Ohållbar situation med biomamman.
Känner mig lite frustrerad och behöver lite tips och råd. För några månader sedan träffade jag en underbar man som jag vill spendera resten av mitt liv med. Han är några år äldre än mig (jag är 24 och han är 37) och han har 3 barn från ett tidigare förhållande. Jag har inga barn, jag gick ifrån min dåvarande man när jag träffade min nuvarande pojkvän. Han har två söner på 6 och 9 år som jag träffade ganska tidigt in i förhållandet. De älskar mig och jag älskar dom. Sedan finns en dotter på 3 år som jag inte träffat än då hon i stort sett bara bor hos sin mamma trots gemensam vårdnad. Orsaken har varit att hon varit så liten och hon är van att bo med sin mamma. Mamman till barnen bor dessutom bara ca 50 meter bort i nästa lägenhetslänga. Jag har inte heller träffat mamman till barnen. Grabbarna älskar att va hos sin pappa och nästan gråter när det är dags att påbörja sin vecka hos sin mamma. Jag har som sagt inte träffat mamman men har hört en hel del från min pojkvän och har faktiskt kunnat bilda mig en liten uppfattning om hur hon är. Det här är ren fakta som min pojkvän berättat. Hon är arbetslös, går på socialbidrag, är inte helt okej psykiskt om man kan säga så och det är allmänt kaos i hennes lägenhet, hon har ingen kontroll. Hon har sönerna varannan vecka vilket innebär att varannan helg drar hon iväg med dom runt hela Sverige för att träffa sin familj och pojkvän, de är utspridda runt om i landet allihopa. Killarna har aldrig möjlighet att träffa sina kompisar de helger hon har dom. Dottern drar hon iväg med varenda helg. Hela hennes släkt separerar från varandra och det är allmänt kaos mellan alla. Hon hittar aldrig på några saker med barnen, hon sitter hemma, glor på TV och bryr sig inte om att försöka hitta på något att göra tillsammans. Förstår att man inte alltid har orken men så är det alltid. Det behöver inte vara några stora saker men jag och pojkvännen försöker hitta på lite saker att göra med grabbarna ibland, på nyårsdagen åkte vi till ett badland och annars åker vi till olika lekland ibland. Det skulle aldrig falla henne in att någonsin hitta på något liknande med barnen. Hon har nyligen skaffat körkort som tur är för innan tvingade hon min pojkvän att köra runt på henne. Han har en bil han hade ställt av men hon har fått låna den ett tag för att kunna köra runt själv men han har tröttnat och antingen så vill han att hon köper bilen eller ger tillbaka nycklarna, första helgen med körkort drog hon iväg med alla 3 barnen på en långkörning i snöstorm för att hon bara va tvungen att träffa sin mamma. Ska tillägga att lägenheten hon har står hennes mamma på för hon klarar inte av ekonomin, och hon får inte äga någon bil när hon får socialbidrag så när min pojkvän nämnde att hon antingen måste köpa den eller lämna tillbaka nycklarna så blev hon skogstokig på honom, men han har ju ingen som helst skyldighet att hjälpa henne. Min pojkvän är väldigt snäll och han inser nog inte själv att han ibland blir utnyttjad så jag försöker få honom att stå på sig och tuffa till sig lite, utan att stöta mig på något håll då allt är relativt nytt mellan honom och mig. Hon har av någon anledning lyckats börja renovera köket men hon kan absolut inte betala för en bil, då blir hon jättesur. Har försökt prata med min pojkvän om att träffa hans dotter men hon kommer alltid med undanflykter om saker hon ska göra så varken han eller jag får träffa henne. Han har inte träffat henne på hur länge som helst och då bor dom ändå nästan grannar. De har gemensam vårdnad så jag har sagt till honom att börja kräva att få träffa henne mer. Han är väldigt försiktig och rädd att stöta sig med någon. Hon är 3 år och tanken är att även hon ska bo hos min pojkvän varannan vecka när hon blir äldre. Men hon börjar bli stor och jag tycker att det börjar bli dags att han åtminstone får börja träffa henne lite oftare, annars kommer hon ju aldrig vänja sig vid honom. Ju längre de väntar desto svårare. Tycker ändå hon är så pass stor att hon inte bara måste bo med sin mamma dygnet runt, alla dagar. Jag bor i Närke och min pojkvän med barn bor i Östergötland. Innan jag träffade honom hade jag aldrig velat lämna min familj och stället där jag växte upp men i och med att jag vill att han ska kunna ha en bra relation till sina barn och framförallt kunna bygga upp en relation till sin dotter i framtiden så kommer jag definitivt flytta ner till honom om vi flyttar ihop. Vill ju inte ta barnen från deras skola och kompisar. Nu har barnens mamma fått för sig att hon ska flytta till sin pojkvän som bor en bra bit därifrån, och hon tänker ta med sig dottern. Sönerna "ger hon upp" så dom kommer isåfall bo med oss på heltid men de har fortfarande delad vårdnad om dottern. Kan hon verkligen göra så? Då delar hon ju även upp syskonen. Visst, dottern är van vid att mest bo med mamman men ser man till hur omständigheterna ser ut så skulle jag tro hon får det bättre hos oss. Min pojkvän har ett stabilt jobb, jag kommer söka jobb på deras ort (jag har ett stabilt jobb på min ort nu), hans föräldrar bor på orten och med tanke på hur hon lever och har det tycker jag det kommer blir väldigt synd om dottern som inte får träffa varken sin pappa, syskon eller farföräldrar. Min pojkvän avskyr hennes släkt och vill inte skapa några bråk men om det skulle leda till rättegång och vårdnadstvister om dottern, vad kan vi göra för att ha större chans att vinna? I många fall särar man ju inte barnen från mamman men kan absolut inte tänka mig att hon kommer få det bra med henne. Hon ger självmant upp sönerna men jag vill ju inte dela på syskonen. Jag har ju inte träffat henne och jag vill ändå att hon tycker jag är okej, jag kommer ju vara omkring hennes barn men jag kan inte se att hennes sätt och beteende gynnar barnen på något sätt. Har ni några tips och råd? Undanbeder kommentarer om att hitta en annan man utan barn. Jag är otroligt lycklig och det här är mannen jag vill leva med. Jag älskar dessutom hans barn och kämpar gärna för dom. Det gör min pojkvän också men han vill inte bråka i onödan och barnens mamma verkar väldigt kontrollerande. Vad ska jag/vi göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-06 03:40
Oj, det blev inga radindelningar av någon anledning. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget ändå. Behöver verkligen tips och råd.