• Anonym (pengar)

När är man (ekonomiskt) rik?

Enligt er (finns det någon allmän gräns??!)

vad ska man tjäna eller äga?

• Svar på tråden När är man (ekonomiskt) rik?
  • Anonym (pengar)

Anser ni er själva som rika? vad äger/tjänar ni? vill ni vara rika?

• Butterscotch

"Riktigt" rik tycker jag att man är när man kan leva gott på avkastning av kapital - 10-15 MSEK ungefär skulle väl behövas då kan jag tänka mig. Det har i mina ögon mer med ägande att göra, än med inkomst.

• glidan

Allt beror på... Jag har räknat ut att om jag har aktier för en miljon så kan jag leva på avkastningen. Och kan jag leva på passiva inkomster, så anser jag mig vara rik, då jag rent teoretiskt kan skita i att jobba.

• Anonym (Me)

Vi anses nog rika av många då vi har en egendom som är värderad i 11 000 000 och vi har endast lån på en miljon. Och visst, om vi säljer blir vi riktigt rika. Men då det är en kär släktgård så skulle jag hellre svälta än sälja. Men ja vi är rika i den bemärkelsen att vi har tillgångar, men vi simmar inte i rena kontanter.

• traveler

För mig är det inte rikedom att sitta med många miljoner i orealiserad vinst på en villa eller bostadsrätt som stigit kraftigt i värde. Nej, för mig handlar det om att ha finansiella tillgångar som mycket snabbt kan realiseras till reda pengar. En lämplig gräns för rik-definitionen enligt denna modell är mer än fem miljoner kronor i sådana tillgångar. År 2007 hade endast 26 865 personer så mycket pengar, vilket innebär mindre än tre personer på 1000

• gbgumman

Jag tycker man är rik när man inte behöver oroa sig för morgondagen. En ordentlig buffet på banken en ok lön som är trygg och bra försäkringar samt har råd att ge till dem som har det sämre. 

De flesta i Sverige är rika anser jag. 

Svar på tråden När är man (ekonomiskt) rik?