• längtarefterbebis

    farligt med för mycket vitaminer?

    Hejsan!

    en tanke jag fick idag var om man kan äta för mycket vitaminer?

    jag äter folsyra, b-vitamin, d-vitamin, e-vitamin, omega3 just nu.
    men läste på någon sida att kalcium ökar fertiliteten?

    är det farligt att blanda olika vitaminer, kan de slå ut varandra?

    jag är överviktig och har pco. äter enligt lchf och tar vitaminer varje dag.

    någon som vet?

  • Svar på tråden farligt med för mycket vitaminer?
  • Monchichier

    Ja, det är klart att man kan äta för mycket vitaminer, man kan äta för mycket av vad som helst.
    Vad kalcium gör med fertiliteten har jag ingen aning om, men det kan inte vara så svårt att googla fram.
    Nej, rent generellt är det inte farligt att blanda vitaminer, då måste du upp i stora mängder först.

    Allting är farligt i för stor mängd. 
    Så ja, det är farligt med för mycket vitaminer.
    Vilken mängd som sedan behövs för att det ska bli farligt, det är en annan fråga.

    Säkerligen äter du inte extrema mängder, och då har jag väldigt svårt att tro att det är farligt.
    Men du ska nog inte börja äta två vitaminburkar om dagen..

  • Jag är bara jag

    Det finns teorier om att för mycket kan minska fertiliteten,men då pratar vi nog om multivitaminer i stora doser plus kanske ännu mer extra. Jag äter samma som du minus b-vitaminet och det tänker jag fortsätta med eftersom jag ser positiva effekter av dem.

  • Mar14

    Det du kan kolla efter är om vitaminerna är vattenlösliga eller om de lagras i kroppen. Vattenlösliga vitaminer pinkar vi ut om vi får för mycket av dem (fast det finns ändå studier som tyder på vissa risker med t.ex. högdoserat C-vitamin) medan de som lagras i kroppen kan vara farligare.

    Av de du skriver tror jag bara e-vitamin kan vara farligt, men det är bara som jag tror.

    Om kalcium står det såhär på natural-fertility-info.com/are-you-getting-enough-calcium.html


    You may think you are getting enough of this bone-building nutrient, but is your body actually absorbing it?
    Calcium is famous for strong bones, healthy teeth but did you also know it is essential for getting pregnant?
    Two different studies have shown calcium’s roll in conception. One study shows that calcium is a vital ingredient in the process of triggering growth in embryos. The more calcium in the surrounding fluid, the better.
    The second study focused on what triggers sperm to abruptly convert their swimming style from a slow and steady swim of side to side motion, to a whip-cracking snap that thrusts them into the egg!
    What they found was that when the sperm arrived in the alkaline environment of the reproductive tract, it triggers the tails whip-like motion. Minerals (calcium being one of the most important) help to create an alkaline environment in the reproductive tract, the nutrient that sperm soaks up which creates the thrusting towards the egg, is calcium.
    Long study short, calcium is necessary for conception, a healthy reproductive system, healthy baby, and birth.
    Med andra ord är kalcium viktigt för att lyckas, men frågan är om du inte får i dig det ändå? Det beror ju mycket på vad du äter i vanliga fall - äter du mycket mjölkprodukter, gröna grönsaker och nötter så täcks ditt kalciumbehov antagligen ändå.

    Ett tips är annars att fråga på apoteket, de brukar kunna ge svar på var gränsvärdena går.

    Lycka till!
Svar på tråden farligt med för mycket vitaminer?