• Anonym (juliajul)

Får/ger ni också SÅ opersonliga julkort??!!

Oavsett om man fyllt år, gift sig eller någon dött och man inte hört ett ord av vännen  eller släktingen (som man vet att den vet om det som hänt) så varför kostar inte folk på sig och skriva gratis, kram, beklagar, tanker på dig eller liknande mer än sitt namn BARA under ett färdigtryckt kort.

själv skriver jag alltid personliga hälsningar, behöver inte vara långa men nåt som visar att det är riktat till just denne o personligt, (tex gratis igen till nya jobbet, tack för senast, kramar eller liknande)

detta har jag hört flera som undrar om och jag med

dessutom vad är det för fel på folk som inte tackar för julkort och tror man blir glad om de skriver god jul öppet ttill alla på sin facebookstatus.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-06 02:06
    GRATTIS

• Svar på tråden Får/ger ni också SÅ opersonliga julkort??!!
  • Anonym (Önskar)

Jag saknar faktiskt det personligt skrivna brevet eller kortet som i det här fallet. Vi överöses med datautskrivna och maskinellt utsända julkort i dessa tider.
    Internet har väl tyvärr tagit bort mer och mer av personliga brev/kort men jag undrar om det inte kommer en rekyl på detta på lite sikt. Ett mail eller FB hälsning är ju borta på en sekund medan ett kort består.
    De år jag kommer mig för att sända kort så blir det handskrivet. 40% av dem jag fick i år var handskrivna.

• Anonym (juliajul)

vad brukar ni skriva på julkorten? är det verkligen bara jag som anstränger mig o ger det lilla extra???

• Anonym (Önskar)

Det blir ju en hel del kort att skriva så till den närmare bekanta kanske det blir lite mer om vad som skett under året i sammandrag medan mer avlägsna mer god jul och gott nytt år önskar....

• Tow2Mater

Ibland brukar jag vara lite personlig och skriva "God Jul! Annu ett år närmare 50!"

• Anonym (juliajul)

ps jag är såklart tacksam för korten ändå, men undrar bara rent allmänt, orkar inte folk, eller gör alla det av ren vana osv osv, skickar för att de känner att de måste, lite så känns det  ibland,inget engagemang eller känsla I det liksom

• Knappamamma

Så du tycker att man ska ringa upp alla man får julkort av och säga tack?

Vi får ändå ca 30 + så kan inte tänka mig att göra det, men de vi får av skickar vi även till

• Carina1

Jag skickar julkort . Förväntar mig inte att få ett tack . Utan skickar för att det känns bra för mig . Men visst många av mina vänner skickar julkort tillbaks . Samma sak m födelsedagskort , påskkort osv . Samt bara lite uppmuntrande vykort i bland kan det bli .

• Anonym (juliajul)

nej inte ringa, men om man ses och har fått ett personligt julkort, så kan man ju saga tack när man ses : )

eller har tacksamhet försvunnit på senare år I landet? hehe : )
    folk blir bara glada för dyra paket och inte kärlesfull omtanke? jag trodde julen handlade mer om det senare

(själv ger jag bådeoch)

• Anonym (juliajul)

särskilt märkligt är vissa föräldrar som sager till sina barn TACKA NU ORDENTLIGT FÖR DET O DET O DET

medan dem själva som vuxna inte tackar för nåt! haha
    så knasigt  o falskt

• Anonym (mia)

Jag är en stor kort-skickar-fantast. Jag skickar alltid kort. Det kan vara för att tacka för present/julklapp, önska godjul, gratulera på födelsedag, att tacka för senast ifall vi varit bortbjudna etc. Jag tycker det är ren artighet och hoppas att det uppskattas av mina anhöriga (även om ingen tackar för korten så hoppas jag att de faktiskt blir glada). Jag har väldigt svårt för att tacka översvallande för presenter eller annan visad omtanke, det känns som att jag inte kan vara så pass översvallande så att personerna ifråga förstår hur glad man blir, därför skickar jag kort så att de på det viset ska förstå att gåvan verkligen var uppskattad.

De flesta tänker faktiskt inte på att tacka för julkort och sådant och av de 20 personer jag varje år skickar födelsedagskort (+pengar ifall det är ett barn) och julkort till så är det faktiskt bara en 6årig flicka som tackat. Har aldrig fått julkort eller födelsedagskort tillbaka, men det är ju inte därför jag skickar kort:)

• Anonym (mia)
    Knappamamma skrev 2014-01-06 03:28:09 följande:
    Så du tycker att man ska ringa upp alla man får julkort av och säga tack?

Vi får ändå ca 30 + så kan inte tänka mig att göra det, men de vi får av skickar vi även till
    Men skickar du då tillbaka kort till dem som skickar till er på grund av att du får dåligt samvete över att du inte skickat till dem? 

Som kort-skickare föredrar jag kort som skickats med omtanke och inte för att någon känner sig tvingad att återgälda, att skicka kort ska ju inte vara nån slags gisslansituation där mottagaren per definition måste hasta till posten för att köpa kort o frimärke (annars blir det sura miner). Så känner du inte för att skicka tillbaka julkort så gör inte det, det är ju inte alla som tycker om att skriva julkort och kanske tycker det är onödigt, då ska man inte känna sig tvingad att göra det ändå bara för att någon skickat till en:)
  • Knappamamma

Nu är de oftast så att de vi skickar till får vi av, hade rätt många vi fick av utav makens släktingar som vi inte kände för att skicka så de gjorde vi inte och efter ett par år så slutade de till oss

Svar på tråden Får/ger ni också SÅ opersonliga julkort??!!