• Capiona

    Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!

    Hej! Jag är ny här på familjeliv och brukar läsa trådarna för gravida då jag väntar mitt första barn 2014.

    Nu är det så att jag har fått väldigt olika BF datum och det gör mig livrädd!
    Vid inskrivningen på Mvc så blev datumet 28 februari (SM) och på KUB daterades jag några dagar till och fick 24 Februari som BF.
    Då jag gjorde kub privat fick jag inte sedan något ultraljud hos min barnmorska då läkaren där ansåg att " det behövs inte för dom har ju redan sett hur långt gången hon är på kub". Tänkte inte mer på detta just då, då jag mest ryckte på axlarna och sa "okej" medans barnmorskan ändrade datum i min journal.
    Lugnet fanns där och vi såg fram emot RUL. När vi gjorde RUL var jag v 20 (19+0) och jag och min sambo kände på en gång att barnmorskan som tog emot oss kändes stressad och inte särskilt lyhörd på våra frågor. När hon mätte bebisen tänkte jag att hon kändes väldigt slarvig jämfört med kvinnan på KUB som var väldigt noggrann och lugn. Men man ligger där och känner sig dum och vågar inte säga något.
    När hon hade mätt klart gav hon oss BFdatum 6 mars (!?!) och jag och min sambo blev bara chockade. När vi gick därifrån så pratade vi om det och vi både kände att det var fel.

    Jag testade positivt med ett starkt plus den 20 juni, hade ägglossning antingen 3 eller 7 juni (tempat och räknat via app) och det här datumet är helt fel! Jag ligger i övre kurvan och är antingen i v 34 (Kub) 33 (SM) eller 32 (RUL). Det känns inte bra! Jag har alltså aldrig heller fått ett ultraljud hos min BM.
    Med motivationen att "du hade ju så bra koll och visste när du blev gravid".

    jag har alltså 12 dagar diff på kub och rul. Min barnmorska har gett mig en tid hos en läkare för att berätta om min oro. Det som gör mig förbannad är det faktum att jag kanske är 40 v fullgången den 24 februari, men inte anses vara fullgången förrän 20 mars? ! Det är nästan en månad! !
    Vad händer om jag går över tiden ? Vad kan hända med mitt barn?! Jag är så ledsen och rädd över den här sista tiden, för det är ganska avgörande ju närmre februari kommer.

    Nu blev det här inlägget väldigt långt men finns det någon som varit med om samma eller som vet vad man kan få för hjälp? Har förstått att man kan få TUL men endast om bebisen är för liten.
    Jag vill ju gärna få en uppskattning då jag inte vill gå över tiden när det skiljer såhär mycket!! :( Fram tills för några veckor sedan har jag varit lugn inför förlossningen men nu är jag livrädd!!
    Tack för att ni tog er tid att läsa!


  • Svar på tråden Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!
  • Pson1977

    Jag har oxå gjort ett KUB och fick BF 17 och när jag sedan skulle göra RUL sa barnmorskan att de inte flyttade tiden även om det skillde sig från KUB. RUL var bara för att kolla att bebisen växte som den skulle.

    Tycker det låter lite konstigt att de flyttar tiden på dig. Prata med din barnmorska om din oro. Det är ju inte bra att gå och vara orolig. Hoppas du får hjälp av din BM

  • Capiona
    Pson1977 skrev 2014-01-06 10:03:21 följande:
    Jag har oxå gjort ett KUB och fick BF 17 och när jag sedan skulle göra RUL sa barnmorskan att de inte flyttade tiden även om det skillde sig från KUB. RUL var bara för att kolla att bebisen växte som den skulle.

    Tycker det låter lite konstigt att de flyttar tiden på dig. Prata med din barnmorska om din oro. Det är ju inte bra att gå och vara orolig. Hoppas du får hjälp av din BM



    Jaha, men vad skönt, vilken stad bor du i ? Här i Göteborg får alla oavsett kub eller UL hos barnmorska RUL datum som sin BF och de ändrar aldrig på den heller tydligen. Jag har känt att diskutera med barnmorskan har gått sådär då hon inte kan skicka mig på ultraljud eller bestämma någonting. Hoppas att läkaren jag ska träffa kan göra mer. Man känner sig så maktlös :(
  • Flickan och kråkan

    Men så jättekonstigt är det ju inte. Att det diffar ett par dagar är inget besynnerligt. Skiljer det över två veckor brukar man följa upp eventuell tillväxthämning. De mäter på olika sätt tidigt och senare i graviditeten. Många gör aldrig något tidigt UL utan har SM som enda riktlinje inför RUL och i förhållande till det så diffar det 6 dagar - inte det minsta märkligt. Vad är det du är så rädd för? De tittar ut när de tittar ut oavsett antal UL och beräkningar. Jag har haft full koll på ÄL och mina barn har valt att komma ut i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Alla tre okomplicerade graviditeter, okomplicerade och spontana förlossningar. 

  • Capiona
    straw2008 skrev 2014-01-06 10:17:50 följande:
    Livrädd maktlös... Vad använder du för ord då det verkligen ÄR allvar??



    Jag har inte frågat efter vad DU tycker är allvar eller inte ? Detta är min oro och har du inget vettigt att svara med kan du väl strunta i att kommentera något? Alla har olika rädslor och du kan väl skatta dig lycklig att du inte känner igen dig i detta.
  • Capiona
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-06 10:29:21 följande:
    Men så jättekonstigt är det ju inte. Att det diffar ett par dagar är inget besynnerligt. Skiljer det över två veckor brukar man följa upp eventuell tillväxthämning. De mäter på olika sätt tidigt och senare i graviditeten. Många gör aldrig något tidigt UL utan har SM som enda riktlinje inför RUL och i förhållande till det så diffar det 6 dagar - inte det minsta märkligt. Vad är det du är så rädd för? De tittar ut när de tittar ut oavsett antal UL och beräkningar. Jag har haft full koll på ÄL och mina barn har valt att komma ut i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Alla tre okomplicerade graviditeter, okomplicerade och spontana förlossningar. 



    Det är nästan 2 veckor mellan kub o rul. Alla jag känner har gjort tidigare ultraljud hos sin bm, antingen i anslutning till inskrivning eller kring v 12, så det kanske är olika från kommun eller landsting. Jag är rädd för vad som händer om jag går över tiden. Om jag den 24 februari är fullgången är jag är överburen den 8 mars. Det är det som gör mig rädd. Vad händer med bebisen om kroppen inte sätter igång som den "ska".
  • Insanejane77

    Förstår din oro fast säger dom inte att KUB ger en indikation på BF och att man får sitt riktiga BF först vid RUL?

  • Pson1977

    Bor i Skaraborg och har fått åka till KSS för att göra ultraljud mm.

    Du kan inte byta BM eller träffa någon annan tillfälligt iaf? Någon som lyssnar och tar dig på allvar, 1mån är ju trots allt ganska mycket:/

  • Pson1977

    Dessutom tycker jag inte att de ska resonera så att bara för att du gjort ett privat KUB som du själv bekostat ska det inte utesluta ett ul el tul hos din BM

Svar på tråden Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!