar dock eller kortare än 25-23 kan det vara nåt vajs.
    Ja allt är ju möjligt så klart men troligen helt normalt med äl.
  • Björnmossa
    Det vackraste skrev 2014-01-06 00:01:44 följande:
    Men är ju lätt att själv ta reda på på om man har äl.
    Med ältester och att lära sig tyda sin kropp. 
    Och variation på längd är normalt. 
    Är de längre än 35 dagar dock eller kortare än 25-23 kan det vara nåt vajs.
    Ja allt är ju möjligt så klart men troligen helt normalt med äl.
    ÄL-tester visar inte om man faktiskt har ÄL, de visar bara hormonstegring.

Tycker det är dumt att inte kolla upp sånt här. Förstår inte meningen med att säga till TS att allt är bra. Ingen vet om allt är bra eller inte men en oregelbunden cykel KAN vara ett tecken på allvarliga tråkigheter så hon kan lika gärna kolla.
  • Det vackraste
    Björnmossa skrev 2014-01-06 00:26:13 följande:
    ÄL-tester visar inte om man faktiskt har ÄL, de visar bara hormonstegring.

Tycker det är dumt att inte kolla upp sånt här. Förstår inte meningen med att säga till TS att allt är bra. Ingen vet om allt är bra eller inte men en oregelbunden cykel KAN vara ett tecken på allvarliga tråkigheter så hon kan lika gärna kolla.
    Om man får pos ältest varje cykel + tecken på äl och cykler inom normallängd så är det 99% chans att hon har äl.
    Får man inte äl så blir normalt cykeln normalt 35 dagar eller längre. 
    Har läst om fertilitet/infertilitet i 12 år så rätt säker på det.
    Har man försökt mer än ett år kan man såklart kolla sig ändå,  men jag tror mer på lite färre/sämre spermier, blockerade äggledare eller ren otur än uteblivna äl.
  • Björnmossa
    Det vackraste skrev 2014-01-06 12:34:50 följande:
    Om man får pos ältest varje cykel + tecken på äl och cykler inom normallängd så är det 99% chans att hon har äl.
    Har man försökt mer än ett år kan man såklart kolla sig ändå,  men jag tror mer på lite färre/sämre spermier, blockerade äggledare eller ren otur än uteblivna äl.
    Jag fick positivt på äl-testen. Betyder inget. Hade inga cykler över 35 dagar men gyn reagerade direkt ändå och visst var det allvarligt.

Troligen har TS inte samma otur men hon borde kolla sig och det har inget med barnfrågan att göra. I mitt fall misstänkte de hjärntumör.
  • Jag är bara jag

Normal menscykel är mellan 21 och 35 dagar och varierar inte mer än max 4 dar åt nåt håll så ja ts,du har oregelbunden mens, Säkert inte utebliven äl varje gång,men lite vajsing kanske. Över 40 dagar är oftast äl-lösa,men behöver inte vara det heller. Jag har haft äl dag 33 en gång och beviset på min äl är mens 14 dar senare. De ytterst få gånger jag inte haft äl kommer mensen flera veckor efter vad jag trodde var äl. Som längst 5 veckor efteråt.

• julia877

Jag har nu gått 40 dagar utan att få min mens än, det är så olika :)

Det vackraste skrev 2014-01-06 12:34:50 följande:

Svar på tråden Räknas det som oregelbunden mens? Kan lita på ägglossning 14 dar innan mens?5